زمان تعویض لنت ترمز

 برای آشنایی با انواع لوازم یدکی خودرو و همچنین تفاوت های آن ها با یکدیگر توصیه می شود تا انتهای در مقاله لنت ترمز (brake pad ) با ما باشید. علاوه بر آن در این مقاله قصد داریم در رابطه با موضوعاتی از قبیل اجزای زمان تعویض لنت ترمز و نحوه عملکرد سیستم ترمز خودرو، ویژگی های بهترین انواع لنت ترمز ملت یدک، نحوه افزایش طول عمر لنت ترمز و همچنین خرید اینترنتی لنت ترمز اورجینال صحبت کنیم.

معرفی انواع لنت ترمز و تفاوت آن ها با یکدیگر

زمان تعویض لنت ترمز از جمله مهم ترین قطعاتی بوده که در سیستم ترمز خودرو وظیفه ایجاد اصطکاک در چرخ ها و در نهایت توقف خودرو را دارد. با پیشرفت تکنولوژی مدل های جدیدتر و مقاوم تری از انواع لنت توسط شرکت ها تولید و وارد بازار شد. زمان تعویض لنت ترمز البته روز به روز نیز شاهد تغییرات و تحولات گسترده ای در نوع طراحی و ساختار لنت های ترمز هستیم که این همگی این تغییرات و تحولات برای افزایش کارایی و ضریب ایمنی سیستم ترمز خودرو ها انجام می شود.

به طور کلی لنت ها به دو دسته لنت های دیسکی و لنت های کفشکی تقسیم می شوند که البته دسته دوم یعنی لنت های کفشکی دیگر در صنعت خودرو کاربرد آنچنانی نداشته و منسوخ شده اند. زمان تعویض لنت ترمز کفشکی را در حال حاضر می توان تنها در پیکان های قدیمی یا ۲۰۶ های قدیمی تیپ دو مشاهده کرد. در خودرو های قدیمی به جای دیسک چرخ، کاسه چرخ وجود داشت و لنت های کفشکی مناسب کاسه چرخ بودند. اما در حال حاضر دیسک چرخ جایگزین کاسه چرخ در انواع خودرو ها شده و از انواع لنت های دیسکی استفاده می شود.

زمان تعویض لنت ترمز دیسکی از نظر جنس و مواد اولیه ی تشکیل دهنده به انواع مختلفی تقسیم می شوند که عبارتند از:

⦁ لنت ترمز فلزی

⦁ لنت ترمز نیمه فلزی

⦁ لنت ترمز سرامیکی

⦁ لنت ترمز ارگانیک

لنت ترمز

لنت ترمز

لنت ترمز فلزی

لنت ترمز فلزی یا زینتری دارای گیرایی بسیار خوبی است اما در هنگام ترمز گرفتن صدای زیادی را منتشر می کند. لازم به ذکر است که عملکرد این لنت ها در شرایط جوی مختلف به خصوص آب و هوای بسیار خشک و همچنین آب و هوای مرطوب دچار تغییر می شوند. بهترین عملکرد لنت های فلزی زمانی است که گرم شوند که البته اگر این گرما بیش از حد باشد، زمان تعویض لنت ترمز باعث افت عملکرد آن ها خواهد شد.

بیشترین کاربرد لنت های فلزی برای خودرو های مسابقه ای و همچنین موتور سنگین می باشد تا بتوان سرعت خودرو یا موتور را به صورت غیر منتظره و با شدت بالا کاهش داد. زمان تعویض لنت ترمز لازم به ذکر است که این لنت ها در اثر اصطکاکی با دیسک چرخ ایجاد می کنند، باعث انتشار مواد سمی خواهند شد. از دیگر معایب این لنت ها می توان به ساییده شدن دیسک چرخ و کاهش طول عمر آن اشاره کرد. امروزه در موارد بسیار کم و نادر و تنها در برخی از کشور ها از لنت های زینتری یا فلزی استفاده می شود.

