آمریکا از انحصارطلبی گوگل شکایت کرد

منابع آگاه به بلومبرگ اظهار کردند وزارت دادگستری آمریکا پس از ۱۴ ماه تحقیقات، روی این موضوع متمرکز شده که آیا گوگل نتایج جست و جو را به نفع محصولات خود تغییر می دهد و در خصوص دسترسی به کاربران، آیا از مشت آهنین برای از میدان بدر کردن رقیبان استفاده می کند.

گوگل که حدود ۹۰ درصد از بازار جست و جوی آنلاین را در آمریکا تحت کنترل دارد، همواره با اعتراض رقیبانش در خصوص استفاده از قدرتش برای سرکوب رقابت در سراسر اینترنت روبرو بوده است. آنچه که به عنوان یک پروژه تحقیقات کالج در اواخر دهه ۱۹۹۰ شکل گرفت، اکنون حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در سال درآمدزایی دارد. این موتور جست و جو درباره سرنوشت هزاران کسب و کار آنلاین تصمیم می گیرد و توسعه فعالیت گوگل به بخش ایمیل، ویدیوی آنلاین، نرم افزار تلفن هوشمند، نقشه ها، رایانش ابری، خودروهای خودران و سایر اشکال تبلیغات دیجیتالی را تامین مالی کرده است.

رگولاتورهای ضد انحصارطلبی اروپا گوگل را برای نقض قوانین ضد انحصارطلبی میلیاردها یورو جریمه کرده اند اما از زمانی که کمیسیون تجارت فدرال تحقیقات در این خصوص را در اوایل سال ۲۰۱۳ بدون هیچ اقدامی خاتمه داد، این شرکت در آمریکا با چالشی در این خصوص روبرو نشده بود. اکنون ویلیام بار، دادستان کل آمریکا به دنبال پیگیری بزرگترین پرونده ضدانحصارطلبی آمریکا پس از پرونده شکایت دولت از مایکروسافت در بیش از دو دهه گذشته است. ارزش سهام گوگل که از ابتدای امسال تاکنون حدود پنج درصد رشد کرده است، روز جمعه حدود یک درصد سقوط کرد.

ویلیام بار یکی از یاران کلیدی ترامپ در مقابله با نفوذ غولهای فناوری است، رییس جمهور آمریکا به شرکتهای اینترنتی بابت سانسور نقطه نظرات محافظه کارانه در فضای آنلاین تاخته است.

منابع آگاه اظهار کردند احتمالا زمان شکایت از گوگل به هفته بعد موکول می شود. دادستانهای ایالتی و وکلای وزارت دادگستری در حال بحث درباره آماده سازیهای نهایی این پرونده در واشنگتن هستند.

مقامات ارشد وزارت دادگستری آمریکا هفته گذشته با نمایندگان گوگل در خصوص دو موضوع تحت تحقیقات دیدار کردند: یکی از این موارد جانبداری و دیگری توزیع جست و جو است. گفته می شود گوگل نتایج جست و جو را به نفع سرویسهای خود مانند سرویس خرید، خدمات سفر و ثبت شرکتهای محلی تغییر می دهد.

توزیع جست و جو هم مربوط به توافق با سازندگان گوشی و سایر شرکا برای فراهم کردن جست و جوی گوگل به عنوان جست و جوی پیش فرض برای کاربران است. گلدمن ساکس در سال ۲۰۱۸ برآورد کرد گوگل به اپل ۹ میلیارد دلار پرداخت کرده تا موتور جست و جوی گوگل در مرورگر وب سافاری و سایر بخشهای کلیدی دستگاههای اپل قرار گیرد.

گابریل واینبرگ، مدیرعامل شرکت فراهم کننده جست و جوی خصوصی "داک داک گو" که از گوگل به وزارت دادگستری شکایت کرده است، در این باره گفت: رقابت موتورهای جست و جوی کوچک با موتور پولدار و قدرتمندی مانند گوگل برای حضور در بخشهای ارزشمندی مانند مرورگر اپل غیرممکن است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، وزارت دادگستری و ایالتهای آمریکا همچنین در خصوص رفتار گوگل در بازار فناوری تبلیغات در حال تحقیقات هستند. گوگل سیستمهای زیادی را در اختیار دارد که تبلیغات را در سراسر وب نمایش می دهند. به گفته منابع آگاه، برخی از دادستانهای کل دموکرات خواهان گنجانده شدن فناوری تبلیغات در شکایت وزارت دادگستری علیه گوگل هستند و ممکن است پس از انتخابات نوامبر، شکایت خود را تنظیم کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.