نکات مهم در زمان خرید بلبرینگ و رولبرینگ و گریس skf

 برینگ ها معمولا در هر وسیله‌‌ای که می‌ چرخد مورد استفاده قرار می گیرد. اصلی ترین وظیفه این قطعه در صنایع مختلف جلوگیری از اصطکاک و همچنین جلوگیری از سایش سطح وسیله در حال چرخش. برینگ ها دارای انواع مختلفی می باشند که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود هستند و در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. برینگ ها با توجه به شکل ساچمه به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند

۱- بلبرینگ

۲- رولبرینگ

 که در این مقاله به بررسی انواع بلبرینگ خواهیم پرداخت و مهم ترین ویژگی ها و کاربرد هایی که این بلبرینگ دارد را بیان می کنیم .

بلبرینگ  ساچمه گرد (بال برینگ)

در واقع بال همان ساچمه ‌ای است که از آن در بلبرینگ ها استفاده می شود. بلبرینگ ها با توجه به شکل ساختاری خود به گروه های زیر تقسیم می شوند. که همگی دارای ساچمه های گرد هستند.

۱-بلبرینگ های شیار عمیق

۲-بلبرینگ های تماس زاویه ای

۳-بلبرینگ های خود تنظیم

۴-بلبرینگ های کف گرد و ....

زمانی که در برینگ از ساچمه گرد استفاده شود به آن بلبرینگ می گوییم. این نوع از ساچمه پر مصرف ترین نوع در بازار است که در بسیاری از موارد مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان مثال در بلبرینگ شیار عمیق ، بلبرینگ تماس زاویه ای ، بلبرینگ کف گرد ، بلبرینگ خود تنظیم  و ... از ساچمه گرد استفاده می شود.

به طور کلی باید بگوییم که ساچمه گرد در ساختار بیرینگ ها باعث می شود که آنها بتوانند با سرعت بالاتری بچرخند و اصلی ترین دلیل آن نیز گرد بودن ساچمه ی آنها است، یعنی گرد بودن ساچمه باعث می شود بلبرینگ ها با سرعت بالایی بچرخند.

در ادامه مقاله به بررسی انواع بلبرینگ های ساچمه گرد شیار عمیق می پردازیم.

بلبرینگ های شیار عمیق با توجه به نوع طراحی ساده ی خود پر مصرف ترین نوع هستند و دارای کاربرد گسترده در انواع صنایع می باشند. بلبرینگ های شیار عمیق می توانند بار شعاعی و بار محوری کمی را از هر طرف  تحمل کنند.

بلبرینگ های شیار عمیق به 2 دسته ی زیر تقسیم می شوند.

  • بلبرینگ های شیار عمیق یک ردیفه :

که معمولا شماره فنی(پارت نامبر) آانها با عدد ۶ یا ۱۶ شروع میشود مانند:

۶۰۰۰ و ۶۰۰۱ و ۶۰۰۲ و... به بالا

۶۲۰۰ و۶۲۰۱ و۶۲۰۲ و.... به بالا

۶۳۰۰ و۶۳۰۱ و ۶۳۰۲ و... به بالا

۶۲۲۰۰ و ۶۲۲۰۱ و ۶۲۲۰۲ و... به بالا

۶۳۰۰۰ و ۶۳۰۰۱ و ۶۳۰۰۲ و... به بالا

۱۶۰۰۰ و۱۶۰۰۱ و۱۶۰۰۲ و... به بالا

۶۱۸۰۰ و ۶۱۸۰۱ و ۶۱۸۰۲ و... به بالا

۶۱۹۰۰ و ۶۱۹۰۱ و ۶۱۹۰۲ و... به بالا

۲-بلبرینگ های شیار عمیق دو ردیفه

که معمولا شماره فنی انها با عدد 4 شروع می شود.

4200 و4201 و4202 و... به بالا

4300 و 4301 و 4302 و ... به بالا

در زمان خرید بلبرینگ شیار عمیق باید توجه داشته باشید که هر چقدر تلرانس لقی ساچمه بین کنس ها بیشتر باشد بلبرینگ دور (RPM) بیشتری را تحمل میکند که مقدار لقی به وسیله ی پسوند های , C3 , C4 ,C5 ,C6 C1 , C2 نشان داده می شود. هرچقدر عدد بعد از حرف C بیشتر شود تلرانس لقی بیشتر می شود، عدد 6 نشان دهنده بیشترین و عدد 1 نشان دهنده کمترین لقی می باشد.