لنت ترمز نیمه فلزی

لنت ترمز

لنت ترمز نیمه فلزی

لنت های نیمه فلزی یا زینتری از ترکیب عناصر فلزی و مواد سایشی تولید شده و بیشترین کاربرد آن ها نیز برای خودرو های جاده ای است. از مهم ترین ویژگی های این لنت ها می توان به انتقال حرارتی بالا، زمان تعویض لنت ترمز طول عمر بالا و همچنین قیمت مناسب نسبت به انواع لنت ترمز های سرامیکی اشاره کرد. بهترین عملکرد این لنت ها همانند لنت های فلزی زمانی است گرم شده باشند. از نظر گیرایی این لنت ها وضعیت خوبی دارند اما پس از مدتی باعث ایجاد صدا در هنگام ترمز گرفتن می شوند. لنت های نیمه فلزی نیز همانند لنت های فلزی امروزه رایج نبوده و کاربرد بسیار کمی دارند.

زمان تعویض لنت ترمز

لنت ترمز ارگانیک

لنت ترمز های ارگانیک کاملا متناسب با محیط زیست تولید شده و متریال بکار رفته در تولید این نوع لنت ها کاملا از دل طبیعت بوده و هیچ آسیبی نیز به محیط زیست وارد نمی کنند.

از مهم ترین ویژگی های این زمان تعویض لنت ترمز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

⦁ عدم آسیب رسانی به محیط زیست

⦁ برخورداری از کمترین صدا

⦁ برخورداری از گیرایی بسیار عالی

⦁ برخورداری از ساختار بسیار نرم

لنت ارگانیک

در کنار این ویژگی ها و مزایا، لنت های ارگانیک دارای یک عیب بسیار بزرگ هستند و آن هم عمر بسیار کوتاه آن ها می باشد. دلیل این موضوع نیز ساختار نرم و گیرایی بسیار بالای آن ها است و لازم است در بازه های زمانی کوتاه تعویض شوند. زمان تعویض لنت ترمز برای خودروهایی که رفت و آمد بسیار زیادی در داخل شهر دارند، استفاده از این لنت ها به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا در زمان کوتاهی عملکرد آن ها افت کرده و باید تعویض شوند.

زمان تعویض لنت ترمز

لنت ترمز سرامیکی

لنت های سرامیکی به عنوان آخرین نسل از لنت ترمز ها به شمار می آیند که با پیشرفت تکنولوژی توسط بزرگترین قطعه سازان جهان و با استفاده از مواد سرامیکی و همچنین مواد طبیعی تولید شد. از مهم ترین مزایا و ویژگی های این لنت ها نیز می توان موارد زیر را نام برد:

⦁ عدم برخورداری از مواد سمی

⦁ عدم آسیب رسانی به محیط زیست

⦁ برخورداری از گیرایی و ضریب ایمنی بسیار بالا

⦁ برخورداری از طول عمر بسیار بالا

⦁ عدم ایجاد صدای بسیار زیاد

⦁ سازگار با انواع شرایط جوی و عدم تغییر یا افت عملکرد در شرایط جوی مختلف

دوام و ماندگاری لنت های سرامیکی نسبت به دیگر انواع لنت ها بسیار بیشتر بوده و در حال حاضر بزرگترین و معروف ترین برند های خودروسازی از قبیل تویوتا، بنز و بی ام و... زمان تعویض لنت ترمز از لنت های سرامیکی استفاده می کنند.

خرید اینترنتی لنت ترمز اورجینال

در حال حاضر لنت های تقلبی و غیر اصلی در بازار فراوان هستند و تحت عنوان لنت ترمز های اورجینال و با قیمت های بسیار بالا در حال عرضه هستند. لنت های غیر اصلی از طول عمر بسیار کمی برخوردار بوده و همچنین عملکرد مطمئنی نیز برخوردار نمی باشند. زمان تعویض لنت ترمز بنابراین لازم است خریداران متناسب با نوع خودروی خود از مراجع معتبر و قابل اطمینان اقدام به خرید لنت اورجینال نمایند.

خرید اینترنتی لنت از سایت های مرجع و معتبر نظیر سایت ملت یدک یکی از مطمئن ترین راه های خرید انواع لنت خودرو در کشور می باشد. شرکت ملت یدک از واردکنندگان اصلی انواع لنت در کشور به شمار می آید و انواع لنت اورجینال خودرو های داخلی و خارجی را با تضمین اصالت به مشتریان و متقاضیان سراسر کشور عرضه می کند. زمان تعویض لنت ترمز شرکت ملت یدک به عنوان نمایندگی مجاز توزیع انواع لنت اورجینال از کمپانی های بزرگ خودرو سازی نظیر تویوتا، بنز و بی ام و در کشور شناخته شده و بسیاری از فروشندگان لوازم یدکی در سراسر کشور با این شرکت همکاری دارند.

