دانیل وسترمن، مدیرعامل AEMO، در این خصوص اظهار کرد این سازمان برای جبران کمبود عرضه پیش‌بینی‌شده در کوئینزلند و نیو ساوت ولز، مجبور شد ۵ گیگاوات برق تولیدی را که برای فروش به بازار ارائه نکرده بود، وارد شبکه کند. وسترمن افزود: در شرایط فعلی تعلیق بازار بهترین راه برای اطمینان از تامین برق قابل اعتماد برای خانه‌ها و مشاغل استرالیایی است. وضعیت در روزهای اخیر کل صنعت انرژی این کشور را با چالش‌هایی مواجه کرده است و تعلیق بازار، عملیات برق‌رسانی را در طول قطعی‌های قابل توجه در سراسر زنجیره تامین انرژی تا حدی جبران می‌کند.

در حالی که تعلیق بازارهای نقدی برق یک اقدام سختگیرانه است، برخی از فعالان بازار برق استرالیا آن را یک نتیجه اجتناب‌ناپذیر می‌دانند که منعکس‌کننده شرایط وخیم بازار است. سارا مک نامارا، مدیر عامل شورای انرژی استرالیا (AEC)، یک گروه تجاری که نمایندگی ۲۰ نیروگاه بزرگ و نیروگاه‌های گازی را در اختیار دارد، گفت: تعلیق مبادلات در بازار برق بهتر از شرایط قبلی است. وسترمن می‌گوید کاهش قیمت‌ها، همراه با قطعی‌های برنامه‌ریزی‌نشده قابل توجه و چالش‌های زنجیره تامین برای زغال‌سنگ و گاز، منجر به حذف ظرفیت تولیدکنندگان برق از بازار شده است.

آشفتگی اخیر AEMO در ۱۲ ژوئن رخ داد، زمانی که قیمت‌های نقدی برق در کوئینزلند به آستانه قیمت بالای ۱۳۵۹۱۰۰ دلار استرالیا (انباشته شده در طول هفت روز) رسید و مطابق با قوانین ملی برق استرالیا (NER) به طور خودکار سقف قیمتی ۳۰۰ دلار استرالیا (۶۰/ ۲۰۸ دلار آمریکا) در مگاوات ساعت را ایجاد کرد. قوانین برق ملی استرالیا تعیین‌کننده تعیین حداکثر قیمت نقدی است که همچنین به عنوان حداکثر سقف قیمت برق شناخته می‌شود. اعمال یک دوره قیمتی مدیریت شده زمانی اتفاق می‌افتد که میانگین هفت روزه قیمت‌های نقدی عمده‌فروشی از آستانه قیمت‌های تجمعی (CPT) فراتر رود که ۱۳۵۹۱۰۰ دلار استرالیا تعیین شده و معادل قیمت نقدی است و در سقف قیمت بازار بالغ بر ۱۵۱۰۰ دلار استرالیا در هر مگاوات ساعت به طور مداوم و به مدت ۵/ ۷ ساعت تعیین می‌شود.

وسترمن خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر، قیمت نقدی تجمعی هفت‌روزه در چندین منطقه NEM گاهی اوقات به CPT نزدیک شده است. تعداد زیادی از نیروگاه‌ها برای تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی‌شده خارج از خدمات بودند که یک وضعیت معمولی در این فصول است. اما امسال، چشم‌انداز قابلیت اطمینان NEM با شروع زودهنگام زمستان پیچیده شده که این امر میزان تقاضا را هم برای برق و هم برای گاز افزایش داده است.  قطع برنامه‌ریزی‌شده در دوران گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر و دوره‌های زمانی وزش باد اندک و تولید برق خورشیدی کم نیز به این پیچیدگی اضافه می‌شود. وسترمن در ادامه خاطرنشان کرد افزایش تعداد نیروگاه‌های خارج شده از شبکه و شروع زودهنگام زمستان و افزایش اتکای اپراتور بازار انرژی استرالیا به مشارکت نیروگاه‌ها، ادامه روند عادی را غیرممکن کرده است.

