تورم در مصر رکورد زد

 شاخص عمومی قیمت مصرف‌کننده کل کشور مصر در سپتامبر گذشته به حدود ۸/ ۱۳۳ واحد افزایش یافت که این رقم در ماه اوت ۷/ ۱۳۱ واحد بود. این سازمان، افزایش تورم در مصر را به افزایش ۲/ ۶ درصدی قیمت سبزیجات در سپتامبر گذشته و افزایش ۴/ ۴ درصد قیمت شیر، پنیر و تخم مرغ نسبت داده است.

آمار مصر همچنین به افزایش قیمت ۵/ ۳ درصدی دخانیات و ۷/ ۳ درصدی کالاها و خدمات مصرفی در نگهداری منازل و ۴/ ۳ درصدی محصولات بهداشتی اشاره کرد. بر اساس این داده‌ها، هزینه خدمات بیمارستانی مصر هم در سپتامبر گذشته ۵/ ۴ درصد، محصولات و تجهیزات پزشکی ۳/ ۱ درصد و غذای آماده ۵/ ۴ درصد افزایش یافته است.  تورم سالانه قیمت مصرف‌کننده در ماه سپتامبر به ۱۵ درصد افزایش یافت، در حالی که در ماه اوت ۶/ ۱۴ درصد بود، این بالاترین نرخ تورم سالانه قیمت مصرف‌کننده در شهرهای مصر از نوامبر ۲۰۱۸ است که ۷/ ۱۵ درصد ثبت شد.

داده‌های این سازمان نشان می‌دهد نرخ تورم سالانه در سراسر کشور مصر در ماه سپتامبر به ۳/ ۱۵ درصد رسیده است، همان نرخی که در ماه اوت ثبت شده است.

مصر در یک قدمی پیوستن به نظام بانکی روس‌‌ها

روز گذشته خبر دیگری در خصوص مصر منتشر شد که بر اساس آن روزنامه الشروک مصر اعلام کرد که ممکن است خیلی زود استفاده از روبل و سامانه میر روسیه در این کشور آغاز شود. به گزارش تاس، روزنامه الشروک مصر اعلام کرد که مبادله به روبل به عنوان ارز ملی روسیه با استفاده از سامانه «میر» به زودی در این کشور کلید خواهد خورد.

شرکت‌های مصری در کنار هتل‌‌داران این کشور از بانک مرکزی مصر خواسته‌‌اند تا روند بستر‌سازی برای مبادله و دریافت روبل روسیه را نهایی کنند. به گزارش روزنامه مصری به نقل از منابع حاضر در صنعت گردشگری و اقتصادی مصر، استفاده از سامانه میر و مبادله به روبل روسیه در بانک‌‌های مصری در نزدیکی مناطق گردشگری این کشور طی روزهای آینده عملیاتی خواهد شد.

هتل‌‌داران و شرکت‌های مصری خواستار آن شده‌‌اند که امکان استفاده از روبل روسیه و سامانه میر این کشور همگام با پوند مصر برای گردشگران از ابتدای زمستان سال جاری فراهم شود. جامعه بازرگانی مصر اعلام کرده این تصمیم به نفع صنعت گردشگری این کشور است و برای اقتصاد مصر تاثیر مثبت خواهد داشت.