آیا تنها سفر کردن حین رابطه عاطفی درست است؟

این تصور نادرست است که «اگر دو شریک عاطفی همه کارها را از قبیل رفتن به فروشگاه مواد غذایی تا خرید بلیط هواپیما برای سفرهای دور دنیا، با هم انجام ندهند، به معنی قریب الوقوع بودن جدایی آنها است».  در واقع سرگرمی های جداگانه، در یک رابطه سالم ضروری هستند و این غیرمنصفانه است که انتظار داشته باشیم شریک زندگی مان نیز همان علایق ما را داشته باشد. به همین سبب در مقاله پیش رو تصمیم داریم تا درباره تنها سفر کردن افراد هنگامیکه در یک رابطه عاطفی هستند صحبت کنیم.

تنها سفر کردن یک تهدید است یا یک فرصت؟

سفر به تنهایی، بدون کسی که دلبسته اش هستید می تواند برای روابط شما مفید باشد. به گفته دکتر میرو گودلسکی، درمانگر و مشاور روابط، «مسافرت انفرادی می تواند پیوند شما با شریک زندگی تان را تقویت نماید و نیز می تواند برای روحتان بسیار خوب باشد. شما واقعا فرصتی پیدا می کنید که بفهمید چه کسی هستید و چه چیزی را دوست داشته یا دوست ندارید. این امر به نوبه خود می تواند روابط شما را قوی تر و رضایت بخش تر کند.»

بیایید صادق باشیم، ترک شریک زندگی یا دست کم کسی که اکنون در زندگی ما است و به او علاقه مند هستیم سخت است، اما شاید این یکی از بهترین کارهایی باشد که شما اکنون می توانید انجام دهید. به عبارت بهتر آنقدر وقت خود را برای یکدیگر گذاشته اید که به سادگی فراموش کرده اید خودتان چه کسی هستید. مطمئنا دلتان برای او تنگ خواهد شد، اما اگر به خودتان اجازه دهید که اندک زمانی از او جدا باشید، قدرتی پیدا خواهید کرد که هرگز نمی دانستید چنین قدرتی در وجودتان قرار دارد.

تنها سفر کردن اشکالی ندارد

این امری طبیعی است که افراد رویاهای مختلفی داشته باشند. شما می توانید با کسی در رابطه عاطفی باشید ولی بخواهید به تنهایی سفر کنید. ممکن است مکان خاصی در دنیا وجود داشته باشد که فقط مخصوص شخص شما باشد. همچنین شما نمی توانید انتظار داشته باشید که شریک  زندگی شما نیز همه چیز را کنار بگذارد و با شما سفر کند. این خودخواهی است که کسی را مجبور به سفری کنیم که به آن مایل نیست.

با این سفر انفرادی شما می توانید تمام استرس ها و مسئولیت ها را مانند بودن در یک زنگ تفریح کنار بگذارید و با انرژی و شادابی بیشتری برگردید. مسافرت انفرادی چیزی است که همه ما حداقل یکبار باید آن را امتحان کنیم.

نگذارید کسی سر راه رویاهای شما قرار بگیرد

اگر عضو چندین گروه مسافرتی در فیس بوک بوده باشید، احتمالا افرادی را دیده اید که در مورد شریک عاطفی خود که سعی دارند از سفر انفرادی آنها جلوگیری کنند صحبت می کنند. این واقعا ناراحت کننده است. مگر در مواردی خاص، اگر شریک عاطفی مانع سفر کردن شما شود، تنها جلوی رشد شما را می گیرد. اگر این افراد به راحتی برنامه سفر شما را خراب می کنند، محتمل است که بقیه رویاهای شما را نیز نادیده بگیرد.

قرار نیست ورود به یک رابطه عاطفی شما را به استخوان های شریک زندگی بچسباند، زیرا همه انسان ها گاهی به تنهایی نیاز دارند. در واقع همانطور که فردی مجرد با وجود دلبستگی به پدر و مادر خود می تواند به تنهایی سفر کند، کسی که در رابطه  است نیز می تواند مدتی را به سفر و خلوت با خویش اختصاص دهد. این تنها سفر کردن نشانه بی محبتی، سردی و هیچ دلیل منفی دیگری نیست، تنها یک فرصت طلایی برای سفر به درون خود است.

در مورد برنامه های سفر انفرادی خود روراست باشید

اگر شریک زندگی شما از سفری که پیش رو دارید ابراز نگرانی کرد، به او گوش فرا دهید و او را دلگرم کنید. این یک زمان دلهره آور برای او است چرا که او کسی است که در خانه می ماند و با جای خالی شما مواجه خواهد شد.  او ممکن است نگران چیزهایی که درگیرشان می شوید باشد و احساس کند که بدون او بهتر پیش می روید. شما می بایست هر نگرانی را با صراحت و صداقت برطرف نمایید. حتی اگر لازم بود قوانینی تنظیم کنید که هر دو در آن توافق داشته باشید، مثلا هفته ای پنج بار تماس تلفنی داشته باشید. به او اطمینان دهید که  او در اولویت زندگی شما قرار دارد و جزئیات برنامه سفر خود را به او بگویید تا دقیقا بداند کجا هستید.

