پالت فلزی چیست و چه کاربردی دارد؟

پالت های فلزی از وسایلی هستند که می‌توانند این کاربردها را در انبارداری و بخش‌های مختلف پروژه‌های صنعتی و تولیدی به‌خوبی ارائه کنند.

کاربرد پالت های فلزی در طیف وسیعی از صنایع معنا دارد. برای مثال، صنایع پتروشیمی، دارویی، غذایی و بهداشتی. در ادامه از آن‌ها بیشتر خواهید خواند.

معرفی پالت فلزی

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، پالت های فلزی ابزارهایی درجه‌یک برای نظم‌دادن به فضای انبارها، نگهداری مواد و تجهیزات مختلف و البته تسهیل روند حمل‌ونقل محسوب می‌شوند. نگهداری از کالاها و مواد مختلف در سوله‌ها و انبارها با کمک همین پالت ها مقدور می‌شود چون مانع از سقوط یا ریزش‌شان می‌شوند و نظم خوبی هم در فضا ایجاد می‌کنند. 

در گذشته، بیشتر پالت ها از جنس چوب بودند. کم‌کم جنس‌های دیگری هم برای ساخت این ابزارها استفاده شد؛ برای مثال، پای پلاستیک و فلزات هم به‌میان آمد. این روزها، پالت فلزی از پرکاربردترین‌هاست. این پالت ها که بیشتر از جنس آلومینیوم و آهن هستند در طیف وسیعی از صنایع به انواع دیگر پالت ها ترجیح داده می‌شوند.

کاربرد فلزات در ساختن پالت باعث می‌شود که قیمت این محصول تحت‌تأثیر بازار فلزات باشد. برای مثال، قیمت آهن می‌تواند روی هزینه تمام‌شده پالت اثر بگذارد. پالت های فلزی مقاومت زیادی دارند و برای همین ضایعات اندکی به محصولات و مواد داخل آن‌ها وارد می‌شود. چنین کیفیتی در بحث انبارداری و نگهداری از مواد مختلف در صنایع گوناگون بسیار مهم است. 

اگر بخواهیم از کاربردهای شاخص پالت فلزی بگوییم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

• قفسه‌بندی

• ایجاد نظم در انبارها

• منظم‌سازی سردخانه‌ها

• بهینه‌سازی فضای انبارها

• حمل‌ونقل آسان مواد و محصولات مختلف

پالت های فلزی در ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند. امکان شخصی‌سازی این پالت ها وجود دارد اما از مشهورترین ابعادی که ساخته و استفاده می‌شوند، باید به ۱۲۰ در ۸۰، ۱۱۰ در ۱۳۰ یا ۱۲۰ در ۱۰۰ اشاره کرد. طرح‌ها و مدل‌های متنوعی هم برای پالت فلزی وجود دارد. در واقع، هریک از صنایع می‌توانند با در نظرگرفتن نیازها و ملزوماتشان اقدام به سفارش پالت ها در شکل‌ها و ابعاد مختلف کنند.

انواع پالت های فلزی را می‌شناسید؟

پالت ها دسته‌بندی‌های مختلفی دارند و دست افراد و صنایع را برای انتخاب بهترین گزینه کاملا باز می‌گذارند. این دسته‌بندی به شکل زیر است:

• پالت مسطح؛

• باکس‌پالت؛

• باکس‌های تاشو؛

• پالت های نرده‌ای؛

• باکس‌های توری؛

• پالت گالوانیزه؛

• پالت های آلومینیومی.

پالت‌ مسطح

پالت های مسطح از نوع بی‌دیواره هستند و با عنوان پالت تخت هم شناخته می‌شوند. این نوع از پالت ها به‌دلیل نداشتن دیواره کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربردهای اندک‌تری نسبت به سایر انواع دارند.

باکس پالت

باکس پالت

بدیهی است که باکس پالت‌ها دیواره دارند. این را از نامشان هم می‌توان فهمید. باکس‌پالت ها جعبه‌هایی هستند که برای نگهداری از مواد و محصولات مختلف به کار می‌آیند. نظم‌دادن به انبارها و استفاده بهینه از فضا، نتیجه بهره‌بردن از پالت های جعبه‌ای است. برای ساخت باکس های پالت از ورق‌های فولادی استفاده می‌شود. در واقع، سازندگان این نوع از محصولات با خرید ورق و تولید دیواره‌ای برای جعبه‌های فلزی مقاومت خوبی برای آن‌ها فراهم می‌کنند.

باکس های تاشو

پالت های تاشو که به لولایی هم معروف‌اند، دیواره‌هایی دارند که قابلیت تاشدن برایشان در نظر گرفته شده است. در زمان‌هایی که نیاز به استفاده از پالت تاشو نیست، امکان تاکردن دیواره‌های آن وجود دارد. در نتیجه می‌توانید باکس را تاکنید و مانع از آن شوید که در حالت خالی فضای زیادی را به خود اختصاص بدهد.

