بازار سهام

15-01 copy

سومین افت هفتگی بورس

بورس یک هفته نزولی دیگر را پشت‌سر گذاشت؛ هرچند تصویب طرح اخیر سازمان بورس درخصوص اعطای حق انتشار اوراق اجاره برای حمایت از بازار، موجب رشدی کوتاه در بازار شده بود و تحرکات عمده را صرفا در نماد‌های بزرگ و شاخص‌ساز بازار رقم زد و بی‌توجهی سرمایه‌گذاران به نماد‌های کوچک حتی در سایه این طرح نیز ادامه داشت. اما  شدت گرفتن عرضه‌ها در آخرین روز معاملاتی شاخص کل را به سرخی کشاند و روی رقم یک‌میلیون و 243هزار واحدی ایستاد. با کاهش هفتگی 5/ 0درصدی سومین هفته منفی ثبت شد. با توجه به تاثیر کوتاه‌مدت طرح حمایتی  اخیر سازمان بورس  بر بازار، به روشنی می‌توان به شکست سیاست‌های دستوری در بازار سرمایه  پی برد. به‌نظر می‌رسد اعمال چنین سیاست‌هایی تاثیری جز ایجاد فضای غیرتحلیلی و افزایش عدم کارآیی در بازار  به همراه ندارد.

 

بازار سکه

15-03 copy

نوسان هفتگی سکه

نوسانات افزایشی سکه در هفته گذشته ادامه یافت؛ اما تحرکات مثبت معامله‌گران به قدری نبود که بتواند بازده هفتگی سکه را مثبت کند. به این ترتیب هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در آخرین روز کاری بازار طلا 10میلیون و670هزارتومان معامله شد که در مقایسه با قیمت روز کاری قبل 100 هزار تومان افزایش را نشان می‌دهد. به‌طور کلی دادوستد‌ها به‌دلیل کمبود تقاضا در بازار کاهش پیدا کرده است. حباب سکه در ابتدای هفته روند کاهشی داشت و در روزهای پایانی هفته با افزایش همراه شد که علت آن تقاضایی بود که برای سکه طرح جدید وجود داشت. به این ترتیب حباب سکه طرح جدید به 400هزار تومان رسید. ثبات نسبی دلار در بازار‌های کشور و افزایش چشم‌گیر اونس طلا در بازار جهانی روز پنج‌شنبه، از قیمت روبه‌افزایش سکه حکایت دارد.

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

صعود مجدد طلای جهانی

بهای اونس طلا در معاملات روز گذشته تحت تاثیر عقب ماندن قدرت دلار، افزایش یافت. همچنین افت بازده اوراق خزانه آمریکا باعث شد که طلای جهانی در نزدیک بالاترین نرخ یک‌ماهه خود قرار بگیرد و با رشد بیش از 6/ 0درصد (در ساعت 19:30 به وقت تهران) به قیمت 1779 دلار    دست یابد؛ در‌حالی‌که این رقم پنج‌شنبه شب  1765دلار بود. در این بین سرمایه‌گذاران منتظر انتشار گزارش خرده‌فروشی بودند و مشاغل آمریکا به خرید طلا به‌عنوان سرمایه‌ای امن رو آورده‌اند. در‌حالی‌که نگرانی از اثرات تورمی بسته‌های اقتصادی و نرخ بسیار پایین بهره در جهان سبب تقویت قیمت طلا شده، روز پنج‌شنبه پس از آنکه آمریکا تحریم‌هایی را علیه روسیه به اجرا گذاشت، سوددهی اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا به پایین‌ترین رقم یک ماه گذشته رسید. انتظار می‌رود در بلندمدت فشارهای تورمی حاصل از اقدامات محرک مالی از قیمت طلا حمایت کند.

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

هفته خنثای اوراق

اوراق تسهیلات مسکن در معاملات هفته گذشته بازار فرابورس از دسته سهام سرخ‌پوش بود و به زیر کانال 50هزار تومانی رفت. هر فقره تسه9812 در آخرین روز معاملاتی با کاهش 9/  0درصدی در قیمت پایانی 49هزار و 600تومانی بسته شد. اما هفته‌ای مثبت را به ثبت رساند. اوراق تسهیلات مسکن که با نام تسه 9812 در بازار فرابورس معامله می‌شود در اسفندماه 98 منتشر شده و براساس قانون تسه‌ها دو سال اعتبار دارد که این نماد بیش از یک‌سال مورد معامله قرار گرفته و طی این مدت فراز و فرودهای زیادی را پشت‌سر گذاشته است. حال فقط 11 ماه دیگر در بازار یادشده اجازه معامله دارد و متقاضیان می‌توانند بدون هیچ سپرده‌ای و تنها با دریافت کد بورسی و طی مراحل این اوراق را بخرند و از تسهیلات وام مسکن استفاده کنند.

 

بازار نفت

15-07 copy

حمایت قیمت نفت

نفت در روز پنج شنبه شاهد پنجمین روز حمایت از قیمت‌ها بود. رشد بیش از 1/ 0درصدی هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا را به 63 دلار و 30 سنت رساند و در معاملات روز بعد نیز در همین محدوده با نوسان همراه بود. براساس برخی گزارش‌ها در رابطه با افزایش تولید نفت خام خاورمیانه احتمال می‌رود بهای این محصول در مقایسه با نفت‌های مرتبط با برنت کاهش‌ خواهد یافت که خود ممکن است آغازگر تنش قیمتی باشد. با این حال به‌دلیل شیوع مجدد کرونا در کشورهای برزیل و هند و از طرفی افزایش عرضه با حضور مجدد ایران در بازار نفت و افزایش عرضه کشورهای اوپک پلاس در ماه‌های پیش‌رو بازار نفت شرایط نسبتا آرامی را تجربه خواهد کرد. انتظار می‌رود تقاضا و عرضه جهانی نفت در نیمه دوم سال‌جاری متوازن شود و ممکن است تولیدکنندگان به‌منظور تامین تقاضای بالاتر، به تولید روزانه خود اضافه کنند.