بازار سهام

روز خوش بورس

بازار سهام در اولین روز معاملاتی هفته، آغاز به کاری صعودی داشت. به طوری که روز شنبه با رشد ۲۹/ ۱‌درصدی بیش از ۱۸‌هزار واحد به ارتفاع خود افزود و معاملات خود را در سطح یک‌میلیون و ۴۶۷‌هزار واحد به پایان رساند. شاخص کل با معیار هموزن روز گذشته با افزایش ۶۱/ ۱‌درصدی روبه‌رو شد. در روز یاد شده حقیقی‌‌‌‌‌‌های بازار مجددا در میدان داد و ستدها حضور پررنگی داشتند و توانستند خالص خریدی مثبت معادل ۱۶۹‌میلیارد تومان رقم بزنند. همچنین شاخص کل دربالاترین سطح دو هفته اخیر قرار گرفته و حجم معاملات بورس نیز بیشترین مقدار از ۵ تیر سال‌جاری را تجربه کرد. به عقیده کارشناسان با توجه به روند امیدبخش مذاکرات، گروه‌‌‌های برجامی تاثیر مثبتی از شرایط کنونی برجام داشتند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که این وضعیت روز شنبه، برای مدت کوتاهی پابرجا بماند.

1

 

بازار سکه

ثبات حباب سکه

سکه طلا طی معاملات روز شنبه مجددا افت قیمت را تجربه کرد. به طوری که سکه امامی در روز یاد شده همسو با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد عقب نشینی کرد. به این ترتیب مسکوک مذکور روز گذشته در قیمت 14‌میلیون و 590 هزارتومان دادوستد شد. علاوه بر این با توجه به افت و خیزهای اخیر نرخ دلار و افزایش قیمت طلا در بازار جهانی حباب سکه همچنان در سطوح بالای 5/ 1‌میلیون تومان قرار دارد. بنابراین سطح ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار تغییر چندانی نداشته است. از این رو برخی کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که سکه در حال تثبیت جایگاه خود و کف‌سازی قیمتی است. به عبارت دیگر این کالای با ارزش در صورت تداوم افت نرخ دلار، از آهنگ کاهشی ملایم‌‌‌تر و آرام‌‌‌تری برخوردار خواهد بود.

2

 

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا به سطح 180 دلار

شاخص قیمت مصرف‌کننده که یکی از سنجه‌‌‌های جهانی در رابطه با نرخ تورم است، پس از افزایش 3/ 1‌درصدی در ماه ژوئن، رشد تقریبا صفر را در ایالات‌متحده نشان داد. در طول سال‌جاری و تا ماه گذشته  CPI نیز کند شد و 5/ 8 ‌درصد از 1/ 9‌درصد قبلی افزایش داد. در همین حال شاخص قیمت تولیدکننده ایالات متحده در ماه ژوئیه 5/ 0‌درصد کاهش پیدا کرد و شرایط را برای تغییر نرخ تورم متزلزل کرد. به این ترتیب بهای طلا طی معاملات هفته اخیر روند صعودی داشت و در برابر افت قیمت‌ها مقاوم بود. بر این اساس فلز گرانبها با ثبت عملکرد مثبت 5/ 1‌درصدی در کارنامه هفتگی خود در سطح 1802 دلار ایستاد. برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که عبور طلا از مرز 1800 دلار می‌تواند نقطه چرخش قیمت‌ها به حساب آید.

3

 

بازار اوراق مسکن

فشار تضادها بر قیمت مسکن

تسه 9912 در روز شنبه با افت 31/ 1‌درصدی معادل یک‌هزار و 709 تومان کاهش از سطح 130‌هزار تومان بار دیگر عقب‌نشینی کرد و کار خود را در قیمت پایانی 128‌هزار و 594 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که وعده بزرگ دولت، روز به‌روز از سوی افراد مختلف در این حوزه آب می‌رود. به طوری که با وجود تاکید افراد دولتی بر اینکه روند کار در اجرای طرح نهضت ملی مسکن باید سرعت بخشیده شود، خلاف آن در اجرا دیده می‌شود و گفته می‌شود که قرار نیست سالی یک‌میلیون مسکن ساخته شود، بلکه تا پایان دولت باید ۲‌میلیون مسکن ساخته و به بهره‌‌‌برداری برسد. با توجه به این صحبت‌‌‌های ضد و نقیض انتظار می‌رود که کمبود مسکن فشار افزایش قیمت‌‌‌ و همچنین زمینه سفته‌‌‌بازی را تشدید کند.

4

 

بازار نفت

واگرایی عملکرد شاخص‌‌‌های نفتی

اوایل هفته گذشته پس از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد افزایش قیمت‌های بین‌المللی گاز طبیعی می‌تواند باعث شود مصرف‌کنندگان انرژی بیشتر برای اهداف گرمایشی در پایان سال به نفت روی بیاورند،  قیمت شاخص‌‌‌های نفتی تا حدودی  رشد کردند. در همین حال، سازمان کشورهای صادرکننده نفت که معمولا تمام تلاش خود را برای بالا بردن قیمت نفت خام انجام می‌دهد، پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی را در سال 2022 کاهش داد و قیمت‌ها مجددا نزولی شد. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت با ثبت عملکرد 4/ 3درصدی در سطح 98 دلار و 15 سنت ایستاد. نفت WTI برخلاف نفت برنت با عملکرد منفی 85/ 3درصد در نزدیکی سطح 912 دلار به کار خود پایان داد. گفته می‌شود اوپک انتظارات تقاضای نفت خود را 260‌هزار بشکه در روز نسبت به پیش‌بینی قبلی خود برای سال کاهش داد.

5