با تاورکرین سرعت ساخت و ساز خود را سرعت ببخشید

تاورکرین یا جرثقیل برجی وسیله‌ای است که برای بالا بردن اجسام بسیار سنگین در ساختمان‌های مرتفع استفاده می‌شود‌. حتماً بارها در سطح شهر دستگاه‌هایی را دیده‌اید که ارتفاع آن‌ها از ساختمان هم بلندتر است.

این دستگاه‌ها به عنوان یک اهرم تعادلی بسیار بزرگ، مصالح ساختمانی مختلف را در ۳۶۰ درجه و در سه جهت تا بالای پشت بام ساختمان جا به جا می‌کند.

جرثقیل‌های برجی به حدی گران هستند که قیمت برخی از این دستگاه‌ها حتی به چند میلیارد هم می‌رسد. معماران پروژه‌های ساختمانی برای کارهای کم حجم از اجاره تاورکرین استفاده می‌کنند اما برای پروژه‌های بزرگ و پرحجم ساختمانی خرید تاورکرین به صرفه‌تر است.

تاورکرین چیست و از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

پیدایش تاورکرین برای اولین بار به دوران یونان باستان بر می‌گردد. مردم در آن دوران برای ساخت و ساز و حمل مصالح از حیوانات استفاده می‌کردند، اما بعد از مدتی با چوب وسیله‌ای ساختند تا در ساخت برج‌های سنگی راحت‌تر باشند. بعد از انقلاب صنعتی برای ساخت چرثقیل برجی یا تاورکرین از فولاد، آهن و چدن استفاده می‌شد‌. امروزه نوع پیشرفته‌تر این دستگاه در سدسازی، پل سازی، ساخت برج و ساختمان‌های بلند، ساخت سیلوها، حمل بار در گمرک و بنادر کشتیرانی و… کاربرد فراوانی دارد.

این دستگاه در صنایع دیگری مانند صنعت حمل و نقل، صنعت تولید و صنعت ساخت و ساز به ترتیب برای تخلیه و بارگیری، مونتاژ تجهیزات بسیار سنگین و حرکت مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد. جرثقیل برجی از سه قسمت شامل پایه تثبیت یا قسمت مرکزی، قسمت بازو برای حمل بار و قسمت پشتی جهت قرار دادن بلوک‌های بتنی برای حفظ تعادل وزن عقب و جلوی دستگاه تشکیل می شود.

انواع تاورکرین از لحاظ ابعاد، مدل نصب و شعاع حرکتی

 از لحاظ ابعاد تاورکرین به دو دسته بزرگ و کوچک تقسیم شده‌اند‌‌. مدل‌های کوچک برای جابه‌جایی وسایل و ابزار در مکان‌های کوچک مانند کارگاه استفاده می‌شوند و مدل‌های بزرگ در برج‌های و ساختمان‌های مرتفع کاربرد دارند. مدل دیگری به نام جرثقیل شناور در صنعت نفت برای ساختن مخازن کاربرد دارد و برای جابه‌جایی بار داخل آب و همچنین بیرون کشیدن کشتی‌های فرا رفته زیر آب هم مناسب است.

از نظر مدل، نصب تاورکرین در دو گروه خود نصب شونده و کمک نصب شونده دسته‌بندی می‌شود. جرثقیل برجی خود نصب شونده نصب بسیار راحتی دارد و قابلیت کاهش و افزایش ارتفاع خود را دارد. جرثقیل‌های کمک نصب شونده برای نصب و راه‌اندازی به یک عامل بیرونی مانند بالگرد یا جرثقیل احتیاج دارند. با کمک قطعاتی مانند ساکشن می‌توان ارتفاع این دستگاه‌ها را افزایش داد. جرثقیل کمک نصب شونده قدرت زیادی برای حمل اجسام و بار به ارتفاعات بیشتر دارد.

شعاع حرکتی تمام دستگاه‌های تاور کرین ۳۶۰ درجه است و بارها را در تمام محورها یعنی x, y  و z  جا‌به‌جا می‌کنند. از نظر شعاع حرکتی به سه دسته ثابت، بالارونده و متحرک تقسیم شده‌اند‌. تاور کرین ثابت بارها را تا ارتفاع معینی جا‌به‌جا می‌کنند و برای کارهای معمولی استفاده می‌شوند.  تاور کرین‌های متحرک در محورهای x و y حرکت می‌کنند و به سه دسته ریلی، جاده‌ای و شناور تقسیم می‌شوند. تاور کرین بالا رونده برای ساخت ساختمان‌های بلند و برج‌ها استفاده می‌شوند و علاوه بر محورهای x و y محور z هم را هم پوشش می‌دهند.

برای اجاره تاورکرین چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

بسیاری از پروژه‌های صنعتی و عمرانی به مدت کوتاهی به تجهیزات و دستگاه‌های باربری مانند تاورکرین احتیاج پیدا می‌کنند و گاهی اوقات سازندگان فقط قصد اجرای یک پروژه را دارند. در چنین مواقعی هزینه کردن مبلغ زیادی برای خرید تاورکرین کار درستی نیست و اجاره تاورکرین بسیار به صرفه‌تر است. مهندسان پروژه‌های عمرانی و صنعتی برای اجاره تاورکرین باید به چند نکته مهم توجه کنند.

