همچنین آزمایشی برای احتراق ترکیب اولیه ۵ درصد هیدروژن و ۹۵ درصد سوخت گاز طبیعی با موفقیت در ۳۰ مارس به پایان رسید. این آزمایش بخشی از پروژه‌ای است که توسط نیروگاه لانگ ریج، شرکت Black & Veatch، جنرال الکتریک، شرکت NAES و شرکت Kiewit پیمانکار EPC لانگ ریج، برای ادغام ترکیب سوخت هیدروژنی در نیروگاه، بدون ایجاد اختلال در تولید برق آن، رهبری می‌شود. هدف اصلی این پروژه ایجاد یک رژیم عملیاتی برای ترکیب هیدروژنی با حداکثر ۵درصد حجمی‌ هیدروژن است که در حقیقت مرحله آماده‌سازی برای فاز بعدی است که می‌تواند شامل مخلوط کردن ۲۰ درصد هیدروژن باشد. جف گلدمیر، مدیر بخش فناوری‌های اضطراری در بخش کربن‌زدایی جنرال الکتریک گاز پاور، اظهار کرد تزریق سوخت ترکیبی به سیستم احتراق توربین گازی، یک پیروزی قابل‌توجه در خصوص فناوری برق تولید شده از سوخت گازی است. او گفت: این قطعا اولین ماشین HA جنرال الکتریک است که شروع به استفاده از هیدروژن می‌کند و ممکن است اولین ماشین کلاس H در سراسر جهان باشد که از هیدروژن به عنوان سوخت استفاده می‌کند.

نمایشی با پیامدهای عمیق

گلدمیر خاطرنشان کرد: یکپارچه‌سازی هیدروژن در یک نیروگاه گازی یک کار بسیار پیچیده است که نیاز به ارزیابی دقیق از نظر چالش‌های ایمنی گاز دارد. گلدمیر توضیح داد در حالی که جنرال الکتریک ترکیبات هیدروژن را با موفقیت در کلاس‌های دیگر آزمایش کرده است، ماشین‌های کلاس HA ، که بسیار بزرگ‌تر هستند، نیاز به سوخت بیشتری دارند. او اشاره کرد که توربین احتراقی ۷HA.۰۲ ، مدلی از جنرال الکتریک که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد، با توجه به سیستم احتراق DLN ۲.۶+ خود، به طور ذاتی قادر به سوزاندن ۱۵ تا ۲۰درصد هیدروژن حجمی‌ است.

گلدمیر اظهار کرد این فناوری از کاربردهای قبلی ترکیب سوختی جنرال الکتریک، در پالایشگاه‌هایی که هیدروژن به عنوان یک محصول جانبی در دسترس است، بیش از پیش تکامل یافته است. یک نمونه از آنها کارخانه داو پلاکمین است، یک پروژه پتروشیمی ‌در لوئیزیانا که در سال ۲۰۱۰ در آن از یک ترکیب ۵/ ۹۵ درصدی هیدروژن و گاز طبیعی استفاده شد و به چهار توربین GE ۷FA با سیستم‌های احتراق DLN ۲.۶ تغذیه شد. او گفت: جنرال الکتریک سال‌هاست که ترکیب سوخت را برای مشتریان صنعتی خود انجام می‌دهد و هر بار که این کار صورت می‌پذیرد، بر تجربیات ما در این خصوص افزوده می‌شود.

هدف نهایی این فناوری جنرال الکتریک، آمادگی کامل روی ارائه ۱۰۰ درصد سوخت هیدروژن به مشتریان خود تا سال ۲۰۳۰ است و تاکنون، جنرال الکتریک طیف گسترده‌ای از فناوری‌های احتراقی را در سراسر مجموعه توربین‌های گازی خود به کار گرفته است که استفاده از طیف وسیعی از غلظت‌های هیدروژن را ممکن می‌سازد. ناوگان کلاس پیشرفته جنرال الکتریک (کلاس F، H) دارای پیکربندی‌هایی هستند که امکان کار روی سوخت را تا ۵۰ تا ۶۰ درصد غلظت هیدروژن حجمی، بسته به نوع توربین گازی، مسیرهای فناوری و نیاز مشتری، امکان‌پذیر می‌کند.

