بازار سهام

صعودهای ناپایدار

1

بورس اوراق بهادار تهران در هفته‌ای که گذشت، روز اول را با کاهش شاخص کل شروع کرد و روز آخر معاملاتی را نیز قرمزپوش به پایان برد. به طوری که در هفته گذشته بازار سهام شاهد سه روز مثبت و دو روز منفی بود. بالاترین میزان شاخص کل در این هفته با ثبت عدد 2 میلیون و 31‌هزار واحد رقم خورد که این مقدار نسبت به بالاترین میزان هفته ماقبل خود، حدود 1‌درصد کمتر است. علاوه بر آن بازدهی هفتگی نماگر هم‌‌‌وزن نیز 1.07‌درصد افت کرد. میانگین ارزش معاملات خرد بازار سهام هم در هفته گذشته 189 میلیارد تومان کاهش یافت و به 2060 میلیارد تومان رسید. همچنین در هفته‌‌‌‌ای که گذشت بازار سهام شاهد خروج پول به میزان 1679 میلیارد تومان بود که این میزان در هفته ماقبل در سطح 2335 میلیارد تومان قرار داشت و بنابراین در این هفته، 656 میلیارد تومان خروج پول کمتری را به نسبت هفته ماقبل شاهد بودیم.

بازار سکه

کاهش قیمت سکه پس از سه روز

2

در روز پنج‌شنبه، سکه امامی کار خود را با ثبت قیمت 28میلیون و 950‌هزار تومان، در این هفته به پایان برد. این در حالی بود که در روز ماقبل قیمت هر قطعه سکه به محدوده 29 میلیون تومان رسیده بود و این کاهش قیمت، از پس سه روز متوالی افزایشی بودن اتفاق افتاد. در هفته‌ای که گذشت پس از شدت گرفتن مجدد جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس، بازارهای جهانی از جمله طلا، و همچنین نرخ دلار تحت‌تاثیر قرار گرفتند و به تبع آن قیمت هر قطعه سکه امامی نیز افزایش یافت و وارد کانال 29 میلیون تومانی شد که این مقدار بالاترین قیمت سکه در 5 روز گذشته‌اش بود. کارشناسان بازار معتقدند همان‌طور که ثبات نسبی اوایل هفته سرابی بیش نبود و به دنبال شدت گرفتن جنگ این ثبات سریعا به هم ریخت، در آینده نیز تا مشخص نشدن وضعیت خاورمیانه و پایان نیافتن هیجانات جنگی، نمی‌توان وضعیت بازارها را به درستی پیش‌بینی کرد.

بازار طلای جهانی

طلا در یک قدمی 2000 دلار

3

در حالی که در پایان ساعت معاملاتی روز پنج‌شنبه، قیمت جهانی طلا به 1974 دلار و 46 سنت به ازای هر اونس افزایش یافته بود، در روز جمعه فلز زرد برای پنجمین روز متوالی همچنان به افزایش بهای خود ادامه داد تا ساعت 19:25 به وقت تهران هر اونس به قیمت 1994 دلار و 90 سنت رسید. این میزان بالاترین قیمت طلا از اواخر اردیبهشت ماه امسال است. همچنین این ششمین روز معاملاتی متوالی است که این فلز گرانبها در کانال قیمتی 1900 دلار نوسان می‌کند. از آنجا که تنش‌های جنگی خاورمیانه در روزهای اخیر شدت یافت و به تبع آن تقاضای طلا نیز به عنوان «پایگاه امن سرمایه‌گذاری» مجددا افزایش پیدا کرد، برخی کارشناسان بازار دلیل عمده افزایش قیمت طلا را در همین افزایش تقاضا می‌دانند. آنها همچنین معتقدند که در صورت آرام گرفتن این تنش‌‌‌ها، قیمت طلا  کاهش خواهد یافت.

بازار اوراق مسکن

بازگشت به کانال 90‌ هزار تومان

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد «تسه 0011» در فرابورس ایران مورد معامله قرار می‌گیرد، هفته گذشته را با ورود به کانال 100‌هزار تومانی آغاز کرد و به بالاترین مقدار ارزش خود از ابتدای سال رسید. این روند صعودی از شنبه تا دوشنبه ادامه داشت و در روز سه‌شنبه، «تسه 0011» روند نزولی خود را آغاز کرد. به طوری که در این روز 2.38‌درصد به نسبت روز ماقبل کاهش قیمت داد و همچنین در آخرین روز معاملاتی هفته، ارزش این اوراق به میزان 1.2‌درصد کاهش یافت و تسه مجددا به کانال 90‌هزار تومان بازگشت. در هفته گذشته بازار مسکن تحت‌تاثیر نظرات متفاوتی مرتبط با ساخت مسکن و خانه دار شدن مردم بود، نظراتی که کارشناسان آنها را غیر‌واقعی خواندند. کارشناسان بازار مسکن معتقدند که با توجه به رشد جمعیت ایران و به تبع آن افزایش تقاضا برای مسکن، نیاز است که فعالیت‌‌‌های کارشناسی شده در این حوزه صورت بگیرند.

بازار نفت

افزایش قیمت کم سابقه

5

نفت خام برنت در روز جمعه برای چهارمین روز متوالی با افزایش قیمت مواجه شد و در حدود قیمت 93 دلار و 50 سنت به ازای هر بشکه در بازارهای جهانی مورد مبادله قرار گرفت. این میزان بالاترین قیمت نفت خام برنت در 15 روز معاملاتی ماقبل است. همچنین نفت WTI یا وست تگزاس اینترمدییت نیز در روز پنج‌شنبه در حالی کار خود را با قیمت 89 دلار و 37 سنت به پایان برد، که در روز جمعه مانند نفت برنت افزایش بها داشت و در محدوده‌‌‌ قیمتی 90 دلار به ازای هر بشکه مورد مبادله قرار گرفت. برخی از تحلیلگران بازار معتقدند که این افزایش قیمت از پی اعلام دولت ایالات متحده مبنی بر آغاز مجدد پر کردن ذخایر استراتژیک نفت این کشور اتفاق افتاد. این در حالی است که نگرانی‌ها در مورد اختلالات عرضه نفت در خاورمیانه نیز همچنان وجود دارد و بخشی از روند آینده قیمت نفت وابسته به شرایط جنگ میان اسرائیل و حماس خواهد بود.