بازار سهام

تداوم جدال بورس با افت

در دومین روز معاملاتی هفته  بازار سهام، روند صعودی و امیدبخش روز شنبه را تکرار نکرد و اندکی افت کرد. نماگر اصلی بازار سهام با بیش از۳ هزار واحد کاهش معادل۲۴/ ۰درصد،کار خود را در محدوده یک میلیون و ۴۶۳ واحد به پایان رساند. شاخص هموزن نیز روز گذشته ۱۱/ ۰ درصد عقب‌نشینی کرد. در این روز خالص تغییر مالکیت ۱۲۷ میلیارد تومانی از سوی حقیقی به حقوقی  به ثبت رسید. مثبت‌اندیشی فعالان بازارسهام نسبت به روند مذاکرات در روزهای اخیر افزایش یافته است و برخی از کارشناسان کاهش معاملات در مقطع فعلی را ناپایدار می‌‌دانند. کاهش قیمت‌ها در اغلب صنایع باعث ارزندگی بازار شده است. به عقیده برخی کارشناسان تکنیکالی،  قیمت‌های برخی از این نماد‌ها به کف حمایتی رسیده‌اند که این عامل مهمی از نظر کارشناسان بازار سرمایه برای جلوگیری از ریزش بیشتر شاخص است.

1

 

بازار سکه

چشم‌انتظاری سکه برای اخبار جدید

قیمت سکه در روز معاملاتی یکشنبه با کاهشی حدود 3 درصد نسبت به روز معاملاتی قبل مواجه شد و به مبلغ 14 میلیون و 150 هزار تومان رسید. این کاهش قیمت به طوری بوده است که قیمت سکه پس از گذشت چند ماه به محدوده قیمتی در اردیبهشت ماه سال جاری رسیده است. با وجود این حباب سکه هنوز مبلغی بالاتر از یک میلیون و 200 هزارتومان است. چشم‌انداز دلار با وجود انتظارات مثبت مبتنی بر مذاکرات کاهشی است و همین عامل نیز بر قیمت‌گذاری سکه اثرگذار است. به همین جهت با فرض وجود ثبات در طلای جهانی و ادامه روند نزولی دلار، احتمال تغییرات افزایشی در روند سکه امامی کمتر به نظر می‌‌رسد. سکه امامی که به عنوان یکی از مهم‌ترین شیوه‌های سنتی سرمایه‌گذاری همواره مورد استقبال بوده و به نظر می‌‌رسد حبابی بیش از یک میلیون را تثبیت کرده است.

2

 

بازار طلای جهانی

احتمال ضدونقیض افزایش طلا

با وجود ادامه‌دار بودن درگیری‌های بین‌المللی بین برخی کشورها از جمله روسیه با اوکراین و همین‌طور چین با تایوان و سایر بحران‌های ژئوپلیتیک مطرح در جهان، افزایش در میزان طلای جهانی بعید به نظر نمی‌‌رسد. بنابراین با توجه به انتشار اخبار مساعد در رابطه با نرخ بیکاری و افزایش در ایجاد اشتغال آمریکا و همچنین اخبار مطلوب در رابطه با شاخص تورم آمریکا که کمتر از حد پیش‌بینی‌ها بوده است ادامه سیاست انقباضی فدرال رزرو ملایم‌تر به نظر می‌‌رسد. از این رو کاهش در نرخ بهره ایالات متحده فضا را برای رشد طلا فراهم خواهد کرد و جهش از محدوده 1800 دلاری طی روزهای معاملاتی آتی با توجه به شرایط ایجاد شده اندکی آ‌رام‌تر خواهد بود. به‌طوری که گفته می‌شود این سطح قیمتی می‌تواند باعث برگشت قیمت‌ها به دلیل عملکرد مقاومتی آن باشد.

3

 

بازار اوراق مسکن

تسه در مسیر افت احتمالی

تسه 9912 در روز معاملاتی یکشنبه با اندکی افزایش نسبت به روز شنبه مواجه شد. اوراق ذکر شده با رشدی معادل 45/ 1 درصد به مبلغی حدود 130 هزارتومان رسید. با وجود اختلال در عرضه مسکن و نیاز روزافزون در جامعه برای خانه‌دار شدن، کاهش قیمت قابل توجهی در انتظار این بازار همواره صعودی در دهه اخیر به نظر نمی‌‌رسد. افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر به نحوی بوده است که توان خرید بخش زیادی از جامعه را محدود کرده است. با وجود کند شدن روند ساخت‌و‌ساز پس از جهش قیمت زمین و مواد اولیه، عدم سیاستگذاری صحیح و به موقع، نوسانات در بازار اوراق مسکن نیز به این محدودیت خانه‌دار شدن افزوده شده است؛ به‌طوری‌که ممکن است صرفه اقتصادی برای دریافت وام مسکن را با مشکلاتی جدی مواجه کند.

4

 

بازار نفت

نفت جایگزینی برای کاهش مصرف‌ گاز

با احتمال افزایش تولید چند میلیون بشکه نفت بیشتر توسط اوپک پلاس و فشار ایالات متحده برای افزایش عرضه این سیال سیاه پرکاربرد در داخل و همین‌طور احتمال از سرگیری مذاکرات بین ایران و آمریکا، ممکن است فشار قوی بر افزایش قیمت هر بشکه نفت ایجاد نشود. اما با وجود ادامه‌دار شدن بحران انرژی و افزایش در تنش بین چین که یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌های نفت جهان است با آمریکا بر سر تایوان ممکن است بهای نفت مجددا به سمت سطوح بالای 100 دلار حرکت کند. بنابراین این احتمال وجود دارد که در ماه‌های آتی شاهد افزایش درقیمت جهانی گاز باشیم؛ زیرا رقابت در بازار LNG به‌دلیل تلاش ژاپن برای تامین گاز خود، قیمت گاز طبیعی آسیا را نیز افزایش می‌دهد. نفت به عنوان جایگزینی برای تامین انرژی به جای گاز در چنین شرایطی از وضعیت بازار متاثر می‌شود.

5