راهنمای جامع خرید مخزن پلی پروپیلن

 هر کدام از انواع مخازن با توجه به ویژگی‌هایی که دارند جهت ذخیره مایعات با خواص ویژه‌ای استفاده می‌شوند. مخزن پلی پروپیلن نیز یکی از انواع مخازن است و به دلیل ساختار ویژه‌ای که دارد از آن جهت نگهداری انواع مایعات و سیالات شیمیایی و اسیدی استفاده می‌شود.

عمده‌ترین ویژگی مخزن پلی پروپیلن در متنوع بودن طرح و رنگ آن است. کاربرد مخزن پلی پروپیلن با توجه به‌ مواد اولیه به کار رفته در تولید آن، متفاوت از انواع دیگر مخازن است. در این مقاله سعی شده است به معرفی این مخزن، ویژگی‌ها و کاربرد آن پرداخته شود. اگر شما هم مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این موارد هستید، توصیه می‌شود تا پایان، این مطالب را دنبال کنید.

ساخت مخزن پلی پروپیلن

ماده اساسی به کار رفته در این مخزن، پلی پروپیلن بوده و نوعی پلیمر شیمیایی متشکل از هیدروکربن خطی است که در ساخت انواع تجهیزات و وسایل پلاستیکی کاربرد دارد. پلی پروپیلن از پلیمریزاسیون پروپیلن در دمای ۲۸۰ درجه سانتیگراد به دست می‌آید. از انواع ویژگی‌ مخزن پلی پروپیلن می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر خوردگی، عمر مفید طولانی و سبک وزن بودن آن اشاره کرد. این ماده همچنین مقاومت خوبی در دماهای بسیار بالا یا پایین دارد. بنابراین پلی پروپیلن نوعی عایق دمایی محسوب می‌شود که به هیچ وجه تحت تأثیر دمای محیط قرار نمی‌گیرد.

تاریخچه پیدایش پلی پروپیلن

پلی پروپیلن اولین بار در سال ۱۹۵۰ در آزمایشگاه‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفت و در اواخر همان سال وارد تولید انبوه شد. این ماده به سه فرم آتاکتیک، سیندیوتاکتیک و ایزوتاکتیک با فرمولاسیون ویژه در تولید مخازن پلی پروپیلنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کشورهای صنعتی و پیشرفته از پلی پروپیلن در ساخت انواع مخزن منهول، لوله، مخازن دوجداره و … استفاده فراوان می‌شود.

طراحی مخازن پلی پروپیلن

طراحی مخزن پلی پروپیلن به گونه‌ای است که می‌توانند تا سال‌ها در زیر زمین مدفون شوند. این مخازن همچنین با توجه به مقاومت بالا و نوع ساختی که دارند؛ قابلیت تحمل وزن تا ۳.۵ تن را بر روی خود دارند. این ویژگی یکی از اساسی‌ترین مزایای مخزن پلی پروپیلن است که آن را از دیگر مخازن جدا می‌کند. با دارا بودن این ویژگی، کاربرد مخزن پلی پروپیلن در زمین‌های با مساحت کم و عمق بالا امکان پذیر می‌شود.

ویژگی مخزن پلی پروپیلن

پلی پروپیلن

این مخازن با توجه به وجود ماده پلی پروپیلن در آن‌ها کیفیت بالاتری نسبت به مخازن ساخته شده با مواد پلی آلفین و گرما نرم دارند. از دیگر ویژگی مخازن پلی پروپیلن، استحکام بالا و مقاوم بودن در برابر ساییدگی و ضربه است. این نوع مخازن در رنگ‌های متنوع طوسی، مشکی، سفید به بازار عرضه می‌شوند. مخازن طوسی و مشکی در فضاهای باز و زیر نور خورشید از خواص آنتی یووی بهتری برخوردار هستند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باعث افزایش استفاده و خرید بالای از این مخزن شده است؛ عدم نفوذ آب به درون آن‌ها یا خروج فاضلاب از این مخازن به محیط اطراف است. وجود این ویژگی در این مخازن، به دلیل استفاده از نوارهای درزبندی است. از دیگر خصوصیات بارز این محصول می‌توان به سبکی، مقاومت شیمیایی بالا، چغرمگی، جلا و براقیت آن‌ها اشاره کرد. جهت خرید مخزن پلی پروپیلن مخزن وان از اینجا اقدام کنید.

