بازار سهام

تداوم رشد نماگرها

1

پس از روند نزولی بورس اوراق بهادار تهران تا روز یکشنبه، چهارشنبه، برای سومین روز متوالی بازار سهام شاهد روندی رو به رشد بود. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای با بیش از 5‌هزار واحد افزایش معادل 0.29درصد رشد کار خود را نزدیک به مرز 2 میلیون و 20هزار واحد به پایان برد. همچنین شاخص هم‌‌‌وزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان کلیه‌‌ نمادهای معاملاتی است و وضعیت بازار را به جهاتی واقعی‌‌‌تر از شاخص کل نشان می‌دهد، پس از یک دوره‌‌ 3روزه‌‌ سقوط، دیروز برای دومین روز متوالی عددی مثبت را در مرز 690‌هزار واحدی با تغییری معادل 0.65درصد نسبت به‌روز ماقبل به ثبت رساند. در این میان بازار سهام با خروج پول حقیقی‌‌‌ها معادل 104 میلیارد تومان مواجه شد و ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌‌‌تقدم) نیز در سطح 3256 میلیارد تومان قرار گرفت که این رقم نسبت به‌روز گذشته 10.4‌درصد افزایش داشته است.

بازار سکه

افت بیشتر قیمت سکه

2

بازار طلا و سکه پس از جهش قیمتی قابل‌توجه و رسیدن به سطوح 31 میلیون تومان که در پی اخبار جنگ شکل گرفت، حال دومین روز متوالی است که این حباب هیجان با افت قوی همراه شد. به طوری که روز چهارشنبه هر قطعه سکه امامی کانال 29 میلیون تومان را از دست داد و در قیمت 28 میلیون و 500‌هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که بازار ارز و سکه کاملا بر پایه هیجان و اخبار منتشره حساس‌‌‌تر نسبت به گذشته واکنش نشان می‌دهد. به طوری که کوچک‌ترین ضد و نقیض در اخبار یا تصمیمات بازار ارز سریعا روند صعودی را پیش می‌گیرد و به تبع آن نیز بهای این فلز گرانبهای داخلی همگام با نرخ اسکناس آمریکایی بر روند صعودی قرار می‌گیرد. از این رو انتظار می‌رود که با انتشار اخباری که فضای هیجانی را آرام کرده است قیمت‌ها مجددا متعادل باقی بمانند.

بازار طلای جهانی

اهرم فشار بر قیمت طلا

3

در معاملات روز چهارشنبه، طلای جهانی همچنان به روند رشد قیمتی خود ادامه داد و با 0.6‌درصد افزایش نسبت به قیمت پایانی روز ما قبل خود، با قیمت 1872 دلار به ازای هر اونس، در بازار جهانی مورد داد و ستد قرار گرفت و انتظارات را به عنوان «پایگاه امن سرمایه‌گذاری» در شرایط نااطمینانی، برآورده کرد. تحلیلگران بازار معتقدند که از دلایل اصلی این افزایش قیمت با توجه به شرایط موجود و تنش‌‌‌های ژئوپلیتیکی و اخبار مربوط به آن می‌توان به افزایش تقاضای روزهای اخیر برای طلا اشاره کرد. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که در شرایط فعلی و با توجه به نظریات تحلیلگران، که دیدگاه‌‌‌های سرمایه‌گذاران در رابطه با جنگ اخیر میان رژیم صهیونیستی و غزه در حال تعدیل شدن است، قیمت جهانی طلا کاهش خواهد یافت و معامله‌‌‌گران توجه خود را به نرخ بهره ایالات متحده آمریکا معطوف خواهند کرد.

بازار اوراق مسکن

رکود معاملات مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، در آخرین روز معاملاتی هفته عموما با رشد قیمت همراه شدند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن بهمن 1400، روز چهارشنبه را صعودی پشت سر گذاشت. به این ترتیب تسه یاد شده با افزایش 1.37 درصدی معادل بیش از یک‌هزار و 300 تومان رشد کار خود را در قیمت پایانی 97‌هزار و 808 تومان خاتمه داد. پس از بحث و تبادل نظر درخصوص نحوه عرضه مصالح ساختمانی در بورس‌کالا و این مساله که عرضه فولاد و سیمان در بورس منجر به رشد قیمت در بازار این محصولات می‌شود، بنا به گفته وزیر اقتصاد، بورس‌کالا آمادگی دارد ابزارهایی را برای مدیریت عرضه و تقاضا در اختیار سیاستگذار حوزه مسکن قرار دهد. وزارت راه نیز پیشنهاد داده یک اتاق در بورس‌کالا به منظور خرید مصالح با قیمت پایه در اختیار این وزارتخانه گذاشته شود.

بازار نفت

نفت در موقعیت قربانی جنگ

5

مبادلات روز چهارشنبه نفت خام برنت در حالی شروع شد که بهای آن نسبت به پایان روز معاملاتی ماقبل با کاهشی اندک همراه بود و در قیمت 86 دلار و 94سنت به ازای هر بشکه مبادله شد. همچنین نفت وست تگزاس اینترمدییت (WTI) نیز مانند نفت برنت با اندکی کاهش بها همراه شد و از 85 دلار و 97 سنت به قیمت 85 دلار و 14سنت نزول کرد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه دلیل اصلی نوسانات اخیر بازارهای جهانی و به‌خصوص بازار نفت را می‌توان در تنش‌‌‌های اخیر خاورمیانه جست‌‌‌وجو کرد. تحلیلگران معتقدند که سرمایه‌گذاران انتظار ندارند که درگیری‌‌‌های حال حاضر خاورمیانه بیش از این افزایش بیابد و این مساله با کاهش ترس آنها از اختلال در عرضه‌‌ نفت همراه می‌شود که این موضوع، حداقل در یک بازه‌‌ زمانی کوتاه، باعث کاهش جهانی بهای نفت خواهد شد.