طلب برقی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان از دولت

رئیس بنیاد مستضعفان در مراسم افتتاح واحد بخار نیروگاه چابهار و تبدیل این نیروگاه به نیروگاه سیکل ترکیبی، ضمن اعلام مطلب فوق افزود: در حال حاضر ۱۰۰ درصد تمام مصارف خانگی، صنعتی و کشاورزی منطقه چابهار توسط این نیروگاه تامین می‌شود و از آنجا که منطقه چابهار از نظر اقتصادی، منطقه‌ای ویژه در کشور است، ما نیز تلاش داریم تا سهمی در توسعه آن داشته باشیم. به گزارش روابط عمومی بنیاد مستضعفان، سیدپرویز فتاح با بیان این مطلب که واحد جدید، در اوج مصرف کشور به بهره‌برداری رسیده است، گفت: هر یک مگاوات برق تولید شده در این نیروگاه می‌تواند از خاموشی مصارف خانگی و صنعتی جلوگیری کند و خوشبختانه با تلاش مهندسان و متخصصان متعهد کشور، این واحد جدید در زمان مقرر به بهره‌برداری رسید.

 رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به تاثیر راه‌اندازی واحد بخار در این نیروگاه و افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت در نیروگاه نسبت به گذشته گفت: با در نظر گرفتن ۵/ ۰ دلار به ازای هر لیتر گازوئیل، طی دو سال، تمام مبلغ سرمایه‌گذاری در این نیروگاه که حدود ۴ هزار میلیارد تومان بوده، از محل صرفه‌جویی در مصرف گازوئیل بازخواهد گشت. فتاح در ادامه با اشاره به طلب ۱۰۰۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان از وزارت نیرو به دنبال فروش برق گفت: ما امیدواریم با اتخاذ تصمیمات مناسب توسط مجلس و دولت، زمینه برای به صرفه شدن سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت برق فراهم شود. وی در ادامه گفت: مجموع مصرف صنایع در بنیاد مستضعفان به ۷۰۰ مگاوات نمی‌رسد و این منطقی نیست بنیاد که سرمایه‌گذاری سنگینی در تولید برق داشته، متحمل خاموشی صنایع شود.

۳۰۰ دستگاه ترانس برای برق‌دار شدن مناطق محروم چابهار

این مقام مسوول در ادامه با اشاره به آلودگی محیط زیستی گازوئیل نسبت به گاز گفت: من تقاضا دارم مسوولان استان سیستان و بلوچستان مقدمات رسیدن هرچه سریع‌تر گاز به این منطقه را فراهم کنند تا این موضوع باعث افزایش راندمان و کاهش آلایندگی‌های محیط زیستی شود. فتاح با بیان اینکه بنیاد مستضعفان ۳۰۰ دستگاه ترانس را برای برق‌دار شدن مناطق حاشیه‌ای و محروم چابهار خریداری کرده و در اختیار مسوولان منطقه‌ای قرار داده، گفت: در سفر قبلی خود تصمیماتی را برای برق‌رسانی و حل برخی مشکلات دیگر اهالی مناطق محروم این شهرستان اتخاذ کردیم و باید بدانیم که ما و همه مدیران برای رسیدگی به این مردم مسوولیت داریم.

سرمایه‌‌گذاری ۴ هزار میلیاردی بنیاد مستضعفان برای توسعه نیروگاه چابهار

مدیرعامل هلدینگ نیروگاهی بنیاد مستضعفان در ادامه این مراسم، با اشاره به راه‌اندازی این واحد در اوج شرایط تحریمی اظهار کرد: در شرایطی که کشور به واسطه تحریم‌ها تحت فشارهای بین‌المللی قرار دارد، موفق شدیم همزمان با شروع فصل گرما و اوج‌گیری مصرف برق، این واحد بخار را در نیروگاه چابهار به بهره‌برداری برسانیم.  محسن امیری اضافه کرد: با بهره‌برداری این نیروگاه، ۱۶۰ مگاوات به ظرفیت تولید کشور اضافه خواهد شد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که تمامی مراحل فنی احداث این واحد گازی به دست توانمند مهندسان ایرانی و در کمترین زمان ممکن، طراحی و اجرا شده است.  وی ادامه داد: بهره‌برداری از این واحد بخار که با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۴هزار میلیارد تومان انجام شده، ظرفیت تولید برق در نیروگاه چابهار  را که در منطقه استراتژیک و البته محروم جنوب شرق کشور واقع شده به ۵۷۵ مگاوات رسانده که قطعا با راه‌اندازی این واحد، ظرفیت خوبی برای اشتغال مهندسان و نیروهای بومی این منطقه ایجاد خواهد شد.  امیری در پایان گفت: در ماه‌های آینده طرح توسعه نیروگاه خرم‌آباد نیز به همت بنیاد مستضعفان به بهره‌برداری خواهد رسید.