ترغیب مشتریان بانک‌ها با «بازاریابی مجدد»

این نوع بازاریابی یکی از روش‌های بازاریابی دیجیتال است که در عین کم هزینه بودن مزایای بسیاری برای موسسات مالی  ایجاد می‌کند و مشتریان بالقوه را تشویق می‌کند دوباره به بانک برگردند وخدمات  دریافت کنند. خوبی این روش این است که احتمال برگشت در این مشتریان چند برابر مشتریان دیگر است، چرا که آنها قبلا هم به بانک  سر زده‌اند و هم اینکه نشان می‌دهند حداقل از خدمات بانک رضایت دارند. بازاریابی مجدد یکی از روش‌های نوین بازاریابی است که برای اهداف افزایش نرخ تبدیل حیاتی به شمار می‌رود و باید در کنار تبلیغات کلیکی مورد توجه قرار بگیرد.

 واکنش مثبت مشتریان به بازاریابی مجدد

یکی‌از کارشناسان بانکی وبازاریابی در بانک ایران زمین در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»  دراین‌باره با بیان اینکه اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن بگوییم هدف‌هایی که هر کسب و کاری دنبال می‌کند دستیابی به فروش بیشتر است و همین مساله دلیلی بر آن است که شما با انواع استراتژی‌های بازاریابی آشنا باشید، گفت: البته که روش‌های سنتی تبلیغات مثل در معرض قرار دادن محصول در برابر چشم مشتری همیشه باب بوده است اما فقط به روش‌های سنتی نمی‌توان بسنده کرد و در دنیای پیچیده کسب و کار امروز باید روش‌های جدیدتری هم به کار گرفت. سید زمان موسوی با تاکید براینکه  در اصل بازاریابی مجدد (که به آن ریمارکتینگ یا ریتارگتینگ هم گفته می‌شود) به تبلیغاتی گفته می‌شود که به طور مستقیم افرادی را که قبلا از بانک شما حداقل یک بار بازدید کرده‌اند هدف قرار می‌دهد، افزود: وقتی این بازدیدکننده‌ها بانک را ترک می‌کنند حتی اگر محصولی هم از بانک نخریده باشند تبلیغ‌های آن‌را در وب سایت‌های مرتبط در سطح اینترنت می‌بینند و این تبلیغات دقیقا نقطه شروع ماجرا هستند. پس در کل بازاریابی مجدد یا همان ریمارکتینگ استراتژی است که امکان ارتباط دوباره بانک با مشتریان بالقوه و مشتریان فعلی را وقتی که در صفحات مرتبط در سطح اینترنت در حال جست‌وجو هستند را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: این مشتریان بالقوه ممکن است قبلا فقط از روی کنجکاوی بانک را دیده باشند، اما در ادامه وقتی در گوشه و کنار اینترنت دوباره برند بانک را می‌بینند نام در ذهن شان می‌ماند و به وقت احتیاج برای دریافت خدمات احتمال اینکه اولین بانک که انتخاب می‌کنند همان بانک باشد بسیار بالا است. به اعتقاد  موسوی بازاریابی مجدد یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای افزایش نرخ تبدیل مشتری در بلند مدت است. البته که انجام بیشتر استراتژی‌های بازاریابی نیازمند تحمل بالا است و نباید انتظار نتیجه در کوتاه مدت را داشته باشید، اما نتیجه اش قطعا ارزشمند خواهد بود. وی با تاکید براینکه از هر ۵ کسب و کار یکی از آنها بودجه‌ای مخصوص بازاریابی مجدد کنار گذاشته است افزود:۳۰درصد از مشتریان به طور میانگین به بازاریابی مجدد واکنش مثبت نشان می‌دهند در حالی که فقط ۱۱درصد از مشتریان آن را نادیده می‌گیرند. همچنین بسیاری از شرکت‌ها از طریق بازاریابی مجدد توانسته‌اند ۵۰ تا ۶۰درصد نرخ تبدیل مشتری بیشتری داشته باشند.

