قیمت برنج ایرانی و عوامل موثر بر آن

 در کشور ما نیز برنج سفید یکی از محصولات غذایی اصلی در سبد خانوار به شمار می رود. برنج ایرانی شامل ارقام مختلفی مانند هاشمی، صدری، کامفیروزی، عنبربو، طارم، گرد، شیرودی، چمپا و غیره می باشد که قیمت هر یک برنج های ایرانی نام برده به نسبت کیفیت و عطری که دارند متفاوت است.

در حال حاضر برنج در بیش از ۱۸ استان کشور تولید می شود، اما بیشترین میزان کشت برنج به استان های شمالی کشور یعنی مازندران، گیلان و گلستان اختصاص یافته است و کشت برنج به عنوان یکی از زمینه های مهم اقتصادی و کسب در آمد در این مناطق تبدیل شده است.

لازم به ذکر است که در چند سال اخیر استان های جنوبی مانند فارس و خوزستان نیز در زمینه تولید برنج ایرانی پیشرفت قابل توجهی داشته اند و سالانه مقادیر قابل توجهی از ارقام برنج را تولید می کنند و در بازار داخلی به مصرف می رسند.

برای اطلاع از آخرین قیمت برنج ایرانی و خارجی روز در بازار و خرید و فروش برنج به صورت عمده می توانید از طریق  سایت و اپلیکیشن باسکول با هزاران فروشنده برنج به صورت مستقیم ارتباط برقرار کنید.

قیمت برنج ایرانی

عطر و طعم برنج های ایرانی و کیفیت بی نظیر آنها بعد از پخت، سبب محبوبیت بالا و افزایش تقاضای خرید این محصول در بازارهای داخلی و خارجی شده است. قیمت برنج ایرانی در مقایسه با ارقام خارجی یعنی برنج های هندی و پاکستانی بالاتر است که این تفاوت قیمت، دلایل مختلفی دارد که در اینجا بررسی خواهیم کرد. لازم به ذکر است که در چند سال اخیر به دلیل افزایش روز افزون قیمت برنج ایرانی در بازارهای داخلی، بسیاری از افراد به مصرف برنج های وارداتی روی آورند، اما همچنان تقاضا برای خرید برنج ایرانی بسیار بالا است.

یکی از مهم ترین عواملی که سبب شده است قیمت برنج ایرانی در چند سال اخیر با افزایش همراه باشد، عدم برابری در میزان عرضه و تقاضا می باشد. میزان برنج تولید شده در کشور برای تامین کل نیاز بازار کافی نیست، همین موضوع سبب شده است تا میزان تقاضا بیشتر از عرضه باشد و قیمت برنج ایرانی افزایش پیدا کند. البته دولت در این خصوص و برای تنظیم قیمت برنج ایرانی در بازار داخلی تدابیری مانند کشت در دو نوبت را در دست بررسی قرار داده است تا به این طریق میزان تولید سالانه این محصول افزایش پیدا کند و قیمت برنج ایرانی نیز در بازار مناسب تر شود.

حجم تقاضا برای خرید برنج ایرانی در بازه های زمانی مختلف، یکسان نمی باشد، به عنوان مثال تقاضا برای خرید این محصول در ایام عید نوروز، ماه رمضان و فصل برداشت در بالاترین میزان می باشد.  برای اطلاع از آخرین قیمت برنج هاشمی روز در بازار می توانید از وبسایت و اپلیکیشن باسکول استفاده کنید و با هزاران تولیدکننده برنج هاشمی و انواع برنج ایرانی به صورت مستقیم ارتباط برقرار کنید.

عوامل موثر بر قیمت برنج ایرانی

به صورت کلی برنج های ایرانی به دو دسته کم محصول و پرمحصول تقسیم می شود، برنج های ایرانی کم محصول به دلیل اینکه کیفیت بالاتری دارند و میزان کمتری از آن تولید می شود، قیمت بیشتری نیز دارند. هنگام خرید برنج باید اطلاعات کاملی در خصوص تشخیص انواع برنج داشته باشید، برخی از افراد سودجو برای بدست آوردن سود بیشتر اقدام به مخلوط کردن برنج های کم محصول و پرمحصول می کنند و آن را با اسم برنج کم محصول در بازار توزیع می کنند؛ تشخیص این موضوع تنها توسط افراد ماهر امکان پذیر است.

