بازار سهام

سرخ‌پوشی بازار سهام

1

معاملات بورس اوراق بهادار تهران در روز قبل در شرایطی پیگیری شد که تحت‌تاثیر انتشار دستورالعمل جدید شورای رقابت برای صنعت خودرو، نماگرهای بازار با کاهش ارتفاع رو‌‌‌به‌‌‌رو شدند، شاخص کل با کاهش 10/ 1 درصدی به یک میلیون و 540‌هزار واحد رسید و نماگر هم‌‌‌وزن نیز با کاهش 52/ 1 درصدی به رقم 480‌هزار واحد رسید. روز یکشنبه 765 میلیارد تومان دیگر از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی از بازار خارج شد تا برای یازدهمین روز معاملاتی متوالی، سهامداران خرد راه خروج از بازار را در پیش گرفته باشند. از ابتدای بهمن ماه به طور متوسط، روزانه 622 میلیارد تومان از سوی این گروه از بازیگران از بازار سهام خارج شده است. ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) نیز عدد 3‌هزار و 114 میلیارد تومان را ثبت کرد، با توجه به سایه سنگین ریسک‌‌‌های داخلی در بازار سهام از جمله قانون‌گذاری در حوزه خودرو پیش‌بینی می‌شود معاملات هفته جاری نوسانات زیادی را تجربه کند.

بازار سکه

الاکلنگ قیمت سکه

2

بازار طلا و سکه معاملات هفته قبل را با ثبت بازدهی مثبت هفتگی پشت سر گذاشتند. اما روز یکشنبه در این بازار شاهد تغییر جهت انتظارات معامله‌گران بودیم. به طوری که روز گذشته قیمت سکه امامی با ثبت افت 4/ 4درصدی به 23 میلیون و 800‌هزار تومان رسید تا مجددا کانال 24 میلیونی را از دست داده باشد. با توجه به نوسان قیمت اسکناس آمریکایی در حوالی سقف تاریخی خود به عنوان یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر روند قیمتی سکه، می‌توان گفت که قیمت سکه در روز قبل تحت‌تاثیر شوک ریزش قیمت اونس طلا قرار گرفت و اصلی‌‌‌ترین علت کاهش قیمتی سکه، افت بهای اونس طلا در بازار‌‌‌های جهانی بود. البته گروهی از معامله‌‌‌گران بازار سکه نیز چشم امید به افزایش قیمت دلار داشتند تا اثر کاهش قیمت اونس جهانی را خنثی کند که این مهم محقق نشد.

بازار طلای جهانی

اونس جهانی برمدار نزول

3

قیمت اونس جهانی در اواخر هفته با توجه به انتشار آمار اطلاعات مربوط به بازار اشتغال آمریکا کاهش یافت و اونس جهانی از دورنمای هدف 2000 دلاری دورتر شد. کاهش قیمت طلای جهانی در حالی بود که عده‌‌‌ای از تحلیلگران با توجه به عبور قیمت فلز گرانبهای جهانی از محدوده ۱۹۵۰ دلار پیش‌بینی می‌کردند تا مرز ۲‌هزار دلار هم بالا برود. در آمار منتشره اعلام شد که نرخ بیکاری ایالات متحده در ماه ژانویه به 4/ 3‌درصد رسیده که این کمترین مقدار از سال 1969 بوده است، کاهش نرخ بیکاری به معنای کاهش خطر رکود اقتصادی است که این موضوع سبب می‌شود تا فدرال رزرو با خیالی آسوده به اقدامات و سیاست‌‌‌های انقباضی خود بپردازد و در زمینه افزایش نرخ بهره فراغ‌‌‌بال داشته باشد، افزایش نرخ بهره، سبب تقویت شاخص دلار خواهد شد و تقویت شاخص دلار سبب افت قیمتی کامودیتی‌‌‌ها و طلا خواهد شد.

بازار اوراق مسکن

رکود در بازار ساخت‌و‌ساز

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن مورد معامله در فرابورس روز یکشنبه برخی مثبت و برخی دیگر با کاهش قیمت همراه بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات اسفند 99 که با نماد تسه 9912 معامله می‌شود، روز گذشته با 64/ 0‌درصد افزایش معادل 800 تومان رشد، داد‌و ستدهای خود را در قیمت پایانی 126‌هزار و 588 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که بازار مسکن که می‌تواند به عنوان مولد اقتصادی به حساب آید، در گیر و دار تورم و رکود ساخت‌وساز انبوه‌سازان قرار دارد. در این بین نیز وعده‌‌‌های دولت فعلی که مبنی بر ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال بود تا حدود زیادی به نتیجه نرسیده است. بنابراین اذعان دارند که بازار مسکن مانند روندی که تاکنون طی کرده است را پشت سر بگذارد. به طوری که تعداد واحدهای خالی افزایش و اجاره نشین در شهر و به خصوص حومه شهر‌‌‌ها نیز بیشتر شود.

بازار نفت

نفت بر مدار کاهش

5

نفت برنت به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌‌‌های قیمت‌گذاری نفت خام در سطح بین‌المللی نیز طبق آمار آخرین معاملات در پایان هفته، کانال 80 دلاری را واگذار کرد و در قیمت 79 دلار و 94 سنت به کار خود خاتمه داد. نفت وست تگزاس اینترمدییت یا WTI نیز در قیمت 73 دلار و 39 سنت بسته شد. اصلی‌‌‌ترین دلیل عقب‌‌‌نشینی بهای هر بشکه نفت در بازار نفت طی معاملات هفته گذشته نیز مانند بازار طلا چشم‌‌‌انداز مثبت پیرامون شاخص دلار، آن هم به علت انتشار آمار اقتصادی حقوق و دستمزد امیدوارکننده از بازار اشتغال ایالات متحده آمریکا بود که رکورد شکنی 54 ساله داشته است و موجبات افت قیمتی موقت در بازار جهانی نفت و کامودیتی‌‌‌ها را فراهم آورد. به این ترتیب انتظار می‌رود که بازار نفت طی معاملات هفته جاری تغییرات قیمتی زیادی را شاهد باشد. با این حال برخی معتقدند که تمایلات نزولی در بازار نفت نسبت به گذشته اندکی کمتر باشد.