بازار سهام

هفته سرخ بورس

1

بازار سهام طی معاملات هفته گذشته همچنان در فاز رکودی و نزولی قرار داشت. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای هفته گذشته را با عملکرد منفی 13/ 1 درصدی به پایان رساند و در سطح 2 میلیون و 126‌هزار واحد ایستاد. شاخص کل هموزن نیز که نمای بهتری از کلیت وضعیت بازار سهام را نشان می‌دهد، عملکرد منفی 16/ 1 درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. حال با وجود اینکه تغییرات روزانه شاخص عموما کمتر از 5/ 0‌درصد بود، خالص تغییر مالکیت سهامداران خرد همچنان از جانب حقیقی‌‌‌ها به سمت حقوقی‌‌‌های بازار در جریان بود. به طوری که پولی معادل 1905 میلیارد تومان از بازار خارج شد. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که روند تغییرات نماگرهای بازار در حالت تعادلی قرار دارد و لزومی بر مثبت شدن مداوم یا منفی‌‌‌های هیجانی نیست، بلکه این تغییرات و افت و خیزها ذات بازار سهام بوده و هست.

بازار سکه

هفته پرنوسان سکه

2

بازار طلا و سکه هفته‌‌‌ای با افت و خیز زیاد را پشت سر گذاشتند. به طوری که سکه امامی طی دادوستدهای هفته اخیر کانال 28 میلیون تومان را از دست داد و در روزهای پایانی هفته مجددا به کانال یاد‌شده بازگشت. به این ترتیب مسکوک یادشده با ایستادن در قیمت 28 میلیون و 250‌هزار تومان توانست عملکرد مثبت 32/ 0درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. تحلیلگران بر این باور هستند که قیمت سکه با توجه به اینکه مدت زیادی در یک دامنه محدود در نوسان است بنابراین سطح 29 میلیون تومان به عنوان سطح مقاومتی و روانی ثبت شده است. ازاین‌رو انتظار می‌رود که با وجود تمامی اخبارهای امیدبخش و فضای نسبتا آرام در تمامی بازارها، تغییرات محدود بهای سکه تداوم داشته باشد و قیمت آن به سختی به 29 میلیون تومان برسد.

بازار طلای جهانی

ثبات در رشد طلای جهانی

3

اولین عقب‌نشینی هفتگی دلار در دو ماه اخیر، راه نجات دیگری را برای طلا در روز جمعه ایجاد کرد و به حفظ ثبات فلز زرد در قلمرو 1900 دلاری کمک کرد و به خودی خود سود هفتگی متوسطی را به دست آورد. به این ترتیب هر اونس طلا در بازار جهانی با ایستادن در سطح 1946 دلار توانست عملکرد مثبت 41/ 1 درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. توانایی طلای نقطه‌ای برای حفظ حمایت 1900 دلاری این هفته پس از آنکه شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده برای دومین ماه متوالی فراتر از انتظارات افزایش یافت و نگرانی‌ها در مورد تورم و پتانسیل فدرال رزرو برای تهاجمی شدن فدرال رزرو را افزایش داد، مورد توجه قرار گرفت. گفته می‌شود که بدبینی‌های زیادی در سراسر اروپا در حال افزایش است و این باعث می‌شود که برخی جریان‌های امن به سمت طلا ایجاد شود.

بازار اوراق مسکن

بازگشت تسه به 90‌هزار تومان

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند، هفته گذشته را عموما با رشد قیمت همراه بودند. به طوری که هر برگ اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 معامله می‌شود، هفته اخیر را با عملکرد مثبت 37/ 3 درصدی پشت سر گذاشت و کار خود را در قیمت پایانی 91‌هزار و 320 تومان خاتمه داد. لازم به ذکر است که در حال حاضر آمارهای رسمی در حوزه مسکن منتشر نمی‌شود، آمار مرکز آمار نیز نشان می‌دهد که کاهش قیمتی در کار نبوده است. بنابراین این اتفاق اثر مثبتی قطعا در بازار نخواهد داشت. از این رو به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه این تصور غلطی است که فکر کنیم اگر مردم بفهمند قیمت‌ها گران می‌شود یا گران شده، بیشتر قیمت‌ها تغییر می‌کند. انتظارات تورمی این‌‌‌گونه نیست که اگر مردم آمار را نبینند، انتظارات شکل نمی‌گیرد.

بازار نفت

رشد قیمت نفت با انتظارات

5

قیمت نفت در روز جمعه به بالاترین حد 10 ماهه رسید و سومین افزایش هفتگی را ثبت کرد زیرا کمبود عرضه ناشی از کاهش تولید عربستان سعودی همراه با خوش‌بینی در مورد تقاضای چین برای افزایش قیمت نفت خام بود. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 93دلار و 93 سنت به ازای هر بشکه عملکرد 62/ 3 درصدی را برای هفته گذشته به ثبت رساند. علاوه بر این بازدهی 73/ 3 درصدی برای نفت وست تگزاس اینترمدییت که در قیمت 90 دلار و 77 سنت قرار گرفت، ثبت شد. به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار نفت از زمانی که عربستان سعودی و روسیه در ماه جاری میلادی از تمدید کاهش مجموع 3/ 1 میلیون بشکه در روز خود تا پایان سال‌جاری خبر دادند، نگرانی‌های عرضه همچنان عامل محرک قیمت‌هاست. همچنین گفته می‌شود که انتظارات تعدیل تولید نفت ایالات متحده نیز قیمت‌ها را در هفته‌های اخیر افزایش داده است.