فاکتورهای دیگری مانند عطر، طعم، محصول سال بودن، اندازه دانه ها، نداشتن دانه های شکسته و یکدست بودن، بسته بندی و غیره نیز در قیمت گذاری برنج ایرانی به صورت مستقیم تاثیر دارند. در حال حاضر برندهای مختلفی اقدام به خرید برنج از شالیکاران کردند و ارقام برنج را در بسته بندی های متنوع در حجم های مختلف به فروش می رسانند، بنابراین می توان گفت که برند توزیع کننده برنج نیز از عوامل تاثیر گذار در قیمت برنج ایرانی می باشد.

لازم به ذکر است که فصل برداشت و منطقه کشت محصول نیز از عوامل بسیار مهم در قیمت برنج ایرانی می باشند. معمولا قیمت برنج ایرانی در مرداد و شهریور بلافاصله بعد از برداشت، به دلیل حجم بالای عرضه این محصول در بازار، مناسب تر از فصول دیگر می باشد. در حال حاضر دو منطقه فریدون کنار و آستانه، یکی از گران ترین برنج های ایرانی را تولید و در بازار عرضه میکنند، شرایط اقلیمی مطلوب و خاک حاصلخیز این مناطق سبب شده است تا از برنج تولید شده در این مناطق با عنوان با کیفیت ترین برنج ایرانی یاد شود.

شالیکار

همانطور که میدانید نرخ تورم و قیمت دلار در سال جاری با افزایش همراه بوده است، این موضوع سبب بالا رفتن هزینه های تولید برنج و افزایش دستمزد روزانه نیروهای انسانی شده است، در نتیجه این امر شالیکار مجبور است که برنج را با قیمت بالاتری نسبت به سال قبل در بازار توزیع کند.

یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیر گذار در افزایش قیمت برنج، حضور واسطه های متعدد در بازار می باشد، در واقع زنجیره ی توزیع ناکارآمد برنج در کشور باعث شده است تا برنج های ایرانی برای رسیدن از دست شالیکار تا مصرف کننده اصلی، توسط ده ها واسطه مختلف دست به دست شود، این موضوع سبب افزایش قیمت برنج ایرانی در طول فرایند رسیدن به دست خانوارهای مصرف کننده تا 30 درصد افزایش پیدا کند. 

تفاوت کشت اول و دوم در قیمت برنج ایرانی

برنج در دو نوبت کشت اول و کشت دوم تولید می شود، معمولا برداشت برنج کشت اول از اوایل فروردین تا اواخر مرداد ماه ادامه دارد و بعد از آن بلافاصله فرایند تولید برنج کشت دوم شروع می شود. کیفیت، عطر و طعم برنج کشت دوم بیشتر از برنج های کشت اول می باشد، که این موضوع به دلیل زاویه تابش خورشید و میزان بارندگی زیاد فصل پاییز در بخش های شمالی کشور می باشد.

یکدست بودن برنج نیز به عنوان یکی از فاکتورهای مهم هنگام قیمت گذاری برنج های ایرانی به حساب می آید، برنج به دو صورت بوجاری یا بوجاری نشده در بازار توزیع می شود، با توجه به اینکه برنج بوجاری شده از الک عبور داده شده است و دانه های شکسته یا به اصطلاح نیم دانه بسیار کمتری دارد، قیمت آن نیز بالاتر می باشد، این رقم برنج به دلیل ظاهر بهتری که دارد مشتریان بیشتری نیز دارد.

شما می توانید برای اطلاع از قیمت برنج ایرانی روز در بازار استان های گیلان، مازندران، گلستان و خوزستان به صورت مستقیم از تولیدکنندگان حاضر بر روی وبسایت و اپلیکیشن باسکول استعلام قیمت گرفته و بهترین قیمت های بازار را بیابید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.