سئو تضمینی چیست؟ ۱۲ دلیلی که شرکت‌های معتبر قول سئو تضمینی نمی‌دهند

برخی از شرکت‌های سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو) ادعا می‌کنند که سئو تضمینی کار می‌کنند. اما از نظر ما؛ هیچ شرکت سئویی نباید چنین ادعایی داشته باشد، و اگر با یکی از آن‌ها برخورد کردید، نباید با آن‌ها کار کنید. کار با شرکتی که سئو را تضمین می‌کند، می‌تواند منجر به عواقب بدِ کوتاه مدت و بلند مدت شود.

بهترین و معتبرترین شرکت‌ها فقط کیفیت کار خود را تضمین می‌کنند. آن‌ها هرگز تضمین نمی‌کنند که سایت شما را در رتبه یک صفحات نتایج موتورهای جستجو قرار می‌دهند.

هنگامی که با یک شرکت ارائه دهنده‌ خدمات سئو صحبت می‌کنید، سؤالاتی در مورد تکنیک‌های سئو و به طور کلی رویکرد آنها به سئو بپرسید. اگر آنها مایل به پاسخگویی به سوالات نباشند، ممکن است خطراتی برای شما در راه باشد. حال بیائید ببینیم چرا شرکت‌های معتبر سئو، رتبه‌بندی موتورهای جستجو را تضمین نمی‌کنند؟ اگرچه تعداد زیادی علت وجود دارد، اما ما در اینجا ۱۲ دلیل اصلی را خواهیم گفت:

۱- ضمانت‌های سئو سابقه بدی دارند

از دهه ۹۰، کلاهبرداری‌های زیادی در موضوع سئو تضمینی و رتبه‌بندی‌های موتورهای جستجو انجام شده و نقطه فروش شرکت‌های سئو نامعتبر بوده است. متأسفانه بسیاری از صاحبان وب سایت‌ها و کسب و کارها بعد از همکاری با این شرکت‌ها آموختند که سئو مانند تبلیغات کوتاه مدت نیست و نمی‌توانند رتبه‌‌ ثابتی برای کلمات کلیدی خاص را تضمین شده داشته باشند و این رتبه‌ها را همیشه حفظ کنند. چنین کلاهبرداری‌هایی هنوز هم وجود دارد.

۲- سئو تضمینی برای کلمات کلیدی پر رقابت

هنوز هم شرکت‌های سئو زیادی وجود دارند که رتبه‌بندی موتورهای جستجو را تضمین می‌کنند، اما به مشتریان خود نمی‌گویند که منظورشان کلمات کلیدی بسیار کم رقابت است. این نوع کلمات کلیدی معمولاً حجم جستجوی کمتری را دارند. این واقعیت دلیل دیگری است که چرا شرکت‌های سئو معتبر رتبه‌بندی را تضمین نمی‌کنند.

حتی بهترین شرکت‌های سئو یا کارشناسان و متخصصان برجسته این حوزه، از تضمین‌های خاص مرتبط با رتبه‌بندی دوری می‌کنند.

۳- موتورهای جستجو در برابر سئو تضمینی هشدار می‌دهند

گوگل به صراحت می‌گوید که هیچکس نمی‌تواند چنین ضمانت‌هایی را ارائه کند. گوگل دستورالعمل‌های رتبه‌بندی صفحات بازاریابی جستجو خودش را دارد که برای همه قابل مطالعه است. در این دستورالعمل‌ها، بیان می‌کند که «هیچ‌کس نمی‌تواند رتبه اول را در گوگل تضمین کند». هیچ استثنایی وجود ندارد؛ هیچ کس قرار نیست رتبه‌بندی صفحه اول را تضمین کند.

توجه داشته باشید که برخی از شرکت‌های سئو ادعا می‌کنند که رابطه‌ی خاصی با گوگل دارند. آن‌ها ادعا می‌کنند که که می‌توانند رتبه صفحه اول در گوگل یا به طور کلی رتبه‌های بالا را تضمین کنند. اگر یک شرکت سئو چنین ادعایی داشت، باید هر طور شده از آن‌ها دوری کنید.