انواع مخزن پلی پروپیلن

انواع مخزن

مخازن پلی پروپیلنی در طرح و اشکال مختلف با هدف ویژه کاربرد این مخازن در مکان‌های مختلف، قابل تولید هستند. بهتر است در راهنمای خرید مخزن پلی پروپیلن خود به انواع مختلف این تانکر پلاستیکی توجه داشته باشید. در زیر به برخی از مهم‌ترین انواع این مخازن اشاره‌ای کوتاه شده است.

مخزن عمودی

مخزن عمودی یکی مرسوم‌ترین و کاربردی‌ترین نوع مخازن پلی پروپیلنی است. این مخازن با ابعاد و ظرفیت‌های مختلفی به بازار عرضه شده و به شکل کوپلیمری نیز قابلیت تولید دارند. کاربرد مخزن پلی پروپیلن عمودی بیشتر در جهت نگهداری آب، کودهای مایع، روغن‌های گیاهی، مواد شیمیایی صنعتی، سیستم‌های اسمز معکوس، Def و کارواش است.

مخزن مخروطی

انتهای این مخازن به شکل مخروط بوده و در حجم‌های مختلف قابلیت تولید دارند. می‌توان گفت یکی از انواع مخازن متنوع در نوع مواد سازنده با پلاستیک، این مخزن است. بیشترین موارد استفاده از مخزن پلی پروپیلن مخروطی در صنایع تصفیه آب، صنایع بیودیزل و سوخت زیستی، صنایع کاغذسازی و کشاورزی، صنایع تولید کودهای آمونیوم نیترات، به عنوان‌ مخازن ‌نگهداری لجن فعال و مواردی از این قبیل است.

مخزن مستطیلی

طراحی این نوع مخزن به گونه‌ای است که از آن در شرایط بسیار سخت برای مدت زمان طولانی استفاده می‌شود. بر همین اساس ضخامت دیواره‌های آن نسبت به انواع دیگر این مخزن، بیشتر است و این مخزن همچنین قیمت بالاتری نیز دارد. از مهم‌ترین ویژگی مخزن پلی پروپیلن مستطیلی، دارا بودن کناره‌های صاف و مستقیم است که باعث می‌شود حجم کمتری اشغال کند. کاربرد این مخزن مستطیلی بیشتر در صنایع آبکاری، پردازشی و ذخیره‌سازی است.

مخزن افقی

این مخزن، یکی دیگر از انواع مخازن پلی پروپیلنی است که به صورت خوابیده توسط پایه‌هایی در محل مورد نظر قرار می‌گیرد. از مخزن افقی به منظور نگهداری آب و صنایعی که در آن مواد رسوب می‌دهند، استفاده می‌شود. این مخازن همچنین برای نگهداری مواد شیمیایی خورنده با دمای بالا، مناسب است.

مخزن استوانه‌ای

این مخزن همان‌طور که از اسم آن مشخص است به شکل استوانه‌ای بوده و برای ایستادن نیازی به پایه‌های نگه‌دارنده ندارد. این نوع مخازن از ورقه‌های پلی پروپیلن تولید می‌شوند و دارای ظاهری شفاف هستند، به طوری که از بیرون سطح مایع درون مخزن مشخص است. از مهم‌ترین ویژگی مخزن پلی پروپیلن استوانه‌ای که در راهنمای خرید مخزن پلی پروپیلن باید به آن اشاره شود، مقاومت بالا در برابر خوردگی و دماهای بالا است. نکته مهم در مورد این مخازن این است که به هیچ وجه از آن‌ها نباید در نگهداری نیتریک، روغن، سوخت و کرومیک اسید استفاده کرد.

جمع‌بندی

مهم‌ترین ویژگی مخزن پلی پروپیلن، مقاومت در برابر دماهای بالا است. طراحی خاص این‌گونه مخازن باعث کاربرد مخزن پلی پروپیلن در صنایع گوناگون تصفیه آب و فاضلاب، صنایع سوخت زیست محیطی، صنایع بیودیزل شده است.

در این مقاله به بررسی مخازن پلی پروپیلن، طرح‌های مختلف آن‌ها، کاربرد، ویژگی و مزایای هر یک از انواع آن پرداخته شد. به طور خلاصه می‌توان گفت؛ مخازن پلی پروپیلنی یکی از انواع مخازن جهت ذخیره‌سازی و حمل و نقل مایعات و سیالات شیمیایی، اسیدی، بازی و غیره هستند. موارد عنوان شده در مقاله از مهم‌ترین نکات راهنمای خرید مخازن پلی پروپیلن هستند. امیدواریم این مطلب مورد پسند شما قرار گرفته باشد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.