Untitled-1

بازار سهام

بیشترین رشد هفتگی بورس 1400

بازار سهام در هفته گذشته معاملات خود را همراه با رونق در تقاضای خرید نسبت به هفته های قبل از آن به پایان رساند. به طوری که شاخص کل با اوج گیری تا ارتفاع یک میلیون و 406 هزار واحدی و فتح کانال جدید خود توانست در معاملات هفته گذشته بیشترین رشد هفتگی خود را در سال 1400 معادل 8/ 6درصد به ثبت برساند. همچنین با روی کار آمدن دولت جدید فضای بازار سهام به میزان قابل‌توجهی از هیجانات ناامیدکننده، کمرنگ شده که به این منظور عده ای از تحلیلگران بر این باورند روند بازار برای کوتاه‌مدت می تواند به دلیل همین نگاه‌های مثبت سهامداران صعودی باشد. اما شرایط غیراقتصادی و به خصوص نتایج مذاکرات هسته ای که به‌صورت مستقیم بر ادامه روند بازارها موثر است نیز می تواند روند بازار سهام را تغییر دهد.

Untitled-2

بازار سکه

اوج‌گیری قیمت سکه

بهای هر قطعه سکه امامی همپای تغییرات قیمت دلار در بازار آزاد، در حال نوسان بود. به طوری که با عبور از مرز مقاومتی 11میلیون تومان و تثبیت این نرخ در بالای این سطح، توانست سودآوری خود را همراه با عملکرد هفتگی حدود 2 درصدی برای سرمایه‌گذاران این بازار نمایش دهد. در این بین نیز همزمان با رشد ارزش طلا و سکه، میزان تقاضا با توجه به نزدیک شدن به ایام ماه محرم و همچنین برنامه های اقتصادی رئیس‌جمهور جدید در هفته گذشته با کاهش روبه‌رو بود. با این حال تحرکات نسبی و موقت اونس طلا در بازار جهانی توانست عامل محرکی برای تثبیت قیمت سکه باشد. بر این اساس کارشناسان معتقدند که کاهش تقاضا می‌تواند حباب سکه را کم کند و طلای جهانی برای روزهای آتی روند آرامی را داشته باشد. لذا احتمال رنج منفی برای سکه وجود دارد.

Untitled-3

بازار طلای جهانی

تشدید فشارهای نزولی

بهای اونس طلا در معاملات بازار جهانی روز جمعه، در انتظار انتشار گزارش‌های اقتصادی از اشتغال آمریکا که به نظر می‌رسد برای روند قیمت طلای جهانی ناامیدکننده باشد، با افت قیمتی روبه‌رو شد. علاوه بر گزارش‌های اقتصادی آمریکا، رشد ارزش دلار شاخص نیز کاهش اونس طلا را تشدید کرد و باعث شد تا در ساعت 20 به وقت تهران قیمت هر اونس طلا به 1762 دلار سقوط کند. آنچه مانع افت بیشتر قیمت طلای جهانی شد، اظهارات مقامات فدرال‌رزرو در مورد بالا بردن نرخ بهره و محدودتر شدن برنامه خرید اوراق قرضه بود. بنابراین تحلیلگران این بازار بر این باورند که اظهارات اخیر مقامات مختلف فدرال‌رزرو حاکی از این است که موازنه قدرت به نفع طرفداران افزایش سریع‌تر نرخ بهره بوده که این موضوع تاثیر خوبی برای طلا نخواهد داشت.

Untitled-4

بازار اوراق مسکن

تسه 60 هزار تومانی

معاملات یکی از اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس با نماد «تسه 9812» مورد معامله قرار می گیرد، در روند داد و ستدهای خود در هفته گذشته توانست با عملکرد مثبت 9/ 1درصد ارزش هر برگ از این اوراق را به بالای مرز حساس 60 هزار تومان هدایت کند. به طوری که هر فقره از این اوراق تا پایان روز چهارشنبه هفته گذشته با تثبیت در قیمت 60 هزار و 227 تومان داد و ستدهای خود را به پایان رساند. در این بین دیگر تسه های همگروه نیز روندی مشابه «تسه 9812» داشتند. گفته می شود که بازار مسکن در حال حاضر با یک فضای رکودی روبه‌رو است و انتظارات متقاضیان مسکن بر این است که دولت جدید بتواند با توجه به سیاست‌گذاری ‌های خود اقداماتی را جهت افزایش قدرت خرید متقاضیان و رفع این رکود اعمال کند.

Untitled-5

بازار نفت

 تنش‌های قیمت نفت

بهای نفت خام WTI در روز جمعه به دلیل افزایش میزان تنش‌ها در خاورمیانه در نزدیکی محدوده قیمتی 70 دلار نوسان کرد. این امر در حالی بود که اعمال محدودیت‌های تردد و قرنطینه جدید از سوی کشورها برای مقابله با افزایش موارد ابتلا به ویروس کووید-19 باعث تهدید بهبود روند تقاضای نفت شد. این تنش‌ها در حالی ایجاد شده که به نظر می‌رسد مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های غربی که قرار است تحریم‌های نفتی ایران را کاهش دهد، متوقف شده است. لذا نفت وست تگزاس اینترمدییت به قیمت 69 دلار و 98 سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت. همچنین اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) اعلام کرد که ذخایر نفت خام این کشور هفته گذشته به‌طور غیر‌منتظره‌ای به ۳/ ۶ میلیون بشکه افزایش یافته و ذخایر بنزین بیش از میزان پیش‌بینی‌‌ها، ۵/ ۳ میلیون بشکه کاهش یافته است.