بازار داخلی

پیشی گرفتن سهام  خرد از شاخص‌‌‌سازان

بورس هفته گذشته را با یک خبر مهم شروع کرد. مجید عشقی از سمت ریاست سازمان بورس استعفا داد تا پایانی بر تمام حاشیه‌های موجود پیرامون او به عنوان رئیس باشد. تا میانه هفته گذشته، بورس در انتظار تعیین رئیس جدید روزهای منفی را پشت سر گذاشت و بعد از انتخاب رئیس نیز جز دوشنبه ۱۹ شهریورماه سایر روزهای بورس قرمزرنگ بود. اگرچه حجت‌‌‌اله صیدی سه‌شنبه در جلسه شورای عالی بورس به عنوان ریاست جدید سازمان انتخاب و معرفی شد اما هیجان روی کار آمدن رئیس جدید نیز نتوانست نماگر اصلی بورس را سبزرنگ کند. شاخص کل در مجموع هفته سوم شهریورماه را با ریزش ۱.۱۹ درصدی پشت سر گذاشت اما اتفاق جالب توجه رشد شاخص هم‌وزن به عنوان نماگر سهام کوچک و متوسط بود. شاخص هم‌وزن هفته گذشته را با عملکرد مثبت ۲.۱ درصدی به پایان رساند و نشان داد از شاخص‌سازانی که طی ماه‌های اخیر تا حدود زیادی به کمک تزریق نقدینگی و حمایت‌های نقدی از بازار و خرید حقوقی‌ها مثبت می‌شدند و حالا در انتظار اقدامات عملی رئیس جدید سازمان بورس نوسانی و منفی هستند پیشی گرفته و نوبت به رشد سهام خرد و متوسطی رسیده که ماه‌ها ریزش داشته و حالا به کف قیمتی خود رسیده‌اند.

از شائبه‌های داغ موجود در هفته گذشته عرضه شاخص‌سازان توسط برخی از نهادهای مالی که از حضور رئیس سابق نفع می‌بردند بود، شائبه‌ای که ریزش شاخص‌سازان در کل هفته بر آن صحه می‌گذاشت.  کارشناسان مختلف بر این باورند که با تحقق وعده‌های وزیر اقتصاد اعتماد به بازار سهام قابل برگشت است، اعتمادی که گرچه بازگشت آن به سرعت ممکن نیست اما می‌تواند به مرور نقدینگی حقیقی را به بازار روانه کند. حرکت به سمت تک‌نرخی شدن ارز، کنترل تورم، حذف قیمت‌گذاری دستوری، ‌‌‌کاهش دخالت دولت در بورس و تغییر نگاه به بازار سرمایه به عنوان بازاری مولد مواردی است که هر یک از آنها اگر تحقق یابد ابتدا اثرات مثبت روانی و بعد اثرات خوشایند بلندمدت‌تر خود را به وضوح در حاشیه سود شرکت‌ها و به تبع وضعیت صنایع مختلف بورسی و کلیت بازار سرمایه خواهد گذاشت.

بر اساس آنچه از پیش‌بینی کارشناسان پیداست روند نوسانی و مثبت برای هفته آخر شهریورماه محتمل‌تر است و احتمالا در ادامه آغاز روزهای خوش بورس را شاهد خواهیم بود.

بازار خارجی

ثبت رکورد جدید طلا

طلای جهانی هفته درخشانی را پشت سر گذاشت. از روز دوشنبه پنج روز متوالی بهای طلای جهانی با افزایش همراه شد. طی آخرین روز کاری، قیمت طلا با ۰.۷۷درصد افزایش همراه شد و رکورد جدیدی را به ثبت رساند. بر این اساس بهای طلای جهانی پس از ثبت رکورد تاریخی ۲۵۸۰ دلاری طی روز جمعه تا ساعت ۱۶:۳۰ در قیمت ۲هزار و ۵۵۷دلار معامله شد. در این میان نفت نیز همگام با طلا به رشد خود برای دومین روز متوالی ادامه داد. بهای هر بشکه از نفت برنت و WTIطی آخرین روز کاری هفته به‌ترتیب با رشد ۰.۸۹ و ۱.۴۵درصد تا ساعت ۱۶:۳۰ در سطح ۷۲.۸۳ و ۶۹.۹۳دلار مورد معامله قرار گرفت. با توجه به تغییرات اخیر در بازار ارز، دیدگاه کلی بازار نشان می‌دهد که تمرکز فدرال رزرو در این هفته از تورم فاصله گرفته است.

در حالی که داده‌‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI)  و شاخص قیمت تولیدکننده (PPI)  بالاتر از پیش‌بینی‌‌ها بود. در حال حاضر برآوردها نشان‌‌دهنده شانس مساوی برای کاهش ۰.۲۵ یا ۰.۵۰ واحد درصدی نرخ بهره است. یکی از عواملی که موضع سیاست ملایم فدرال رزرو را تقویت می‌کند، اظهارات بیل دادلی، عضو سابق FOMC است. او به وضوح اعلام کرد که اگر هنوز در کمیته حضور داشت، از کاهش ۰.۵۰ درصد حمایت می‌‌کرد. دادلی در سخنان خود تاکید کرد: «غیرمعمول است که فدرال رزرو با این سطح از عدم‌اطمینان وارد نشست شود چرا که معمولا فدرال رزرو علاقه‌‌ای به غافلگیر کردن بازارها ندارد. این سخنرانی به این تفسیر اشاره دارد که اگر بازارها پیش از نشست شرط‌‌بندی‌‌های خود را روی کاهش نرخ بهره افزایش دهند، ممکن است فدرال رزرو به سمت کاهش ۰.۵۰واحد درصدی نرخ بهره سوق پیدا کند. رسانه‌‌ها نیز گزارش‌‌هایی مبنی بر احتمال تصمیم‌گیری نزدیک بین کاهش ۰.۲۵ یا ۰.۵۰واحد درصدی نرخ بهره منتشرکرده‌‌اند که باعث بازبینی نزولی بیشتر انتظارات بازار شده است‌.

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پیش‌بینی می‌شود که عملکرد دلار تا حد زیادی ضعیف بماند. یک کاهش ۰.۲۵ واحد درصدی نرخ بهره همراه با سیگنال‌‌هایی مبنی بر کاهش‌‌های بیشتر در آینده، می‌تواند مانع از بازیابی پایدار دلار شود. از سوی دیگر، انتخابات نیز یکی از عوامل مهمی است که بازارها به آن توجه خواهند کرد. با توجه به اینکه کامالا هریس تمایل به برگزاری مناظره‌‌های بیشتر دارد و دونالد ترامپ این درخواست را رد کرده است، تحولات انتخاباتی نیز می‌تواند تاثیر منفی بر دلار داشته باشد.

1 copy

2 copy