کهربا، بهترین صندوق طلا

از ابتدای سال جاری تاکنون با توجه به اتفاقات و اخبار ضد و نقیض بسیاری که از توافق در مذاکرات احیای برجام شنیده می‌شد و به علاوه با از دست رفتن روزنه‌های کوچک امید به برگشت طرفین به برجام تقاضا برای کالایی چون طلا بیش از پیش اوج گرفت تا جایی که شاهد بودیم سکه طلا امامی با شروع سال ۱۴۰۱  در عرض کمتر از سه ماه یک رشد ۳۰ درصدی را رقم زد و از ۱۲ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان در ابتدای سال به رقم ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در خرداد ماه رسید.

رشد قیمت طلا به همین جا ختم نشد و در حال حاضر پس از گذشت شش ماه از ابتدای سال شاهد آن هستیم که این افزایش در طلای ۱۸ عیار، ۲۴ عیار، سکه امامی و سکه بهار آزادی ادامه دارد به طوری که در شش ماهه گذشته طلای ۱۸ عیار ۳.۹ درصد و در یک سال اخیر میزان رشد طلای ۱۸ عیار بیش از ۱۵.۴ درصد بوده است.طلای ۲۴ عیار نیز در شش ماهه به همین منوال رشد داشته است.

طلای ۲۴ عیار در شش ماه و یک سال گذشته به ترتیب ۳.۹ درصد و ۱۵.۴ درصد رشده داشته است. سکه امامی نیز در شش ماه گذشته با رشد ۱۴.۱ درصدی و در یک سال با رشد ۲۵.۷۹ درصدی خود بازدهی قابل توجهی را در این بازار نشان می‌دهد. سکه بهار آزادی نیز از این افزایش قیمت جا نمانده و توانسته در شش ماه رشد ۱۱.۷۳ درصدی و در یک سال اخیر افزایش ۲۳ درصدی را از خود به نمایش بگذارد.

راهکار گرفتن بازدهی از طلا

این اعداد و ارقام تنها یک چیز را نشان می‌دهد، بازدهی مطلوب از خرید و فروش طلا! با وجود بازدهی مناسب در بازاری چون طلا سرمایه‌گذاران برای اینکه از رشد 30 درصدی این کالا باز نمانند لازم است که برای سرمایه‌گذاری به روش مطمئن در این بازار ورود کنند.ممکن است این سوال پیش آید که چطور می‌توان اقدام به خرید و نگهداری سکه طلا کرد در حالی که  از طرفی نمی‌توانیم امنیت آن را پس از خرید تضمین کنیم و از طرفی چگونه می‌توانیم از اصل بودن سکه طلا و یا طلای آبشده که برخی پیشنهاد به خرید آن را می‌دهند اطمینان حاصل کرد؟

صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری طلا، یکی از گزینه‌های قابل اعتماد برای ورود سرمایه افراد بدون تحمل ریسک نگهداری و یا تقلبی بودن آن است. صندوق‌های طلا که در بازار سرمایه در حال خرید و فروش هستند یکی از انواع صندوق سرمایه‌‌گذاری مشترک و قابل معامله (ETF) در بورس هستند. این صندوق‌ها سرمایه مشتریان خود را به جای خرید سهام، روی وجه نقد و اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌‌گذاری می‌‌کنند.

صندوق‌های طلا چگونه کار می‌کنند؟

سازوکار این صندوق‌‌ها این است که حداقل ۷۰ درصد از دارایی خود را در خرید سکه طلا سرمایه‌‌گذاری می‌‌کنند و مابقی را در اوراق با درآمد ثابت وارد می‌کنند به همین دلیل است که دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های طلا به طور مستقیم از افزایش رشد قیمت سکه و اوراق مبتنی بر سکه طلا بهره‌مند می‌شوند . در صندوق‌های طلا، سکه‌‌های مورد نیاز طی فرآیندی دقیق و تحت پروسه‌ای مشخص و مطمئن توسط مدیر صندوق از بازار یا بانک خریداری می‌شود و در یک بانک عامل سپرده‌‌گذاری می‌شود.با توجه به اینکه صندوق‌های طلا درصد قابل توجهی از سرمایه خود را در گواهی‌‌های سکه طلا وارد می‌کنند در نتیجه با توجه به اینکه قیمت طلا تحت تاثیر نرخ دلار و قیمت اونس جهانی طلا تعیین می‌شود در نتیجه سرمایه‌گذاری در صندوق طلا را باید یک قلاب دانست که می‌تواند علاوه بر صید بازده طلا با توجه به افزایش نرخ دلار  بازدهی دلار را نیز شکار کند.

