بازار سهام

بورس رِنج شد

1

بورس اوراق بهادار تهران، در روز سه‌شنبه با افت 13‌هزار واحدی تابلوی معاملات به رنگ سرخ درآمد. پس از پنج روز مثبت بازار سهام، روز گذشته تغییر منفی به ثبت رسید؛ چرا که بازار در حال نوسان است و این منفی و مثبت‌‌‌ها بسیار طبیعی است. به این ترتیب شاخص کل با کاهش 64/ 0درصدی در ارتفاع 2 میلیون و 37‌هزار واحد ساکن شد و از نماگر هم‌‌‌وزن نیز84/ 0‌درصد نسبت به‌روز گذشته کاسته شد. روند نزولی ارزش معاملات خرد این هفته ادامه‌‌‌دار شد و به 2512 میلیارد رسید که به تنهایی نشان‌دهنده حرکت بورس بر لبه تیغ است. علاوه بر آن در مجموع 534 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس و فرابورس خارج شد. نرخ دلار ثابت و با تمایلات نزولی در کنار اعتماد سلب شده از سرمایه‌گذاران منجر به ایجاد وضعیت کج‌‌‌دار و مریز در بازار سهام شده است. بنابراین روند مشخصی در انتظار بورس نیست و نوسانات در بازه محدود تداوم دارد.

بازار سکه

سکه در دام دلار

2

معاملات روز سه‌شنبه در بازار سکه و طلا مانند سایر بازارها منفی و نزولی به پایان رسید. به طوری که هر قطعه سکه امامی 28‌میلیون و 330هزار تومان قیمت داشت و  فاصله ارزش ذاتی و بازاری این فلز گرانبهای داخلی نیز نزولی شد. نرخ دلار در بازار آزاد و داد و ستد آن در روزهای اخیر به حالت راکد درآمد و این عدم‌مبادلات و ثبات نسبی نرخ آن منجر به سکون بهای این سکه مذکور شده و توان رشد قیمتی را از بازار سکه ربوده است. از سمت دیگر طلای جهانی نیز وارد مسیر کاهشی شده است و نمی‌تواند از بازار داخلی حمایت کند. تقاضای این فلز زرد  نیز به سبب شاخص دلار نسبتا ثابت، افت کرده است و سرمایه‌گذاران برای روشن‌‌‌تر شدن آینده دست نگه داشته‌‌‌اند. بنابراین انتظار می‌رود تغییرات قیمتی مسکوک  یاد شده برای روزهای آتی کم و عمدتا با تمایلات نزولی همراه باشد.

بازار طلای جهانی

تورم مانع رشد طلا

3

طلای جهانی روز گذشته در تقابل با رشد شاخص دلار به کاهش 9 دلاری رسید. به این ترتیب بهای هر اونس طلا تا ساعت 19 به وقت تهران روز سه‌شنبه در  رقم1927 دلار قرار گرفت. در روزهای اخیر و پیش‌‌‌رو بازار در انتظار داده‌‌‌های شاخص مصرف‌کننده ایالات‌متحده است که پیش‌بینی می‌شود با توجه به این آمار احتمالا ایالات‌متحده همچنان درگیر تورم چسبنده باشد. این امر موجب می‌شود قدم بعدی فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره مبهم شود و حتی به سمت رشد مجدد پیش برود تا تورم را به هدف تعیین شده نزدیک کند. و از آنجا که نرخ بهره بالاتر هزینه فرصت نگهداری از دارایی بدون بازده را می‌‌‌افزاید‌‌‌، آینده طلا در بلندمدت چندان خوشایند نیست. در این نااطمینانی حول تصمیم بعدی فدرال رزرو تا زمانی که سرنخ‌‌‌های بیشتری از داده‌‌‌های اقتصادی منتشر شود، طلا نوسانات متمایل به نزول خود را حفظ می‌‌‌کند.

بازار اوراق مسکن

مسکن در جاده تورم

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند اولین روز سه‌شنبه را عموما با رشد قیمت پشت سر گذاشتند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 داد و ستد می‌شود روز گذشته با 83/ 0درصد افزایش معادل بیش از 700 تومان رشد، کار خود را در قیمت پایانی 88‌هزار و 706 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که از میان اقلام غیرخوراکی و خدمات، سهم «مسکن، انرژی و سوخت» از تورم ماهانه دهک دهم معادل 65/ 0‌درصد شناسایی شده است. به عبارت دیگر، از تورم ماهانه 99/ 1درصدی دهک دهم، 65/ 0واحد درصد آن مربوط به بخش مسکن، انرژی و سوخت است. با توجه به اینکه قیمت آب، برق، گاز، بنزین و سایر سوخت‌‌‌ها در تیر نسبت به خرداد تغییری نکرده، می‌توان گفت که سهم بالای این بخش منحصرا به مسکن مربوط می‌شود.

بازار نفت

گام رو به عقب نفت

5

پس از مدت‌‌‌ها نفت کاهش بها را تجربه کرد. به طوری که روز سه‌شنبه هر بشکه نفت خام برنت در بهای 83 دلار و 54 سنت مبادله شد و نفت ‌وست‌تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در قیمت 80 دلار و 11 سنت قرار گرفت. نفت از یکسو تحت‌تاثیر آمارهای تورمی قرار دارد و از سمت دیگر بحران‌‌‌های بانکی سال‌جاری اثر بسیاری بر قیمت و معاملات سوخت گذاشته است. با وجود این تا به این جای سال با فشار کمبود عرضه توانسته‌‌‌اند بهای آن را به سطح دلخواه تولیدکنندگان نزدیک کنند. روز گذشته با توجه به گرمای بیش از حد و احتمال طوفان، پیش‌بینی می‌شود پالایشگاه‌‌‌ها در خطر باشند. با این تفاسیر نگرانی از آینده تولیدات و تقاضای نفت معاملات روز گذشته را به سمت ارقام پایین‌‌‌تر هدایت کرد. به نظر می‌رسد تا زمان انتشار داده‌‌‌های تورمی بازار نفت با نوسانات بیشتری دست و پنجه نرم کند.