 مزایای جدید برای  توسعه  کسب و کارها

موسوی با اشاره به اینکه در بازاریابی مجدد استاندارد که معمول ترین نوع بازاریابی مجدد است تبلیغات از طریق شبکه نمایشی گوگل و شبکه‌های اجتماعی به بازدیدکننده‌های قبلی نمایش داده می‌شود؛ اظهار کرد: در این نوع بازاریابی مجدد بازدیدکنندگانی که از طریق گوگل کلید واژه‌های مورد نظرشان را سرچ می‌کنند هدف تبلیغات مرتبط با کلید واژه قرار می‌گیرند.

این کارشناس با بیان اینکه بازاریابی مجدد پویا که بازاریابی مجدد دینامیک هم نامیده می‌شود امکان هدف‌گیری مشتریانی که به محصول یا خدمت خاصی از بانک توجه داشته‌اند را آسان‌تر می‌کند، افزود: طبیعتا نمی‌توان برای تمام محصولات وب‌سایت تگ بازاریابی مجدد استفاده کنید و به جای این می‌توانید یک فید به گوگل ارسال کنید و درخواست کنید که ابتدای جست‌وجوی تبلیغاتی، شما را به بازدیدکننده‌هایی که اخیرا همان محصول یا خدمات خاص را دیده‌اند نشان بدهد. این روش به خصوص برای فروشگاه‌های اینترنتی که طیف گسترده‌ای از محصولات دارند و مشتریان تکراری زیاد دارند بسیار مناسب است.

وی ادامه داد: بازاریابی مجدد ویدئویی، بیشتر در یوتیوب مورد استفاده قرار می‌گیرد و تبلیغ را به بازدید‌کننده‌هایی که اخیرا یک ویدئو را روی وب سایت یا یوتیوب تماشا کرده‌اند نشان می‌دهد. این ویدئو‌ها می‌تواند ابتدای فیلم‌تان در یوتیوب یا در میانه فیلم‌تان قرار بگیرد.

وی افزود: بازاریابی مجدد ایمیلی نیز به دو صورت انجام می‌گیرد. نمایش تبلیغات در وب‌سایت‌های مختلف به کاربرانی که حداقل یک ایمیل را از طرف بانک باز کرده‌اند و فرستادن ایمیل تشویق به خرید به کاربرانی که حداقل یک بار به وب سایت بانک  سر زده‌اند، اما پروسه خرید را کامل نکرده‌اند. موسوی با بیان اینکه بازاریابی مجدد مزایای بسیاری را برای کسب و کارها به دنبال داردگفت: اولین و مهم ترین آن پتانسیل بسیار زیاد این استراتژی برای تبدیل بازدیدکننده‌های عادی به مشتریان وفادار است.

وی ادامه داد: استراتژی بازاریابی مجدد اگر به صورت درست و هدفمند به اجرا در بیاید به طور مداوم و موثر می‌تواند بهینه‌سازی نرخ تبدیل مشتری را برای کسب و کار بالا ببرد. این استراتژی برای زمانی که مشتری تحقیقاتش را انجام داده و قصد خرید دارد مطمئن‌ترین راه است.

 بازار یابی مجدد یک   استراتژی کم هزینه

موسوی افزود: یکی دیگر از مزایای بازاریابی مجدد کم هزینه بودن آن است به طوری که حتی کسب و کارهای کوچک هم می‌توانند از آن استفاده کنند. هزینه این استراتژی کمتر است چرا که عملا بانک برای جایگاه کلید واژه در سرچ گوگل رقابت نمی‌کند به جای آن روی بازدیدکنندگانی که با وب سایت بانک قبلا یک بار آشنا شده اند سرمایه‌گذاری می‌کند. در استراتژی بازاریابی مجدد می‌توان تبلیغات  را به دلخواه بر اساس محصولی که می‌خواهید تمرکز بیشتری روی آن داشته باشید تنظیم کرد.

این کارشناس بازاریابی اظهار کرد: هدف اصلی بازاریابی مجدد آن است که نام و برند بانک را در زمان‌های مختلف به مشتری یادآوری کند تا در زمان تصمیم به خرید اولین انتخابش باشد.