پروتز سینه: پروسه، انواع و عوارض آن

عمل جراحی پروتز سینه، عملی است که به علت نبود تضمین در نتایج آن، جزو عمل های پرخطر بوده و ممکن است عوارضی در پی داشته باشد. در طی این نوع از عمل، "پروتز سینه"، به منظور بزرگ کردن سینه‌ها و تغییر شکل آن‌ها، در زیر بافت سینه قرار می‌گیرد.

هزینه پروتز سینه چقدر می‌باشد؟

قیمت پروتز سینه، باتوجه نوع پروتز به کار رفته و دستمزد جراح، متفاوت است. برای اطلاع دقیق از جزئیات هزینه‌ها می‌توانید با گرفتن وقت قبلی به مطب جراحان مراجعه کرده تا با کمک راهنمایی های تخصصی ایشان، بهترین تصمیم را در رابطه با عمل جراحی پروتز سینه بگیرید.

انواع پروتزهای سینه از نظر مواد به کار رفته در آن‌ها

  1. پروتزهای سالین: مواد داخلی این نوع از پروتزها، محلول استریل شده آب و نمک یا همان سالین می‌باشد. در صورت سوراخ شدن پوشش بیرونی پروتز، محلول سالین داخل آن، به بیرون نشت کرده و به طور طبیعی توسط بدن جذب و در نهایت دفع خواهد شد.

از مزایای پروتزهای سالین، می‌توان به شکل و استحکام آن‌ها اشاره کرد. استفاده از این پروتزها، بنابر قوانین سازمان جهانی غذا و دارو (FDA)، برای خانم‌های 18 سال به بالا مورد تایید است.

  1. پروتزهای سالین به همراه ساختار درونی: همانند پروتزهای سالین، این نوع از پروتزها، توسط محلول آب و نمک استریل شده، پر شده‌اند. تنها تفاوت آن‌ها با یکدیگر در آن است که، در این دسته از پروتزهای سالین، یک نوع ساختار یا به عنوان بهتر یک نوع بافت، تعبیه شده، که بعد از قرارگیری در زیر بافت سینه، بیمار احساس راحتی هرچه بیشتر با پروتز را خواهد داشت.

  2. پروتزهای سیلیکونی: این دسته از پروتزها، همانطور که از اسمشان پیداست، با ژل سیلیکون، پر شده‌اند. استفاده از سیلیکون، به علت آن که از نظر ساختاری با بافت طبیعی سینه هماهنگی و شباهت بسیاری دارد، باعث احساس راحتی بیشتری در بیماری که پروتز سینه انجام داده، خواهد شد. اگر پوشش بیرونی پروتز سوراخ شده و ژل سیلیکونی به بیرون نشت کند، مواد سیلیکونی در همان نواحی اطراف پروتز باقی‌مانده و قابل جذب توسط بدن نخواهند بود. به همین علت، اگر قصد استفاده از پروتزهای سیلیکونی را دارید، بهتر است به طور منظم برای انجام معاینات بالینی، نزد پزشک و جراح خود مراجعه کنید. پزشک شما در طی معاینات خود، به کمک MRI، بافت سینه شما را به خوبی بررسی خواهد‌ کرد. استفاده از پروتزهای سیلیکونی، طبق قوانین سازمان جهانی غذا و دارو، برای خانم‌های 22 سال به بالا مورد تایید است.

  3. پروتزهای ثابت – Gummy Bear : دلیل نامگذاری این نوع پروتزها آن است که، حتی در صورت پارگی پوشش بیرونی پروتز، شکل ظاهری آن‌ها هیچ تغییری نخواهد کرد. محتوای داخلی این پروتزها، ژل سیلیکونی است ولی غلظت آن در مقایسه با پروتزهای سیلیکونی عادی، بیشتر است؛ و همین ویژگی باعث استحکام بیشتر آن‌ها در مقایسه با سایر پروتزها می‌باشد. از نظر شکل ظاهری، قسمت پایینی این پروتزها برجستگی بیشتری داشته و به سمت بالا که می‌رود، مخروطی می‌شود. به همین دلیل، در صورتی که این پروتزها بچرخند، ظاهری غیرعادی به سینه می‌دهند. نکته مثبت پروتزهای ثابت این است که، به ایجاد برشی کوچک برای قرارگیری در زیر بافت سینه، نیاز دارند.

پروتزهای سینه از نظر شکل ظاهری

  1. پروتزهای گرد یا دایره‌ای شکل: استفاده از این نوع پروتزها برای افرادی که مایلند سینه هایی برجسته داشته باشند، توصیه می‌شود. به علت دایره‌ای شکل بودن آن‌ها، حتی در صورت چرخش، ممکن است نیازی به انجام عمل مجدد جهت اصلاح فرم آن‌ها نباشد و همین نکته یکی از مزایای این شکل از پروتزها است.

  2. پروتزهای تخت و صاف: این نوع از پروتزها احساس بسیار راحتی به شخصی که از آن‌ها استفاده می‌کند، داده و نیز ظاهری طبیعی به سینه می‌دهند. البته ممکن است بعد از قرارگیری در زیر بافت سینه، کمی اعوجاج پوستی ایجاد کنند که قابل رویت نیز می‌باشد.

