بازار سهام

سرخی آخرین روز هفته

1

بورس اوراق بهادار تهران در آخرین روز هفته نیز با رنگ قرمز به کار خود پایان داد تا آخرین روز تابستان نیز از حرارت چندانی برخوردار نباشد. به طوری که روز چهارشنبه شاخص کل با کاهش 7‌هزار واحدی در ارتفاع 2میلیون و121‌هزار واحدی ساکن شد. نماگر هم‌‌‌وزن نیز با تغییر جزئی09/ 0‌درصدی همراه بود. روز سرد تابستانی بورس در نهایت توانست معاملات خردی به ارزش 3390 میلیارد تومان را رقم بزند. علاوه بر آن در حدود 276 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس و فرابورس خارج شد. در حالی بازار این ارقام دلسرد کننده را به ثبت می‌‌‌رساند که دلار نیز تمایلات صعودی از خود نشان نمی‌‌‌دهد که منجر به کاهش توان تغییر روند بازار می‌شود. البته انتظار می‌‌‌رود بازار سهام اندکی با اوضاع بهتر ماه جدید را آغاز کند؛ اما به منزله تغییر شگرفی در روند بازار نیست چرا که دگرگونی‌‌‌های قابل‌توجه نیازمند محرک قوی هستند.

بازار سکه

سکه بر لبه تیغ

2

بازار سکه و طلا در روز چهارشنبه به سبب عدم‌تحرک در بازار دلار بار دیگر نزول کرد. به این ترتیب هر قطعه سکه امامی در بهای 27 میلیون و 690‌هزار تومان مبادله شد. حباب سکه نیز نسبت به‌روز ماقبل خود افت را پشت سر گذاشت. از آنجا که نرخ ارز در بازارهای داخلی در بازه محدودی گرفتار شده است، سکه توان و تمایلی برای رشد ندارد. چرا که به‌رغم بالا رفتن طلای جهانی، سیگنال دریافتی از بازار ارز بر بازار سکه و طلای داخلی موثرتر است. اخبار سیاسی اخیر تاثیر بسزا و چند برابری بر بازار سکه گذاشته است. به طوری که برخلاف تغییرات محدود دلار، سکه با سرعت نسبتا بیشتری به سمت پایین در حال حرکت است. سرمایه‌گذاران تا زمان مشخص شدن تکلیف دلار در کشور دست به خرید چندانی نمی‌‌‌زنند و انتظارات کاهشی در بازار ارز، بازار سکه را با تهدید بیشتری رو به رو می‌‌‌کند.

بازار طلای جهانی

رفت و برگشت طلا

3

در مبادلات تجاری روز چهارشنبه طلای جهانی  رو به صعود داشت. به طوری که هر اونس طلای جهانی تا ساعت 19:30 به وقت تهران در قیمت1943 دلار مبادله شد. اگر چه فدرال رزرو تصمیم گرفت نرخ بهره را برای ماه آینده در همین میزان فعلی نگه دارد، نگرانی‌‌‌ها از رشد تورم منجر به رشد بهای فلز زرد شد.با این حال ارقام حاکی از تورم بالا فدرال رزرو را به بالا بردن نرخ بهره برای بار دیگر تا انتهای سال، تشویق می‌کنند که در این صورت با افزایش هزینه فرصت نگهداری از دارایی‌‌‌های بدون بازده، طلا جذابیت خود را از دست می‌‌‌دهد. بنابراین اگر چه چشم‌انداز بلند‌مدت طلا چندان خوشایند نیست، نااطمینانی حول تصمیمات فدرال رزرو مرز 1900 دلار را برای طلا حفظ خواهد کرد. انتظار می‌‌‌رود نوسانات با تمایلات اندکی برای صعود در ادامه راه طلا وجود داشته باشد.

بازار اوراق مسکن

آرامش در بازار مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند روز چهارشنبه عمدتا با افت قیمت همراه بودند. به طوری که تسه 0011 روز گذشته با 67/ 2‌درصد کاهش معادل بیش از 2‌هزار و 400 تومان، مجددا سطح 90‌هزار تومانی را از دست داد و کار خود را در قیمت پایانی 89‌هزار و 629 تومان خاتمه داد. دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران بر این باور است که ثابت ماندن قیمت دلار، ارز و در کنار آن نهاده‌‌‌های ساختمانی موجب شده تا شاهد آرامش در بازار مسکن باشیم. بر این اساس انتظار می‌‌‌رود که قیمت واحدهای مسکونی در نیمه دوم سال با تغییرات محدود یا صفر همراه باشد. به طوری که دولت با اعمال سیاست‌‌‌هایی می‌تواند قیمت مصالح و نهاده‌‌‌های ساختمانی را کنترل کند تا افزایشی نداشته باشند که در این صورت، در نیمه دوم امسال شاهد اتفاق خاصی در خصوص افزایش قیمت مسکن نخواهیم بود.

بازار نفت

تقاضای نفت، عامل کاهش

5

بهای نفت خام در مبادلات تجاری روز چهارشنبه پس از مدت‌‌‌ها کاهشی شد. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 93 دلار و 75 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در بهای 90 دلار و 22 سنت مبادله شد. علت کاهش بیش از یک دلار روز گذشته نفت عمدتا متوجه تصمیمات فدرال رزرو حول نرخ بهره بود. چرا که سرمایه‌گذاران از نحوه اثرگذاری این تصمیمات بر تقاضای نفت اطلاع دقیقی ندارند. بنابراین اگر چه تولیدکنندگان همچون روسیه و عربستان جریان عرضه نفت را تا جای ممکن باریک کردند؛ اهرم تقاضا اهمیت خود را از دست نداده و اکنون توانسته است بهای نفت را به عقب براند. این بازار در انتظار سرنخ‌‌‌های بیشتری از اقتصاد جهانی می‌‌‌ماند تا چشم‌انداز کم ابهامی را ترسیم کند. با این تفاسیر نوسانات با تمایل کمی به سمت نزول تداوم می‌‌‌یابد.