نهادهای نظارتی استرالیا به آشفتگی بازار واکنش نشان می‌دهند

آشفتگی در بازارهای برق استرالیا به دلیل تغییر سریع چشم‌انداز آن و مشارکت بی‌ثبات تولیدکنندگان، نهادهای تنظیم‌کننده‌ را نگران کرده است، مانند تنظیم‌کننده انرژی استرالیا (AER)، که یک نهاد نظارتی اقتصادی برای بازارهای عمده‌فروشی انرژی است. در نامه‌ای در ۱۴ ژوئن به فعالان بازار، AER به طور مشخص به تولیدکنندگان که ظرفیت موجود خود را از بازار خارج می‌کنند هشدار داد به تعهدات قوانین بازار توجه کنند، به خصوص اگر این رفتار آنها برای اجتناب از سقف قیمت‌گذاری مدیریت شده باشد. در همین حال، کمیسیون بازار انرژی استرالیا (AEMC)، قانون‌گذار بازار ملی گاز و برق این کشور، تلاش کرده است تا کیفیت تولیدکنندگان را بهبود بخشد و شفافیت قطعی‌های پیش‌بینی‌نشده را افزایش دهد. این آژانس در تاریخ ۲۶ مه پیش‌نویس قانون را به عنوان بخشی از ارزیابی پیش‌بینی میان‌مدت خود از کفایت سیستم ‌(MTPASA) منتشر کرد تا درک بهتری در مورد اینکه چرا نیروگاه‌های خاص در دسترس نیستند و چقدر طول می‌کشد تا دوباره آنلاین شوند، به‌دست آید.

با نزدیک شدن به پایان عمر فنی نیروگاه‌های قدیمی، اپراتورهای آنها ممکن است به رژیم‌های عملیاتی چرخه‌ای روی بیاورند و فقط برای دوره‌های خاصی از سال تولید کنند تا سودآوری خود را به حداکثر برسانند. AEMC گفت این امر به دلیل ورود مقادیر زیادی از مولدهای انرژی تجدیدپذیر به بازار و اعمال فشار نزولی بر قیمت‌ها، به ویژه در زمان‌های خاصی از روز و سال است.  

به گفته کارشناسان، این بحران ترکیبی از شوک‌های مختلف به صنعت برق استرالیا بوده است که شامل کمبود انرژی جهانی، افزایش قرار گرفتن در معرض قیمت‌های نقدی، هوای سرد، مرطوب و قطعی‌های برنامه‌ریزی‌نشده و طولانی است که نتیجه آن مجموعه‌ای از اختلالات برای استرالیا است که از لحاظ تاریخی یک صادرکننده خالص انرژی، از جمله زغال‌سنگ و گاز طبیعی بوده است. صادرات خالص این کشور معادل بیش از دو‌سوم تولید آن است. دولت می‌گوید در سال ۲۰۲۰ حدود ۹۰ درصد از انرژی تولیده توسط زغال سنگ سیاه و همچنین حدود ۷۴ درصد از برق تولید شده از گاز طبیعی داخلی خود را صادر کرده است. همچنین تحریم‌های نفت، گاز و زغال سنگ که بر روسیه تحمیل شد، باعث وقوع مجدد بحران در زنجیره‌های تامین انرژی موجود شد که قیمت‌های جهانی این سوخت‌های فسیلی را به بالاترین حد خود رساند. در همین حال، تامین‌کنندگان داخلی زغال‌سنگ نیز عملکرد ضعیفی داشتند. برخی از نیروگاه‌ها در نیو ساوت ولز به دلیل وقوع سیل در اوایل سال‌جاری، برای تامین زغال سنگ کافی دچار مشکل شدند. شرکت اوریجین انرژی، دومین تولیدکننده بزرگ برق استرالیا، در اوایل این ماه اظهار کرد که در تامین زغال‌سنگ کافی برای نیروگاه ۹/ ۲ گیگاواتی Eraring در نیو ساوت ولز، بزرگ‌ترین نیروگاه زغال‌سنگ کشور، با مشکلاتی مواجه است. این شرکت در گزارش سود خود در اول ماه ژوئن هشدار داد. با این حال، وضعیت در هفته‌های اخیر به‌طور قابل‌توجهی بدتر شده است، زیرا محموله‌های زغال‌سنگ تحویل کمتری نسبت به انتظارات داشتند. همچنین انتظار می‌رود تاخیر در زنجیره تامین تجهیزات بر تحویل زغال سنگ در سال مالی ۲۰۲۳ نیز تاثیر بگذارد.