۴- رتبه‌بندی‌ها پویا هستند

یک آژانس سئو نباید در مورد رتبه‌بندی کلمات کلیدی وعده‌های دور از ذهن بدهد، زیرا نتایج جستجو ثابت نیستند. به عنوان مثال، اگر عبارت «شرکت سئو» را در تهران گوگل کنید و سپس به شهر دیگری بروید و دقیقا همین عبارت را در گوگل تایپ کنید، نتایج متفاوت خواهد بود. در بسیاری از موارد، نتایج به‌طور مکرر تغییر می‌کنند، چه در همان شهر بمانید یا شهر دیگری باشید. این نتیجه نشان می‌دهد که چگونه نتایج جستجو و رتبه‌بندی بسته به مواردی مانند مکان تغییر می‌کند.

۵- تغییرات الگوریتم موتورهای جستجو

هر موتور جستجو دارای الگوریتم‌هایی است و این الگوریتم‌ها هر از چند گاهی به روز می‌شوند. با این حال، گوگل به‌خاطر به‌روزرسانی‌های الگوریتم‌هایش که به‌طور منظم انجام می‌شوند، مشهور است. هر چند وقت یکبار هم، به روزرسانی‌های عظیمی انجام می‌دهد که واقعاً نتایج و رتبه‌بندی‌ها را کاملاً تغییر می‌دهد. دو نمونه بارز به‌روزرسانی Google Panda و Google Penguin هستند.

هنگامی که گوگل الگوریتم‌های خود را به روز می‌کند، رتبه‌بندی وب سایت‌ها می‌تواند ثابت بماند یا به شدت تغییر کند. متأسفانه، آنچه اغلب اتفاق می‌افتد این است که بسیاری از وب سایت‌ها افت قابل توجهی در رتبه‌بندی خواهند داشت. گاهی اوقات وب‌سایت‌ها می‌توانند در جریان به‌روزرسانی‌های الگوریتم گوگل به رتبه قبلی برگردند، در حالی که در برخی موارد، تقریباً بازگشت غیرممکن است.

تغییرات الگوریتم دلیل دیگری است که چرا شرکت‌های سئو نباید رتبه‌بندی خاصی را در موتورهای جستجو تضمین کنند. آن‌ها می‌دانند که تغییرات الگوریتم می‌تواند به راحتی نتایج جستجو را تغییر دهد. مهم نیست که یک شرکت سئو چقدر خوب است، وب‌سایت‌های مشتریانشان چقدر رتبه گرفته‌اند یا چقدر معتبر هستند. تقریباً هیچ وب سایتی ۱۰۰٪ از به روزرسانی الگوریتم گوگل در امان نیست.

الگوریتم

6- رتبه‌بندی‌ها معیارهای خوبی برای عملکرد کلی نیستند

بسیاری از مردم این تصور را دارند که رتبه‌بندی به معنای ترافیک است. اگر یک کلمه کلیدی در صفحات نتایج موتورهای جستجو رتبه‌دار شود، ترافیک به وب سایت آن‌ها سرازیر می‌شود، آیا این صحبت درست است؟

متخصصان سئو می‌دانند فقط برخی از رتبه‌بندی‌ها منجر به ترافیک بیشتر می‌شوند، برخی دیگر ممکن است اینطور نباشند. بدتر از آن ترافیکی است که به خود وب سایت مربوط نیست. این نوع ترافیک می‌تواند به سئوی وب سایت هم آسیب برساند. هنگامی که یک کمپین سئو راه اندازی می‌شود، باید با میزان ترافیک تولید شده از طریق موتورهای جستجو اندازه گیری شود. علاوه بر این، کیفیت ترافیک باید به عنوان بخشی از ارزیابی KPI شما در نظر گرفته شود.

اکثر صاحبان وب سایت می‌خواهند یک عمل دلخواه (بعنوان مثال خرید) در سایت آن‌ها انجام شود. بنابراین، سرعت عملکرد بازدیدکنندگان وب سایت معیار خوبی برای عملکرد یک کمپین سئو است. شرکت‌های سئو می‌دانند که ترافیک، معیار اصلی برای تعیین اینکه آیا یک کمپین سئو، کار خود را درست انجام می‌دهد یا خیر نیست. به همین دلیل کیفیت ترافیک وارد شده به سایت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

7- ضمانت‌ها می‌توانند مشکلات اخلاقی ایجاد کنند

ایجاد هرگونه تضمینی در صنعت سئو منطقی نیست. اگر مشکلی پیش بیاید، شرکت سئویی که گارانتی را ارائه کرده است، در نهایت به مشکل برخواهد خورد و به اعتبار و شهرت آن ضربه وارد می‌شود. برای یک شرکت سئو آسان است که قول‌هایی بدهد که می‌دانند نمی‌توانند به آن عمل کنند، اما در نهایت نتیجه معکوس خواهد داشت.