زمان تعویض لنت ترمز اتومبیل

لنت یکی از قسمت های ترمز است. این قطعه مصرفی با دیسک خودرو برخورد میکند ونتیجه این برخورد یک سایش است که باعث ضعیف شدن حرکت ماشین و در نهایت وقفه در آن میشود. باتوجه به عبارت بالا لنت یک قطعه مصرفی است و بعد از مدتی باید اقدام به تعویض آن کنید تا ترمز خودرو بطور صحیح کار کند. احتمالا میدانید که لنت ترمز اتومبیل شما از چه مدلی است و چه وقت باید آن را تعویض کنید؟

کار لنت ترمز چیست ؟

لنت ترمز از دو قسمت قدرتمند که به آن کفشک لنت و سایشی که لقه لنت می گویند ساخته شده است. روی اصطکاکی لنت بعد از فشردن پدال ترمز به روتور ترمز میچسبد و باعث ایست اتومبیل میشود. لنت ترمزها در گذشته با استفاده از آزبست درست میشدند. آزبست گرمای ایجاد شده لنت ناشی از سایش را می گرفت و پخش میکرد اما این آزبست یک زیان مهم داشت و آن تولید گرد و غبار حین ترمز گرفتن بود. این گرد و غبارها برای سلامتی ضرر داشتند به همین علت درحال حاظر لنت ها از مواد آلی بی ضرر تولید میشوند که ساختار اغلب آنها شیشه، لاستیک و رزین است. زمان تعویض لنت ترمز لنتهای آلی یا غیر آزبستی باعث تولید آلودگی نمیشوند. این لنت ترمزها اغلب برای خودروهای عادی استفاده میشود و انتخاب خوبی برای ماشین های سنگین و مسابقهای نیستند چراکه جرم ماشینهای سنگین و سرعت ماشینهای مسابقهای بالا است و نیازدارند بعضی اوقات در سرعت بالا ماشین را متوقف کنند.

لقمه لنت ترمز

لقمه لنت ترمز، قسمت سایشی (اصطکاکی) است و به پنج نوع تقسیم میشود که در ادامه مقاله به معرفی انواع آن می پردازیم.

لنت فلزی

این لنتها از آهن، مس، فولاد و گرافیت تولید میشوند. اغلب ماشین ها از لنت فلزی بهره مند هستند. کارکرد لنتهای فلزی زیاد و قیمت آن کم است. زمان تعویض لنت ترمز سنگین بودن لنتهای فلزی از نقاط ضعف آن است و این نکته بر سوخت ماشین تاثیر میگذارد، همینطور وزن زیاد آن باعث میشود که در خودروهای مسابقهای از آن استفاده نکنند. زمان تعویض لنت ترمز این لنتها از پایداری زیادی برخوردارند اما چون از فلز تولید شده و ظرافتی در آن به استفاده نشده باعث پوسیدگی روتور میشود. این لنتها در طول زمان به بخش های دیگر ترمز صدمه میزنند.

لنت سرامیکی

لنتهای سرامیکی برعکس لنتهای فلزی خیلی کم وزن هستند و توان نگهداری بسیاری دارند. این لنتها پس از مدت طولانی ساییده میشوند. لنت سرامیکی از لنتهای مطلوب برای خودروهای مسابقهای است. لنتهای سرامیکی قیمت بالایی دارند و در ساخت آنها از مواد چسبنده، الیاف سرامیک و ماده پر کننده بکارگرفته شده، زمان تعویض لنت ترمز اگرچه در تولید آن بعضا از الیاف مس هم استفاده میشود. این لنتها گرما را به خوبی پخش می کنند. خارج ساختن فوری گرما باعث کارکرد هرچه بهتر لنتهای سرامیکی میشود.

لنت زینتری

لنتهای زینتری معمولا در اتومبیل های آفرود و مسابقهای بکار برده میشود. سرعت زدگی در این لنتها خیلی بیشتر است و طول حیات کمی دارند. زمان تعویض لنت ترمز بهره گیری از این لنتها در خودروهای عادی باعث میشود که کارکرد سیستم ترمز افت کند.

