بازار داخلی

تداوم خروج  پول حقیقی ها

سه‌شنبه شاخص‌های اصلی بازار سهام عملکردهای متفاوتی را با یکدیگر به ثبت رساندند و بازار مذکور سمت و سوی چندان مشخصی نداشت. در این روز و پس از به پایان رسیدن ساعات معاملاتی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران رشد محدود ۰.۱۵درصدی را تجربه کرد و در محدوده ۲ میلیون و ۸۱‌هزار واحد قرار گرفت. اما شاخص هم‌وزن که با توجه به منطق محاسباتی آن نماگر مناسب‌تری از عملکرد شرکت‌های متوسط و کوچک پذیرش شده در بورس است، تحرکات منفی ۰.۰۱درصدی را به ثبت رساند و در سطح ۶۷۴‌هزار واحد قرار گرفت. این تحرکات محدود در رکن دیگر بازار سهام هم برقرار بود و شاخص کل فرابورس هم رشد ۰.۰۹درصدی را تجربه کرد و با قرار گرفتن در ارتفاع ۲۲‌هزار و ۲۸۳واحد کار خود را در چهارمین روز معاملاتی هفته به پایان برد.

کارشناسان عقیده دارند که رشد بازار در شرایط فعلی در صورتی ادامه‌دار خواهد شد که اخبار مثبت مخابره شده در خصوص نرخ سود، تجدید ارزیابی خودرویی‌ها و اصلاح نرخ خوراک به طور جدی‌تری پیگیری شده و عملی شوند. اگر این وعده‌ها اجرا شوند احتمال بسیار زیادی وجود دارد که تغییر روند بازار رخ دهد.

اما در این وضعیت مساله دیگری وجود دارد که بسیاری عقیده دارند که در حال دامن زدن به جو منفی بازار است و آن هم موضوع تداوم محدودیت دامنه نوسان است که تا روز تنظیم این گزارش، برای سیزدهمین روز معاملاتی متوالی ادامه‌دار شده است. برخی از تحلیلگران عقیده دارند که ادامه‌دار شدن این مساله مشکلات بیشتری را برای بازار به وجود خواهد آورد و برای مثال باعث قفل شدن و حتی عدم‌نقدشوندگی خواهد شد.

به علاوه در این روز سهامداران حقیقی از کانال فروش سهام ۳۵۱ میلیارد تومان پول از مجموع بورس و فرابورس خارج کردند، که این عدد برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله یا ETF‌ها ۵۰ میلیارد تومان بوده است. ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم نیز نسبت به‌روز ماقبل ۴‌درصد کاهش یافت و در سطح ۲۱۴۴ میلیارد تومان قرار گرفت.

علاوه بر بازار سهام، بازار طلا و سکه و همچنین دلار نیز نوسانات اندکی داشتند. به طوری که تا لحظه تنظیم این گزارش هر گرم طلای ۱۸ عیار در محدوده ۳ میلیون و ۳۰۵‌هزار تومان و هر قطعه سکه امامی در محدوده ۴۰ میلیون و ۱۵۰‌هزار تومان مورد خرید و فروش قرار گرفتند که تفاوت چندانی نسبت به قیمت روز گذشته آنها ندارد. نرخ دلار نقدی بازار آزاد نیز نسبت به‌روز دوشنبه کمی افزایش یافت و در محدوده ۵۹‌هزار تومان مبادله شد.

بازار خارجی

بازارهای جهانی در وضعیت ماشه

کامودیتی‌‌‌ها در دومین روز از هفته دوم ژوئن با کاهش قیمت همراه شدند. بر این اساس تا ساعت ۱۶روز سه‌‌‌شنبه بهای هر بشکه برنت و WTI با افت ۰.۰۷ و ۰.۱درصدی به سطح ۸۱.۵۷ و ۷۷.۶۶دلار رسید. اونس جهانی نیز همگام با نفت با افت قیمتی همراه شد و با کاهش ۰.۱۷درصدی به سطح ۲هزار و ۳۰۷دلار رسید.

به‌رغم فروش گسترده دوشنبه در بازارهای اوراق‌‌‌قرضه دولتی فرانسه و افت ۰.۷ درصدی شاخص سهام اروپا، فروش جفت‌‌‌ارز EURUSD چندان اتفاق نیفتاد. شاید دلیلش این باشد که حزب RN مارین لوپن ممکن است اکثریت را در انتخابات اواخر این ماه به دست نیاورد. توجه سرمایه‌گذاران در روز سه‌‌‌شنبه بر داده‌‌‌ NFIB و سخنرانان بانک مرکزی اروپا بوده است. شاخص خوش‌بینی از تابستان ۲۰۲۲ نسبتا پایین مانده است، اگرچه شکست برنامه‌‌‌های استخدام و دستمزد گهگاه توجه بازار را به خود جلب می‌کند. این داده بعید به‌نظر می‌رسد که بتواند محرک بازار باشد، زیرا سرمایه‌گذاران منتظر داده‌‌‌های تورم و جلسه فدرال رزرو در روز چهارشنبه هستند. شاخص دلار به‌رغم همه هیاهوهایی که در سیاست اروپا به وجود آمده بود، روز نسبتا آرامی داشت و تغییر چندانی نداشت. بااین‌‌‌حال، روند صعودی دلار همچنان پابرجاست و شاخص دلار برای معکوس کردن چشم‌‌‌انداز کوتاه‌‌‌مدت صعودی خود، باید زیر سطح ۱۰۴.۹۵ بسته شود. ارزش دلار  پس از چهار جلسه متوالی گذشته کمیته بازار آزاد کاهش‌‌‌ یافته است. عمدتا به دلیل اینکه لحن جروم پاول در کنفرانس مطبوعاتی کمتر تهاجمی بوده است. باتوجه‌‌‌به اینکه قیمت‌گذاری بازار در چرخه تسهیل فدرال رزرو امسال در سطح پایینی قرار دارد (در حال حاضر فقط ۳۵ نقطه پایه است) نمی‌توان تکرار این اتفاق را رد کرد.

1 copy

2 copy