برای اینکه بتوانیم برای خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های طلا اقدام کنیم لازم است نماد این صندوق‌ها را با  داشتن کد بورسی خرید و فروش کنیم در حقیقت می‌توانیم با استفاده از سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها به شکل آنلاین این واحدها را خرید و فروش کنیم بنابراین با خرید صندوق‌های طلا دردسر و خطرات خرید و نگهداری طلای فیزیکی به کلی از بین می‌رود.

چرا باید صندوق طلا خرید؟

شاید این سوال پیش آید این صندوق‌ها چه مزایای بیشتری به جز رفع خطرات خرید، فروش و نگهداری نسبت به خرید طلای فیزیکی دارند که می‌توانند ما را به خرید این واحدها ترغیب کنند؟

 باید پاسخ داد که کاهش کارمزد معاملاتی یکی از مهم‌ترین مشوق‌های موجود برای خرید طلا به روش غیرمستقیم و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری است کارمزد معاملات فیزیکی طلا حدود 1 تا 2 درصد است ولی در معاملات صندوق‌های طلا این رقم به 0.15 درصد کاهش می‌یابد. خرید واحدهای صندوق‌های طلا همچنین باعث می‌شود افراد با سرمایه‌های کم نیز بتوانند از رشد طلا منتفع شوند و حتما لازم به خرید سکه تمام و گرفتن بازده به شرط داشتن نقدینگی بیشتر نیست؛ همچنین نقدشوندگی بالا و فروش راحت و بی‌دغدغه واحدهای صندوق نیز گزینه دیگری است که می‌تواند برای این صندوق‌ها جذابیت بسیاری ایجاد کند.

چگونه بهترین صندوق طلا را پیدا کنیم؟

قطعا در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا نیز با توجه به مدیریت‌های متفاوت، برخی از این صندوق‌ها عملکرد قوی‌تری نسبت به سایرین خواهند داشت که این مساله خودش را مستقیما در بازدهی این صندوق‌ها نشان می‌دهد به همین سبب برای ورود سرمایه‌های خود به این صندوق باید به دنبال بهترین صندوق طلا باشیم. برای مقایسه صندوق‌های طلا به راحتی می‌توان با مراجعه به سایت فیپیران به مقایسه این صندوق‌ها در یک ماهه، سه ماهه، شش ماه و یک ساله بپردازیم:

کهربا، بهترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا

مقایسه این صندوق سرمایه گذاری با سایر صندوق‌ها در یک سال گذشته به ما نشان می‌دهد که  صندوق "طلای کهربا" از گروه مالی کاریزما که از مرداد ماه سال گذشته آغاز به کار کرده است، توانسته گوی سبقت را از تمامی رقبای خود بگیرد و جایگاه بهترین صندوق طلا در بازه‌های شش ماهه و یک ساله اخیر از نظر بازدهی را کسب کند.

در یک سال گذشته صندوق طلای کهربا با بازدهی 27.16 درصد، صندوق طلای گوهر با بازدهی 26.55 درصد، صندوق طلای عیار با بازدهی 26.34 درصد ، صندوق طلای زر با بازدهی 25.39 درصد و صندوق طلای لوتوس با بازدهی 25.36 درصد رتبه‌های یک تا پنج بازدهی سالانه را در میان تمام صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا به خود اختصاص داده‌اند.

بازدهی صندوق های طلا

بازدهی صندوق طلا

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.