یکی دیگر از دلایلی که شرکت‌های سئو معتبر تضمین نمی‌کنند این است که آنها هیچ کنترلی بر صفحات نتایج جستجو ندارند و این گوگل است که تصمیم نهایی را در مورد اینکه چه رتبه‌ای و چه چیزی رتبه‌بندی شود را خواهد گرفت.

8- سئو یک استراتژی کوتاه مدت نیست

سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو یک استراتژی کوتاه مدت نیست. شرکت‌های سئو که وعده رتبه‌بندی و سئو تضمینی را می‌دهند، ادعا می‌کنند که می‌توانند به سرعت این کار را انجام دهند. این کاملاً غیر واقعی است زیرا رسیدن به نتیجه با تکنیک‌های سئو زمان می‌برد. مهم نیست که کدامیک از روش‌های سئو مورد استفاده قرار می‌گیرد یا یک استراتژی چقدر اخلاقی است. کسب رتبه‌های بسیار بالا در نتایج جستجو در مدت زمان کوتاه غیرممکن است.

بهترین شرکت‌های سئو می‌دانند که سئو زمان زیادی برای نتیجه‌گیری خواهد برد. گاهی اوقات قبل از شروع استراتژی‌های سئو برای به دست آوردن نتایج، باید چندین کار انجام دهید که ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا ترافیک شروع به ورود کند.

9- سئو تضمینی خطر سئو کلاه سیاه افزایش می‌یابد

سئو کلاه سیاه شامل استفاده از تاکتیک‌هایی است که گوگل و سایر موتورهای جستجو به آن‌ها به دقت نگاه می‌کنند. این نوع تاکتیک‌ها اغلب توسط شرکت‌هایی استفاده می‌شود که نتایج سریع را تضمین می‌کنند. با این حال، چنین تاکتیک‌هایی در نهایت می‌توانند آسیب‌های بسیار بیشتری نسبت به سود داشته باشند. اگر با یک شرکت سئو همکاری می‌کنید تا تاکتیک‌های کلاه سیاه را انجام دهد، اعتبار برند شما می‌تواند به شدت آسیب ببیند و وب‌سایت شما ممکن است توسط گوگل دیگر مورد بررسی قرار نگیرد.

اگر سایت شما سندباکس شود، به این معنی است که احتمالاً دیگر در نتایج جستجو ظاهر نمی‌شود. هنگامی که آنجا هستید، بیرون آمدن از جعبه شنی Google می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. چه تقصیر شما باشد چه نباشد، اگر مشخص شد که سایت شما از روش‌های سئو کلاه سیاه استفاده می‌کند، این احتمال وجود دارد که جریمه شود.

جعبه شنی

10- جعبه شنی یا سند باکس گوگل

گوگل، یاهو، بینگ و سایر موتورهای جستجو می‌خواهند همه وب‌سایت‌ها طبق قوانین آنها رقابت کنند، به این معنی که نباید از روش‌های سئو مبهم استفاده کرد. پر کردن کلمات کلیدی، صفحات ورودی و متن نامرئی چند روش هستند که موتورهای جستجو طرفدار آن‌ها نیستند. متأسفانه، تعیین اینکه آیا شرکت سئوی شما از چنین تکنیک‌هایی استفاده کرده است یا خیر، زمان زیادی می‌برد.

هر شرکت معتبر سئو می‌داند که روش‌های سئو کلاه سیاه خطرناک هستند. آن‌ها هیچ کاری برای به خطر انداختن وب سایت مشتریان خود انجام نمی‌دهند. اگر یک شرکت فاش نمی‌کند که از چه تاکتیک‌هایی استفاده می‌کند، پس در همکاری با آنها مراقب باشید. احتمالاً آن‌ها از روش‌های سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند.