همراه با نمایش هیدروژن در نیروگاه لانگ ریج، جنرال الکتریک امسال یک پروژه آزمایشی ۶ تا ۸ هفته‌ای را در نیروگاه برق برنت‌وود در لانگ آیلند برای جایگزینی بخشی از گاز طبیعی با ترکیبی از هیدروژن سبز و گاز طبیعی در توربین احتراقی مدل GE LM۶۰۰۰ این نیروگاه آغاز می‌کند. جنرال الکتریک گفت در این پروژه آزمایشی غلظت‌های مختلفی از هیدروژن سبز را در ترکیب سوخت خود آزمایش خواهد کرد تا نحوه واکنش سیستم را مشخص کند و کمک می‌کند تا بفهمد چگونه ترکیبات مختلف بر انتشار گازهای گلخانه‌ای تاثیر می‌گذارد.

در نمایش قابل توجه دیگری که سال گذشته خبر آن اعلام شد، جنرال الکتریک یک نیروگاه گازی و هیدروژنی دوگانه‌سوز کلاس F را در نیروگاه برق ۳۱۶ مگاواتی Tallawarra B متعلق به شرکت انرژی استرالیا در نیو ساوت ولز (NSW) آزمایش خواهد کرد. اجرای این پروژه نشان خواهد داد که چگونه این کشور غنی از زغال‌سنگ می‌تواند فرآیند انتقال به انرژی‌های کم‌کربن خود را با استفاده از گاز تسریع کند.

در همین حال، جنرال الکتریک در دسامبر گذشته قراردادی را برای تامین دو توربین گازی GE ۹HA.۰۱ برای نیروگاه سیکل ترکیبی گوانکدونگ هویژو متعلق به شرکت‌ هاربین الکتریک در چین منعقد کرد. انتظار می‌رود این پروژه ۳۴/ ۱ گیگاواتی با شروع عملیات خود در سال ۲۰۲۳، ترکیبی تا حجم ۱۰درصد هیدروژن را بسوزاند. با این حال، تعداد توربین‌هایی که قادر به دستیابی به مصرف ۱۰۰درصد هیدروژن حجمی ‌خواهند بود، به شدت به تامین هیدروژن بستگی دارد.

بو وولی، رئیس ترمینال انرژی لانگ ریج، می‌گوید، آزمایش موفقیت‌آمیز سوخت ترکیبی ۵ درصدی هیدروژن در سیستم احتراق توربین گازی، دستاورد بزرگی برای ترمینال انرژی لانگ ریج، جنرال الکتریک و کل صنعت برق بود. او افزود: لانگ ریج بر ارائه انرژی کم‌کربن، قابل اعتماد و مقرون به صرفه به مشتریان خود از جمله مراکز داده محلی و شرکت‌های فناوری متمرکز است. مراکز داده یکی از صنایع پرشماری هستند که می‌توانند از تولید برق با سوخت هیدروژن بهره ببرند و  با پشتیبانی توربین‌های گازی پیشرفته جنرال الکتریک ما متعهد به رفع نیازها در صنعت نیرو هستیم.

مارتین اونیل، رئیس استراتژی در شرکت GE Gas Power، پیشنهاد کرد اقدامات جهانی در راستای انتقال به انرژی‌های کم‌کربن، توربین‌های گازی را به عنوان یک فناوری «هدف» در این صنعت قرار می‌دهد. آنها بخشی اساسی از چشم‌انداز انرژی در آینده خواهند بود. در این دهه، ما شاهد تغییر بیشتر زغال سنگ به گاز خواهیم بود. این کربن‌زدایی در شرایط واقعی است و ما شاهد اضافه شدن فناوری‌های مشتق‌کننده هوا به نیروگاه‌ها در سطح جهانی خواهیم بود تا بتوانند از توسعه سریع‌تر فناوری‌های تجدیدپذیر پشتیبانی کنند.