  3. پروتزهای دارای بافت اضافی: این دسته از پروتزها بافت اضافه تری داخل خود داشته که بعد از قرارگیری در داخل سینه، به بافت‌های اطراف چسبیده و و کمتر دچار پیچ‌خوردگی و حرکت می‌شوند.

طول عمر پروتزهای سینه    

به طور کلی، این طول عمر پروتزهای سینه خیلی زیاد نمی‌باشد. بنابر همین ویژگی آن‌ها، گاهی ممکن است برای مثال بعد از گذشت 10 سال، نیاز به تعویض آن‌ها نیز وجود داشته باشد.

مراحل عمل جراحی پروتز سینه

ابتدا بیمار بیهوش شده و سپس طی مراحل زیر، پروتز سینه برای آن‌ها کار گذاشته خواهد شد:

  1. ایجاد برش روی پوست زیر یا کنار سینه

  2. قراردادن ایمپلنت در بین بافت سینه و ماهیچه‌های قفسه سینه یا پشت عضله قفسه سینه.

  3. بخیه زدن برش و پوشاندن جای بخیه با پانسمان.

کل فرایند جراحی سینه، حدود 1 تا 1:30 به طول می‌انجامد.

ممکن است همان روز از بیمارستان مرخص شوید؛ ولی گاهی اوقات شاید بیمار نیاز داشته باشد تا 1 روز هم در بیمارستان بماند.

دوران نقاهت

به صورت طبیعی، بیمار باید بتواند کمی پس از انجام عمل پروتز سینه، شروع به حرکت کند. برای دستیابی به بهبودی کامل، باید چیزی حدود چند هفته صبر کنید. بنابراین بهتر است:

  • 1 الی 2 هفته از محل کار خود مرخصی بگیرید.

  • همچنین برای مدت زمان حداقل 1 هفته، به هیچ عنوان نباید رانندگی کنید.

  • بنابر دستورات جراح، ممکن است بیمار نیاز داشته باشد به مدت 3 ماه هر روز، از سینه بندهای ورزشی استفاده کند.

  • حداقل به مدت 1 ماه بعد از جراحی، از بلند کردن اجسام سنگین وزن و نیز انجام ورزش‌های شدید، خودداری کنید.

  • بخیه ها، در صورتیکه قابل جذب نباشند، نیز بعد از حدود 1 الی 2 هفته پس از جراحی، کشیده خواهند شد.

  • بعد از گذشت 6 هفته، دیگر باید بتوانید به انجام امورات روزانه خود بازگشته و نیز جای زخم‌های شما بهبود خواهند یافت.

  • بعد از گذشت چند ماه از عمل جراحی خود، فرم و شکل اصلی سینه‌ها، نمایان شده و ممکن است دیگر نیازی به پوشیدن سینه‌بندهای ورزشی نداشته باشید.

  • بهتر است بدانید که کاشت پروتز سینه، هیچ مانعی برای آفتاب گرفتن و پرواز با هواپیما ندارد.

عوارض احتمالی بعد از عمل

دکتر باقری، جراح زیبایی برخی از عوارض جانبی جراحی پروتز سینه را موارد زیر معرفی می‌کند:

  • جای زخم عمیق و آشکار

  • احساس سفت شدن بافت سینه

  • پارگی پروتز بکار رفته؛ که خود ممکن است باعث ایجاد توده‌ های کوچکی به نام " سیلیکونوم " شده که تنها در اسکن سینه، قابل مشاهده است. در صورت بروز چنین عارضه‌ای، پروتز کاشته شده باید برداشته شود.

  • ایجاد چین و چروک یا اعوجاج در پوست سینه

  • چرخیدن پروتز در زیر بافت سینه که ظاهری غیرطبیعی را به سینه می‌دهد.

  • مشکلات حسی-عصبی در نوک سینه ها. طی این عارضه، نوک سینه ها ممکن است حساس تر یا بی حس شوند.

  • عدم تولید شیر در زنان شیر ده یا کاهش شیر آن‌ها.

ایشان عوارض جانبی حین عمل جراحی را نیز موارد زیر معرفی کردند:

  • خونریزی و یا لخته شدن خون، که ممکن است گاهی اوقات عامل تهدید کننده برای سلات فرد باشد.

  • عفونتی که در صورت بروز، باید به بیمار آنتی بیوتیک داده شود.

  • واکنش آلرژیک به دارو یا دستکش لاتکسی که جراح شما حین جراحی پوشیده است.

سایر مشکلات

متاسفانه گاهی اوقات ممکن است پروتز کاشته شده، منجر به نوعی از سرطان شده که به آن " لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک مرتبط با پروتز پستان " یا " BIA-ALCL " می‌گویند. بروز این سرطان در افرادی که پروتز سینه می‌کنند، بسیار نادر بوده ولی  در عین حال ممکن است در برخی بیماران، رخ دهد. برخی از زنان، بعد از انجام جراحی کاشت پروتز سینه، ممکن است دچار علائمی مانند، خستگی، اضطراب و درد مفاصل شوند.

اقدامات لازم در صورت بروز هرگونه عارضه‌‌ای

به خاطر داشته باشید که اگر علائمی همچون درد ناگهانی، احساس سوزش، قرمزی پوست، تورم غیرعادی در سینه یا اطراف سینه، داشتید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.