پالت های نرده ای

پالت های نرده‌ای از استحکام زیادی برخوردار هستند. برای ساختشان هم از پروفیل استفاده می‌شود. خرید پروفیل و قیمت آن می‌تواند روی هزینه‌ای که صرف پالت های نرده‌ای می‌شود اثر بگذارد. نرده‌های این نوع از پالت ها به شکل عمودی یا افقی در دیواره باکس قرار می‌گیرند و انتخاب مناسبی برای صنایعی هستند که در آنها نیاز به تحمل نیروی زیاد و فشار وجود دارد. 

باکس‌های توری

پالت های فلزی توری هم نوع دیگری از باکس‌های پرکاربرد هستند که دیواره‌شان از جنس مِش یا توری‌هایی فولادی تهیه می‌شود. ضخامت و تراکم مش و توری‌ها روی قیمت و وزن باکس‌های مذکور اثر می‌گذارند.

پالت گالوانیزه

برای موقعیت‌ها و مکان‌هایی که با رطوبت سروکار دارند، استفاده از پالت گالوانیزه توصیه می‌شود. برای مثال در سردخانه‌ها از باکس‌های گالوانیزه بیشتر استفاده می‌کنند. به‌طور کلی، ورق‌های گالوانیزه به‌کاررفته در این پالت ها، زمانی کاربرد دارند که نیاز به شست‌وشو در یک محیط زیاد باشد. 

پالت های آلومینیومی

این نوع از پالت ها هم به دلیل شکل‌پذیری زیاد و زیبایی ظاهری در صنایع متنوعی استفاده می‌شوند. البته دقت کنید که استحکام و مقاومتشان در مقابل موارد دیگر کمتر است.

مزایای پالت‌ فلزی

مزایای پالت‌ فلزی چیست؟

مزایای پالت فلزی نسبت به انواع دیگری که از جنس‌هایی مانند پلاستیک یا چوب تهیه می‌شوند در چیست؟ در ادامه تعدادی از این مزایا را با هم مرور می‌کنیم:

• نظافت و تمیزکاری راحت؛

• عدم امکان آتش‌گرفتن و اشتعال‌ناپذیری؛

• طرح‌ها و شکل‌های مختلف و متنوع؛

• مقاومت در مقابل شوک‌های حرارتی؛

• استحکام زیاد و مناسب؛

• دوام بالا و طول عمر زیاد.

این ویژگی‌ها از دلایلی است که باعث می‌شود، پالت فلزی در صنایع گوناگون پرکاربرد باشد. شاید مهم‌ترین ویژگی از میان مشخصات این جعبه‌های فلزی، استحکام و سهولت در تمیزکاری‌شان باشد. انبارهای مختلفی که در شرایط دمایی خاص مانند محیطی پررطوبت قرار دارند هم همیشه دغدغه‌ای بزرگ برای دست‌اندرکاران صنایع‌اند. اما وجود پالت های فلزی مانع از آن می‌شود که نگرانی‌هایی بابت دمای بالا، پایین یا رطوبت، برای نگهداری مواد و محصولات وجود داشته باشد.

در آخر

پالت های فلزی در صنایع مختلف پرکاربرد هستند و کیفیت و قیمتشان در ارتباط تنگاتنگ و مستقیمی با بازار فلزات و مقاطع فولادی مختلف قرار دارد. نوسانات بازار آهن می‌تواند روی وضعیت خریدوفروش پالت فلزی هم اثر بگذارد. این محصولات از جنس آلومینیوم یا پروفیل‌های آلومینیومی‌اند. 

از ورق‌های گالوانیزه هم برای تولید پالت ها استفاده می‌شود. برای همین است که تولیدکنندگان پالت و خریداران آن با آگاهی از قیمت‌ها در بازار مقاطع فلزی می‌توانند بهتر اقدام به مدیریت پروژه‌ها و بودجه‌ خود کنند. یکی از منابع و مراجعی که در زمینه استعلام قیمت‌ها فعالیت دارد، شرکت آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) است.

این شرکت علاوه بر آگاهی‌رسانی درباره قیمت روز و اطلاعات بازار در زمینه تأمین و بازرگانی انواع مقاطع فولادی هم فعال است. شناخت چنین مرجع خوش‌نامی برای افراد حاضر در صنایع مرتبط بسیار مفید خواهد بود.  آیرومارت به‌طور مداوم و دقیق در حوزه به‌روزرسانی و استعلام قیمت‌ فلزات فعالیت دارد و می‌توانید به اطلاعاتش استناد کنید. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.