بلبرینگ های ساچمه گرد شیار عمیق با توجه به مکان و محیط استفاده میتوانند در ۳ مدل :

  • بدون واشر(کاسه نمد) اصطلاحا ساده

  • دارای واشر (کاسه نمد)  فلزی            اصطلاحا  2Z (دو زد)

  • دارای واشر (کاسه نمد)  پلاستیکی       اصطلاحا  2RS(دو آر اس)

اگر بلبرینگ در محفظه ای دارای روانکار باشد ساده و اگر نه باتوجه به شرایط محیط کاری، اگر دارای رطوبت و گرد و خاک باشد  2RS  و اگر دارای رطوبت و گرد وخاک نباشد 2Z مصرف می شود. در زمان انتخاب توجه داشته باشید که بلبرینگ های  2RS دور کمتری نسبت به بلبرینگ های 2Z تحمل می کنند.

قطعا میدانید که بلبرینگ برای چرخیدن نیاز به روانکار مناسب شرایط کاری خود دارد در اصل کار واشر ها جلوگیری از داخل شدن گرد و خاک و رطوبت و در عین حال جلوگیری از بیرون ریختن روانکار داخل بلبرینگ می باشد. یکی از مهم ترین دلایل خرابی بلبرینگ استفاده از گریس هایی با کیفیت پایین است شما میتوانید از گریس SKF برای روانکاری بلبرینگ های خود استفاده نمایید.

گریس های skf

نکته ی دیگری که باید به آن توجه شود جنس قفسه(کیج) بلبرینگ ها می باشد که دارای ۳ نوع

۱-قفسه فلزی

۲-قفسه فیبری

۳-قفسه برنجی

می باشد.

بلبرینگ ساچمه گرد شیار عمیق یکی از پرکاربرد ترین نمونه ها است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، به همین دلیل به راحتی می توانید با انواع برندهای مختلف و معتبر دنیا تهیه کنید.

توجه داشته باشید که بلبرینگ ها به دلیل ظرافت و شکلی که دارند، اگر تحت فشار بالاتر از ظرفیت خود قرار بگیرند آسیب شدید می بینند و شاید دیگر قابل استفاده نیز نباشد. هیچ کس دوست ندارد که دستگاهش به خاطر خرابی یک بلبرینگ از کار بیفتد زیرا ممکن است اسیب ها و هزینه تعمیر و ...یک دستگاه چندین برابر قیمت بلبرینگ باشد، بخاطر همین بهتر است از بلبرینگ های مارک اروپایی مثل SKF استفاده کنید. البته اگر شما از بلبرینگ SKF  و رولبرینگ SKF  استفاده کنید خیالتان راحت است که از بهترین تولیدات روز دنیا استفاده میکنید و دیگر نگرانی بابت خرابی بلبرینگ ویا رولبرینگ دستگاه خود ندارید.

نکاتی درباره خرید محصولات SKF  اصلی (اورجینال)

محصولات بلبرینگ

بسیار پیش می آید که مشتری ها محصولی از برند SKF می خواهندکه اصلا تولید نمیشود یا سالهاست که تولیدش متوقف شده است پس قبل از خرید، مشخصات محصول(کد فنی، پسوند ها، وزن، نوع بسته بندی و...) را در سایت رسمی  SKF چک کنید و مطمئن شوید که SKF ان قطعه را با پسوند درخواستی تولید می کند چرا که سود جویان اماده اند تا قطعه ی چینی با کیفیت پایین را با قیمت بالا در بسته بندی SKF به شما تحویل دهند.

دقت داشته باشید که وقتی شما کالای اروپایی میخرید بسته بندی آن کالا هم باید اروپایی باشد پس به نوع و جنس بسته بندی کاغذی و پلاستیکی و دوخت پلاستیک و فونت نوشته های روی جعبه و روی خود قطعه دقت کنید.

معمولا متقلبین مارک قطعه چینی بی کیفیت و ارزان قیمت را به وسیله سنباده پاک کرده و بعد با دستگاه لیزر مارک SKF  را بروی قطعه حک کرده و بعد بسته بندی میکنند و چون این کار را در محیط غیر استریل و با دست انجام می دهند معمولا داخل پلاستیک قطعه الودگی بجا می ماند پس  دقت کنید داخل بسته بندی قطعه هیچگونه کثیفی و براده و مو و .... نباشد.

متقلبین بعد از سنباده قطعه را با بنزین یا گازوییل تمیز می کنند پس دقت کنید که به هیچ وجه قطعه نباید بوی بنزین و گازوییل بدهد.

روی قطعه به هیچ وجه نباید رد سنباده یا ضرب خوردگی داشته باشد.

حتما بارکد قطعه را چک کنید البته در حال حاضر بعضی از بلبرینگ ها ی تقلبی بارکد اصلی دارند.

در زمان خرید محصولات SKF حتما از فروشنده بخواهید که اصلی بودن کالای خود را زیر فاکتور قید نماید.

حتما از فروشنده فاکتور رسمی معتبر دارای مهر  درخواست کنید.

با تمام توضیحات بالا همچنان توصیه می شود خرید خود را از فروشندگان معتبر انجام دهید.

در صورت نیاز می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید

۰۲۱۳۳۹۳۶۸۳۳

۰۲۱۳۳۹۳۴۸۷۳

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.