11- استراتژی سئو برای همه وب سایت‌ها یکسان نیست

فراموش نکنیم که در مورد سئو یک استراتژی یکسان برای همه وجود ندارد. شرکت‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو متوجه این موضوع هستند. بنابراین، آن‌ها هیچگاه سئو را تضمین نمی‌کنند. حتی اگر وب سایت‌ها در یک صنعت باشند، وب سایت‌های مختلف به استراتژی‌های سئوی متفاوتی نیاز دارند. به عنوان مثال، ده‌ها وب سایت هستند که خدمات ساخت و ساز ارائه می‌دهند اما به استراتژی‌های سئو متفاوت از یکدیگر نیاز دارند.

یک شرکت سئو نمی‌تواند تضمین کند که یک استراتژی واحد برای وب‌سایت‌های ساخت و ساز مشتریانش کارآمد خواهد بود. این به این دلیل است که وب سایت‌های مختلف اهداف متفاوتی دارند. بعنوان مثال برای یک وب سایت برندسازی می‌تواند هدف باشد و برای وب سایت دیگر فروش زیاد. اگر یک استراتژی واحد برای همه سات‌ها کار می‌کرد، ایجاد رتبه‌بندی و سئو تضمینی در موتورهای جستجو به خوبی امکان‌پذیر بود. در واقع، این موضوع دور از واقعیت است.

12- آنچه امروز کار می‌کند ممکن است فردا کارنکند

همانطور که قبلا ذکر شد، به روزرسانی الگوریتم یک چیز عادی است. وقتی الگوریتم تغییر می‌کند، استراتژی‌هایی که قبل از به‌روزرسانی‌ها کار می‌کردند ممکن است به همان اندازه مؤثر نباشند یا کارایی نداشته باشند. شرکت‌های سئو رتبه‌بندی موتورهای جستجو را تضمین نمی‌کنند زیرا می‌دانند آنچه امروز کار می‌کند ممکن است فردا کارساز نباشد.

یک شرکت سئو باید استراتژی را اجرا کند که در نهایت به مشتری کمک کند تا سایت خود را در نتایج بالا قرار دهد. با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که همان استراتژی موفق بار دیگر نیز موفق بماند.

تاکتیک اشتباه سئو می‌تواند به کسب و کار شما آسیب برساند

ممکن است به نظر برسد که خدمات سئو تضمینی ریسک کمی دارد. یا اگر شرکت تضمین دهنده به وعده های خود عمل نکند، شما می‌توانید به آژانس سئو دیگری بروید. شما می‌توانید، اما ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا از رتبه های آسیب دیده یا جریمه هایی که سایت شما در حین کار با آنها متحمل شده است، رها شوید.

اگر با یک شرکت سئو غیر معتبر کار کنید که مهارت و تخصص سئو ندارد، ممکن است رتبه و کسب و کار شما آسیب ببیند و شما را از جایی که می‌خواهید باشید دورتر کند. حتی اگر رتبه‌بندی شما کاهش پیدا نکند، زمان را تلف کرده‌اید و مشتریان جدید بالقوه را از دست داده‌اید. به ویژه مراقب شرکت‌هایی باشید که سئو تضمینی ارائه می‌دهند و می‌خواهند شما را در یک قرارداد بلند مدت نگهدارند.

چگونه باید یک شرکت سئو معتبر انتخاب کنیم؟

هنگام انتخاب یک شرکت سئو معتبر نباید فقط به دنبال سئو تضمینی باشید. به دنبال جنبه‌های زیر باشید تا یک شرکت سئو خوب پیدا کنید و نتایجی را کسب کنید که به شما در دستیابی به اهداف کسب و کارتان کمک کند.

  • اگر یک شرکت سئو بتواند در مورد سئو و استراتژی آن به شما پاسخ دهد، نشانه خوبی است که آنها می‌دانند در مورد چه چیزی صحبت می‌کنند.

  • اگر آنها در مورد چیزهایی که می‌دانند و تاکتیک‌هایی که به کار می‌برند مسلط باشند، نشانه‌ای است که آنها قابل اعتماد هستند و شریک خوبی برای تجارت شما خواهند بود.

  • منابع موجود در وب سایت شرکت را بررسی کنید و ببینید آیا آنها اطلاعات مفیدی در مورد سئو ارائه می دهند. اطمینان حاصل کنید که محتوای آنها تکنیک‌های سئو قانونی را ترویج می‌کند، نه سئو کلاه سیاه.

ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ eBgroup همواره آماده‌ایم تا به مشتریان خود مشاوره سئو درست را ارائه کرده و در ادامه آنها را به سمت موفقیت راهنمایی کنیم.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.