بازار سهام

فتح قله ۵ ماهه

1

بورس اوراق بهادار تهران در روز دوشنبه برای هفتمین روز معاملاتی متوالی شاهد افزایش ارتفاع در نماگر اصلی خود بود. به طوری که در این روز شاخص کل بورس با بیش از 44‌هزار واحد افزایش معادل با 2.08‌درصد در محدوده 2 میلیون و 165‌هزار واحد قرار گرفت و به بالاترین مقدار خود از 18 تیر 1402 صعود کرد. شاخص هم‌وزن نیز در این روز با حدود 10‌هزار واحد افزایش، در محدوده 741‌هزار واحد قرار گرفت. همچنین در این روز بورس و فرابورس مجموعا شاهد ورود پول به میزان 393 میلیارد تومان بودند و ارزش معاملات خرد(سهام و حق‌تقدم) نیز در سطح 7521 میلیارد تومان قرار گرفت. برخی از کارشناسان معتقدند که شاید روند صعودی فعلی تا اندازه‌ای کند شود، اما با توجه به ورود پول روزهای اخیر و همچنین افزایش قابل‌توجه ارزش معاملات خرد، بازگشت به روند نزولی گذشته به سادگی اتفاق نخواهد افتاد.

بازار سکه

امید برای خروج از رکود

2

افزایش قیمت سکه در روز دوشنبه برای هفتمین روز معاملاتی متوالی ادامه‌دار شد. به طوری که در این روز و تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت هر قطعه سکه امامی در حدود 160‌هزار تومان افزایش یافت و در محدوده 29 میلیون و 710‌هزار تومان قرار گرفت. به این ترتیب علاوه بر اینکه سکه امامی برای پنجمین روز متوالی در کانال 29 میلیون تومان نوسان کرد، همچنین بالاترین قیمت این سکه در یک ماه معاملاتی گذشته در این روز رقم خورد. کارشناسان و تحلیلگران بازار طلا و سکه معتقدند که در این روزها قیمت سکه تحت‌تاثیر جهش قیمت طلای جهانی قرار دارد. همچنین نادر بذر‌افشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با ابراز امیدواری بیان کرده است که گرچه مدتی طولانی است که کمبود تقاضا بر صنعت طلا حاکم شده است، اما انتظار می‌رود که به زودی و با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، به مرور شرایط رنگ بهبود به خود بگیرد.

بازار طلای جهانی

روز پر‌نوسان طلا

3

هفته معاملاتی در بازارهای جهانی، روز دوشنبه در حالی شروع شد که در ساعات ابتدایی این روز، قیمت طلای جهانی با افت‌و‌خیز شدیدی همراه بود به طوری که بعد از سقف‌شکنی و رسیدن به قله تاریخی 2146دلاری وارد فاز نزولی شد و تا ساعت 19:30 به وقت تهران به 2025دلار به ازای هر اونس رسید. برخی از تحلیلگران بازار طلا معتقدند که در روزهای اخیر و پس از اینکه جنگ میان حماس و اسرائیل مجددا شدت گرفت، تقاضای این فلز گرانبها به عنوان «پناهگاه امن سرمایه‌گذاری» افزایش یافته است که این اتفاق در کنار اطمینان معامله‌گران و سرمایه‌گذاران مبنی بر کاهش نرخ بهره در سال 2024 از سوی ایالات متحده آمریکا، باعث شده است که قیمت فلز زرد تا محدوده فعلی خود افزایش پیدا کند.

بازار اوراق مسکن

افزایش هزینه ساخت مسکن

4

روز دوشنبه نیز قیمت هر برگ «تسه 0011» افزایش یافت تا برای سومین روز معاملاتی متوالی، قیمت پایانی این اوراق در حال افزایش باشد. اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد «تسه 0011» در فرابورس ایران عرضه شده و مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد، در روز دوشنبه با بیش از 2200 تومان افزایش قیمت معادل با 2.05درصد، در محدوده قیمتی 111‌هزار و 614 تومان مورد خرید و فروش قرار گرفت. قیمت پایانی ثبت شده برای هر برگ «تسه 0011» در این روز، بالاترین قیمت این اوراق از 6 اسفند 1402 است. بررسی‌های آماری نشان می‌دهند که سرعت رشد هزینه ساخت مسکن در تهران مجددا افزایشی شده است. به طوری که آمار رسمی از تورم مصالح ساختمانی برای تابستان امسال نشان می‌دهد که هزینه ساخت مسکن حداقل از این کانال و بدون احتساب قیمت زمین، نسبت به سال گذشته 1.5 برابر افزایش یافته است.

بازار نفت

سقوط ادامه‌دار

5

شروع هفته معاملاتی در بازارهای جهانی، با نوسانات نزولی محدود قیمت نفت همزمان شد. به طوری که در روز دوشنبه و تا لحظه تنظیم این گزارش، نفت خام برنت با کمتر از 50 سنت کاهش ارزش در محدوده قیمتی 78 دلار و 43 سنت، و نفت خام WTI یا وست تگزاس اینترمدییت نیز همگام با نفت برنت، در محدوده 73 دلار و 38 سنت به ازای هر بشکه قرار گرفتند تا قیمت نفت‌های یاد شده در این روز، برای سومین روز متوالی در حال کاهش باشد. در حالی که سرمایه‌گذاران در انتظار اخبار قطعی مربوط به نشست اوپک پلاس هستند، بار دیگر درگیری‌های اخیر خاورمیانه میان حماس و اسرائیل افزایش یافت تا نااطمینانی مجددا به بازار تزریق شود و در پی آن سقوط قیمت نفت ادامه پیدا کند. کارشناسان معتقدند که پیش‌بینی این بازار به طور دقیق ممکن نیست و باید به انتظار سرنوشت نهایی جنگ نشست.