لنت نیمه متالیک یا نیمه فلزی

در ساخت این لنتها فلز خیلی کمی استفاده شده به همین خاطر به آن نیمه فلزی هم میگویند. در این لنتها از ۴۰ درصد مس بمنظور بالا بردن مقدار سایش و پایداری آن استفاده شده است. این لنتها طول عمر بالا و هزینه مطلوبی دارند از طرفی سر و صدای بسیاری دارند اما توان ترمزگیری آن بالاست.

لنت ارگانیک

در ساخت این لنتها مواد فلزی بکاربرده نمیشود و هزینه خیلی کمی دارند و عمر آنها هم کم است. این لنتهااز لطیف ترین لنتهای موجود در بازار اند و کارکرد بسیار بالایی دارند. زمان تعویض لنت ترمز صدای لنت ارگانیک خیلی کم است و پایداری کمی درمقایسه با دیگر لنت ترمز ها دارند. اگر رانندگی هیجانی دارید و بیشتر اوقات در ترافیک میمانید این لنتها انتخاب خوبی نیستند چون خیلی زود تمام میشوند.

دلیل زمان تعویض لنت ترمز

لنتها بر اثر سایش و در طول زمان از بین میروند. زمانیکه لنت ترمز پوسیده شود بعد از ترمز کردن خودرو با گذشت مسافتی، خودرو متوقف می شود پس پیشنهاد میشود با لنتهای پوسیده رانندگی نکنید. نیروی ترمز در لنتهای پوسیده خیلی پایین میآید و همین مورد امکان دارد باعث تصادف شود. لنت پوسیده به روتور ترمز هم صدمه میزند و بخاطر اینکه هزینههای بیشتری را پرداخت نکنید صلاح است پس از اتمام فوری اقدام به تعویض آن کنید.

تعویض لنت جلو پراید

وقت مناسب برای تعویض لنت ترمز

اتمام لنت ترمز براساس مدل آن و نوع رانندگی متفاوت است. زمان تعویض لنت ترمز پیشنهاد می شود لنتها را بعد از گذشت ۵۰ هزار کیلومتر عوض کنید. همینطور بایستی پس از گذراندن هر ۱۵ هزار کیلومتر لنتها را چک کنید.

چند علائم برای تعویض لنت ترمز

  • هنگامی که چراغ اعلان ترمز روشن می شود یعنی یک نقص در سیستم ترمز وجوددارد و بایستی سیستم ترمز را چک کنید.

  • اگر زمان تعویض لنت ترمز گرفتن صدایی میشنوید باید آگاه باشید که یا لنت ترمز به اتمام رسیده و یا به زودی تمام میشود.

  • درصورتیکه سیستم ترمز صدمه دیده باشد تمام خودرو، پدال و یا فرمان خودرو شروع به لرزش میکنند. زمان تعویض لنت ترمز اگر شما این لرزش را حس میکنید باید عرض کنم که یکی از علت های آن ناقص بودن سیستم ترمز و یا تمام شدن لنت ترمز است.

  • از دیگر علائم تمام شدن لنت ترمز، مایل شدن اتومبیل به یک طرف حین ترمزگیری است. اگرچه این مسئله امکان دارد از صفحه ترمز و اصطکاک لاستیک ها هم باشد.

  • یکی دیگراز علائم واضح برای اتمام لنت ترمز، کم شدن توان ترمزگیری است. زمانیکه که پدال ترمز فشرده میشود و ترمز بطور صحیح کار نمیکند امکان اینکه لنتهای ترمز تمام شده باشد، وجود دارد.

در انتها، لازم اسوت به این نکته دقت کنید که به پاییان رسیدن لنت ترمز به مواردی مثل نوع رانندگی، زمان تعویض لنت ترمز محدوده رانندگی و مدل لنت هم بستگی دارد. لنتها از موارد مهم خودرو هستند و ناقص بودن آن امکان دارد صدمات جدی به همراه داشته باشد. همینطور بهتراست لنتها را بصورت دوتایی زمان تعویض لنت ترمز کنید مثلا زمانیکه اقدام به تعویض لنت ترمز جلو میکنید هر دو لنت را درنظر بگیرید و از تعویض یک لنت دوری کنید چراکه وقتی لنتها شبیه بهم و از یک ساختار باشند، کارکرد صحیحی به همراه دارند.

https://www.melatyadak.com

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.