پیش بینی قیمت مس در بازار جهانی

فلز مس به دلیل انعطاف پذیری و رسانایی بالا بعد از آهن و آلومینیوم سومین فلز پرکاربرد در جهان می باشد. لازم به ذکر است کشور شیلی بزرگترین تولید کننده مس در جهان است اما چین  با مصرف نیمی از تولیدات مس در جهان، بیشترین تاثیر را بر قیمت جهانی مس دارد، گران شدن دلار و کم شدن تقاضای مس چین از عوامل اصلی رکود در بازار مس طی سال اخیر است.

عوامل موثر در پیش یینی قیمت مس

برای این که بتوانیم درک بهتری از قیمت مس داشته باشیم  و بتوانیم پیش بینی قیمت مس را با کمترین خطا در بازارهای جهانی داشته باشیم  باید به بررسی عوامل تاثیر گذار در این حوزه  بپردازیم قیمت مس از سال گذشته نوسانات زیادی را تجربه کرده است که از دلایل اصلی روند نزولی آن می توان به عدم تعادل در عرضه و تقاضا و کاهش قیمت جهانی اشاره کرد.

میزان استخراج مس در عرصه جهانی

یکی از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت جهانی مس میزان استخراج آن در عرصه جهانی است که میزان استخراج هم بستگی به صنایع  عمده مصرف کننده ی این فلز از جمله صنعت برق و ساخت وساز دارد.

رکود در این صنایع زیربنایی بر میزان تقاضای مس و استخراج آن تاثیر می گذارد. اما با در نظرگرفتن کم شدن ذخایر مس جهانی پیش بینی می شود که در سال آتی با افزایش قیمت مس روبه رو باشیم.

قیمت دلار و یورو

نوسانات قیمت دلار و یورو بر پیش بینی قیمت مس و محصولات وابسته به آن مخصوصا صنعت سیم و کابل در سال آینده تاثیر می گذارد با توجه به وابسته بودن بسیاری از صنایع به فلز مس نوسانات شدید قیمت دلار در دوسال اخیر کلیه صنایع وابسته را تحت تاثیر قرار خواهد داد

دلار یکی از پارامترهای مهم در تعیین قیمت بسیاری از کالاهاست ،کاهش ارزش دلار موجب افزایش قیمت کالاهای اولیه و بالعکس خواهد شد در نمودار ذیل نوسانات قیمت دلار در دو سال اخیر مشاهده می کنید که می توانید ان را با تغییرات قیمت مس در بازار جهانی مقایسه کنید.

سیم وکابل

قیمت نفت

پیشرفت تکنولوژی و دنیای مدرن امروز وابسته به منابع انرژی از جمله نفت می باشد لذا افزایش یا کاهش نرخ نفت، قیمت جهانی مس را متاثر می سازد . نفت و مس هر دو جز کاهای اساسی هستند و می توان انتظار داشت که با توجه به وضعیت اقتصادی روند یکسانی از قیمت را تجربه کنند طی سال های اخیر قیمت نفت و مس رابطه ی موازی با هم داشته اند با این حال این بدان معنی نیست که علت کاهش قیمت مس تنها متاثر از قیمت نفت بوده است بلکه باید عوامل دیگر را در این روند نزولی در نظر گرفت.

قیمت بورس فلزات لندن

ذخایر مس در بورس فلزات لندن طی سال گذشته روند کاهشی داشته است و این مطلب خبر از افزایش قیمت این فلز سرخ در سطح جهانی خواهد داشت. همچنین افزایش قراردادهای بورس فلزات لندن نشان می دهد که سرمایه گذاری روی این فلز افزایش داشته که پیش بینی می کند قیمت مس افزایشی خواهد بود.

  • تغییرات نرخ بهره بانکی

  • مسایل سیاسی

  • جذابیت فلزهای جایگزین مس

قیمت مس در بازار ایران

همان طور که گفتیم مس از مهمترین فلزات کاربردی در صنایع زیربنایی می باشد و ایران با داشتن معادن بزرگ می تواند تا حدودی در تعیین قیمت مس تاثیرگذار باشد. پیش بینی قیمت مس در بازار ایران میزان ریسک سرمایه گذاران در بازار مس و صنایع وابسته را کاهش میدهد و می تواند حاشیه امنی را برای سرمایه گذاران ایجاد کند.

طبق نظر تحلیل گران پیش بینی می شود که در سال 2022 قیمت مس افزایش داشته باشد و این افزایش تا سال 2023 ادامه داشته باشد. که در نتیجه سرمایه گذاری در بازار مس و صنایع وابسته از جمله سیم و کابل می تواند سودآوری زیادی را برای سرمایه گذاران در دراز مدت داشته  باشد.

سیم البرز

تاثیر قیمت مس بر بازار سیم و کابل در صنعت برق

طبق اعلام تیم تحلیلی شرکت سیم و کابل  البرز الکتریک نور در حدود 90 درصد قیمت سیم و کابل متاثر از قیمت مس در بازار است و نوسانات این فلز سرخ به طور مستقیم تاثیر روی خرید کابل برق و سیم برق را تحت تاثیر قرار می دهد.

صنایع مسی در داخل ایران به دوبخش بالادستی که شامل تولیدات معادن مس، ذوب و پالایش آن و صنایع پایین دستی که شامل سیم و کابل مسی است تقسیم می شود شاید در وهله اول به نظر برسد که صنایع بالا دستی در قیمت بازار مس در ایران تاثیر گذارند اما واقعیت این است که بازار مس در ایران متاثر از شرایط بازار مصرف و میزان تقاضای آن از طرف مصرف کننده نهایی که قسمت عمده آن صنایع سیم و کابل است.

طی سال های اخیر رشد بالای اقتصادی چین و تقاضای بالا موجب افزایش قیمت مس در سطح جهانی شد اما  اخیرا بحران های بازار چین و کم شدن تقاضای آن باعث شده که بازار شرایط مازاد عرضه را تجربه کند و شاهد افت قیمت مس باشد,  به طبع در ایران نیز ما با کمبود تقاضا از سوی مصرف کننده نهایی مس، در کشور روبه رو هستیم که با وجود تحریم ها این موضوع حادتر شده است به طوری که تقاضای مس در ایران کمتر از متوسط جهانی قرار دارد.

با این حال  با در نظر گرفتن کلیه این فاکتورها و دیدگاه مثبت اکثر تحلیل گران در این حوزه و همچنین افزایش رشد اقتصادی چین با پایان یافتن بحران کرونا در این کشور انتظار می رود که درسال آتی قیمت مس افزایش داشته باشد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.