بازار سهام

بورس همچنان سبز

1

در روز سه‌شنبه نیز تابلوی معاملات به رنگ سبز درآمد. در بحبوحه کاهش نرخ دلار و قیمت سکه، بورس اوراق بهادار تهران به روند مثبت خود ادامه داد. پیشتازی بازار سهام در روز سه‌شنبه آمار ورود سرمایه 960 میلیارد تومانی را به ثبت رساند. در عین حال برای روزهای متوالی امروز هم روند مثبتی برای شاخص‌ها به ثبت رسید. شاخص کل با رشد 52/ 1 درصدی در 2 میلیون و 518‌هزار واحدی به کار خود پایان داد که بیانگر رد کردن پرقدرت سطح مقاومتی 2 میلیون و 500‌هزار واحدی توسط بازار است. همچنین شاخص هموزن به عنوان نشانگر نزدیک‌تر به واقعیت عملکرد بازار سهام با رشد 48/ 2 درصدی و تحقق آمار مثبت برای سیزدهمین روز متوالی، حاکی از عملکرد بهتر سهام خرد در بازار بود. تحلیلگران بر این باورند که روند صعودی رو به پایان است و باید در انتظار تعدیل و رنگ قرمز بازار در روزهای آتی بود.

بازار سکه

عقب‌نشینی قیمت سکه

2

بهای سکه امامی در بازار روز سه‌شنبه کاهش قابل‌توجهی ثبت کرد. به طوری که سکه یاد‌شده تا زمان نگارش این گزارش با کاهشی در حدود یک میلیون تومان در قیمت 33 میلیون و 800‌هزار تومان مبادله شد. البته باید در نظر داشت کاهش قیمت طلای جهانی نیز عامل مهمی در کاسته شدن از بهای سکه بود. هرچند بعدازظهر دیروز طلای جهانی نیز رو به افزایش گذاشت. حال با توجه به اینکه فاصله ارزش ذاتی و بازاری این فلز زرد گرانبهای داخلی بیش از گذشته رشد کرده و این کالا همچنان به دلیل انتظارات تورمی به عنوان پناهگاهی امن برای دارایی سرمایه گذاران به حساب می‌‌‌آید. احتمال دارد سکه در بلندمدت با افزایش قیمت همراه باشد. در مقابل نیز برخی معتقدند که تا تابستان سال‌جاری تغییرات بهای سکه با نوسانات زیادی سپری شود.

بازار طلای جهانی

عبور طلا از 2هزار دلار

3

در روز سه‌شنبه و در آستانه کنفرانس بازار آزاد فدرال‌رزرو، طلا با افزایش قابل‌توجهی به 2018 دلار - تا ساعت 20 به وقت تهران- به ازای هر اونس رسید.

بهای طلا از برآیند دو اهرم مهم و خلاف جهت یکدیگر تاثیر می‌پذیرد؛ از طرفی فشارهای تورمی فدرال رزرو را به سمت و سوی نرخ بهره 25/ 5 درصدی سوق می‌دهد که با تقویت دلار موجب افزایش جذابیت آن می‌شود و از تقاضا برای طلا می‌کاهد و این کاهش تقاضا قیمت فلز زرد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در طرف دیگر ورشکستگی چند بانک مانند سیلیکون‌ولی بر بحران بانکی جدی‌تر در آینده صحه می‌گذارد که این امر منجر به کاهش تمایل بازیگران برای از دست دادن طلای خود می‌شود و نه تنها مانعی برای کاهش قیمت این فلز زرد است، بلکه به رشد آن می‌انجامد.

بازار اوراق مسکن

آرزوی خانه‌‌‌دار شدن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز سه‌‌‌شنبه عموما با افت قیمت همراه بودند. در حالی که در این میان هر برگ اوراق تسهیلات بانک مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 داد و ستد می‌شود، با افزایش 2/ 4 درصدی معادل بیش از 3‌هزار و 600 تومان رشد معاملات خود را در قیمت پایانی 90‌هزار و 468 تومان خاتمه داد. شنیده‌‌‌ها حاکی از آن است که اغلب بانک‌ها منابع خود را در پروژه‌‌‌های بزرگ مال‌‌‌سازی یا پرداخت تسهیلات به شرکت‌ها و زیرمجموعه‌‌‌های مرتبط با خود مصرف کرده‌‌‌اند. علاوه بر این برخی از کارشناسان این بازار بر این باور هستند که رشد سرسام‌آور قیمت مسکن در چند سال اخیر نیز باعث شده که خرید این کالای بادوام برای بسیاری از دهک‌‌‌ها به آرزو تبدیل شود. بنابراین به نظر می‌رسد که با وجود شرایط سخت پیش آمده، بانک‌ها حاضر به انجام وظیفه و مسوولیت خود در برابر مردم نیستند.

بازار نفت

چشم انتظاری نفت

5

در روز سه‌شنبه بازار نفت اگر چه تغییرات کوچکی را رقم زد اما برای دومین روز متوالی آمار کاهشی به ثبت رساند. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 78 دلار و 23 سنت مبادله شد و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه نفت با قیمت 74 دلار و 54 سنت دادوستد شد. فضای حاکم بر مبادلات نفتی متاثر از دو عامل است. عامل اول وضعیت تولید چین است. چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت داده‌های تولیدی ضعیف‌تر از انتظارات را منتشر کرده است که این به‌صورت هشداری برای اقتصاد جهانی در نظر گرفته می‌شود. عامل دوم کنفرانس بازار آزاد فدرال رزرو است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که فدرال رزرو در جهت مقابله با تورم نرخ بهره را در حدود 25 واحد افزایش دهد. هر دو این عوامل کاهش قیمتی نفت را نوید می‌دهند.