دلایل صحیح تنها سفر کردن

مسافرت انفرادی یکی از پاداش آورترین کارهایی است که می توانید برای خود انجام دهید. شما یاد می گیرید که چگونه از سکوت و همراهی خود به گونه ای لذت ببرید که معمولا در زندگی روزمره آن را پیدا نمی کنید. شما مادامی که در سفر هستید، استقلال و اعتماد به نفس پیدا می کنید و مهمتر آنکه چیزهای زیادی درباره خود می¬آموزید.

اما کسانی که در روابط عاشقانه و متعهدانه هستند چطور؟ مواقعی وجود دارد که می¬توانید و یا باید در حالیکه رابطه دارید، به تنهایی سفر کنید. زیرا:

دو انسان مستقل هستید

احتمالا مهمترین دلیل مسافرت انفرادی در حین رابطه عاطفی این است که هر دو نفر مستقل هستند. این موضوع به معنای خوش گذرانی بدون دیگری نیست، بلکه در مورد کار بر روی خود، نیازهای خود و کشف خود است. در واقع وقتی از سفر به خانه برمی گردید، چیزهای جالب زیادی آموخته اید که باید آنها را با شریک زندگی خود به اشتراک بگذارید!

در مورد خود چیز جدیدی کشف می کنید

یک مزیت بزرگ سفر انفرادی این است که به ما امکان می دهد چیزهای جدیدی درباره خودمان کشف کنیم. ما قادر هستیم به راحتی در حین یک رابطه عاطفی، درگیر همان کارهای تکراری شویم. بنابراین سفر بدون همسر یا شریک عاطفی  می تواند بسیار هیجان انگیز باشد و باعث رشد شما شود. در واقع سفر انفرادی به شما فرصت می دهد تا احساسات خود را کشف کنید، تجربیات جدیدی کسب کرده و بیاموزید که چگونه مسئولیت خوشبختی خود را بپذیرید.

برنامه ریزی ها همیشه درست از آب درنمی آیند

گاهی اوقات مجبور هستید تنها سفر کردن را تجربه کنید زیرا برنامه سفر شما با هم هماهنگ نیست. مثلا ممکن است با درخواست مرخصی همسر شما موافقت نشده باشد، اما شما تمام مراتب سفر را هماهنگ کرده باشید. بدین ترتیب شما مجبور نیستید وقت خود را به دلیل اینکه شخص مقابل نمی تواند به سفر بیاید، هدر دهید! بنابراین اگر امکانش بود می توانید با هم به سفر بروید و از کنار هم بودن لذت ببرید، اما وقتی او نمی تواند هیچ ایرادی ندارد که تنهایی به سفر بروید.

فاصله، قلب ها را به یکدیگر نزدیک می کند

طبق مطالعه ای که محققان دانشگاه کوئینز در انتاریو پیرامون روابط از راه دور انجام داده اند این نتایج حاصل شده است که «فاصله بیشتر افراد از یکدیگر، صمیمیت، ارتباط و رضایت بیشتری را به ارمغان می آورد.»

در واقع معمولا روابط به مرور راکد می شوند، زیرا افراد تمایل به عادت های روزمره دارند و اوقات صرف شده با یکدیگر، به راحتی امری بدیهی تلقی می شود. اما سفر انفرادی همه چیز را تازه می کند، زیرا این فرصت را می دهد تا افراد یکدیگر را از دست بدهند و دوباره به دست آورند.

می تواند شما را به استقلال بیشتر برساند

اگرچه حمایت عملی و عاطفی از یکدیگر عالی است، اما مهم است که هر دو نفر به تنهایی قادر به انجام این کار باشند. سفر به تنهایی به شما این فرصت را می دهد تا خود را در موقعیت هایی قرار دهید که باید استقلال داشته باشید. این مقوله، یک مهارت حیاتی است که به داشتن رابطه ای رضایت بخش تر و آرام تر کمک می کند.

اشکالی ندارد که اندکی خودخواه باشید

حقیقت این است که گاهی دو نفر، سبک سفر کردن یکسانی ندارند. برای مثال یکی سفر به کویر را دوست دارد و دیگری سفر به جنگل. با اینکه هر دو برای سفر کردن عالی هستند، اما ممکن است واقعا مجبور شوید تنهایی به سفر بروید.

متوجه می شوید که تا چه میزان پشتیبان هم هستید

این جمله که «اگر او را دوست داری، رهایش کن» قطعا حقیقتی را دربردارد. افراد می بایست بتوانند در رابطه عاطفی که دارند، ۱۰۰٪ به شریک زندگی خود اعتماد کنند و او را در این سفر تنها بگذارند. در هر حال او از سفر باز خواهد گشت، اما قطعا با بینشی جدید برای به اشتراک گذاشتن.

اکنون آیا ارزش ندارد که برای خودسازی، تنها سفر کردن را تجربه کنید؟ یا  اینکه شریک زندگی خود را اندکی رها کنید تا به سفر برود. خواهید دید که این سفرها حتی ممکن است رابطه شما را قویتر کند. شما می توانید از راه دور رابطه خود را تقویت کرده و مهارت های ارتباطی جدیدی بیاموزید. درباره سفرهای خود به او بگویید و درباره سفرهای او سوالاتی بپرسید و از یکدیگر پشتیبانی نمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.