اولین نکته توجه به ابعاد پروژه یا زمین می‌باشد. با در نظر گرفتن ابعاد پروژه می‌توان فهمید که به چند عدد جرثقیل تاورکرین اجاره‌ای نیاز است. اسکلت ساختمان مورد دیگری است که در اجاره تاور کرین باید مورد توجه قرار گیرد. برای پروژه‌های اسکلت فلزی باید جرثقیل برجی سنگین‌تری اجاره شود. قبل از اجاره یک محل مناسب برای نصب تاور کرین استفاده کنید تا عملکرد جرثقیل با سرعت بیشتری پیش برود. مشخص کردن تناژ، برند و تیپ تاورکرین یکی دیگر از فاکتورهای اساسی در هنگام اجازه تاورکرین است.‌

تعمیر تاورکرین چه اهمیتی دارد؟

جرثقیل برجی یا تاورکرین به عنوان یک وسیله بزرگ و غول‌ پیکر باید هر چند وقت یکبار توسط گروه نصاب مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت نیاز تعمیر شود. به طور کلی تعمیر تاورکرین در پروژه‌های ساختمانی و صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است و برای حفظ کیفیت و استفاده صحیح و اصولی از این وسیله، باید تعمیر و بازبینی آن توسط افراد با تجربه و حرفه‌ای انجام شود‌.

عدم توجه به نکات ایمنی در هنگام نصب، بی‌تجربه‌ بودن افراد اپراتور، عدم تعمیرات به موقع تاورکرین خسارات جبران‌ناپذیری به این وسیله وارد می‌کند و گاهی امنیت پروژه و جان کارگران را نیز به خطر می‌اندازد. تعمیرکاران قبل از شروع مراحل تعمیر تاورکرین باید به مدل، نوع و ولتاژ آن توجه کنند و پس از بررسی‌های مورد نیاز و پی بردن به عیب دستگاه اقدامات لازم را شروع کنند.

هر فردی قابلیت تعمیر تاورکرین و نصب و جمع‌آوری آن را ندارد. حتماً باید از افراد متخصص در این حوزه کمک بخواهید. بهتر است بررسی عملکرد این وسیله به صورت روزانه و هفتگی انجام شود تا مشکلات زودتر شناسایی و تعمیر شوند‌ و از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کنید.‌

در هنگام خرید تاورکرین به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اگر قصد خرید جرثقیل برجی یا تاورکرین را دارید ابتدا باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید. این نکات عبارتند از میزان بار جرثقیل، هدف از خرید، میزان بودجه، اندازه‌گیری فاصله حرکتی، ارزیابی محل نصب تاورکرین و انتخاب بهترین روش نصب، توجه به قطعات تعمیری، انتخاب جرثقیل برجی متناسب با نوع پروژه،‌ بررسی محدوده فعالیت جرثقیل برجی، بررسی ارتفاع ساختمان یا پروژه و انتخاب اپراتورهای با تجربه و ماهر برای نصب تاورکرین.

خرید این وسیله دقیقاً به یک سرمایه‌گذاری شباهت دارد و در پروژه‌های عمرانی و صنعتی یکی از پایه‌های اساسی و مهم به شمار می‌رود. پس از مشخص کردن هدف خود از خرید این جرثقیل باید بودجه خود را هم بررسی کنید و میزان هزینه‌ای را که برای خرید می‌پردازید، تعیین کنید.

سپس به سراغ مدل‌هایی بروید که هزینه خرید آن‌ها با بودجه شما همخوانی دارد. پس از مشخص کردن هدف خرید، بودجه و انتخاب محل نصب باید به سراغ بررسی خود جرثقیل برجی بروید. از آنجایی که این دستگاه قیمت بسیار بالایی دارد، برای خرید انواع دست دوم آن حتماً باید کیفیت قطعات تعمیرشده آن را به کمک یک فرد متخصص به خوبی مورد بررسی قرار دهید .

جرثقیل

خرید تاورکرین ازخدمات فنی کرین یاب

برای خرید تاورکرین می‌توانید به سایت خدمات فنی کرین یاب با آدرس اینترنتی WWW.CRANEYAB.COM مراجعه کنید. شرکت کرین یاب در زمینه نصب تاورکرین ، اجاره تاورکرین، فروش تاورکرین، تعمیر و سرویس تاورکرین مشغول فعالیت است.

مجتمع فنی کرین یاب فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرد و تاکنون در تعداد زیادی از پروژه‌های ملی با شرکت‌های معتبر عمرانی، صنعت نفت و سازندگان ساختمان‌ها و برج‌های مرتفع سابقه همکاری داشته است. این شرکت علاوه بر ارائه مشاوره درباره خرید، تعمیرات و نصب این وسیله، از خدمات خود پشتیبانی می‌کند.

برای کسب آگاهی و اطلاعات بیشتر درباره نحوه خرید و اجاره تاورکرین حتماً به سایت کرین یاب سر بزنید .

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.