بازار سهام

دودلی بورس در مدار صعود

1501

بازار سهام آخرین روز معاملاتی را در ادامه روزهای مثبت اخیر، صعودی پشت سر گذاشت. اما رشد روز چهارشنبه شاخص کل در ساعات ابتدایی ضعیف جلوه کرد. از نیمه بازار تا پایان معاملات بورس بر مدار صعودی قرار گرفت. به‌طوری که نماگر اصلی بازار روز گذشته با افزایش 47/ 0 درصدی همراه شد و کار خود را در سطح یک میلیون و 414 هزار واحد به پایان رساند. با وجود اینکه بورس اوراق بهادار تهران 10 روز متوالی رشد قیمت‌‌ها را شاهد است و نماگرهای بازار نیز سبزپوش هستند، طی این روزها تنها دو روز معاملاتی ورود پول سرمایه‌گذاران خرد رقم خورد و هشت روز دیگر خروج پول حقیقی‌‌ها رخ داد. اما با این حال ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) نیز بهبود نسبی داشت و در سطوح سه هزار میلیارد تومان به سر می‌‌برد.

بازار سکه

بی‌‌تابی بهای سکه

1503

سکه طلا روز چهارشنبه را همانند روزهای گذشته با انباشت تقاضای خرید پشت سر گذاشت. به‌طوری که هر قطعه سکه امامی روز اخیر را نیز در محدوده قیمت‌‌های قبل به‌سر برد. هر چند نرخ دلار در روز یاد شده تغییرات رسمی محدود و غیر‌رسمی نزولی داشت، اما سکه امامی تمایل چندانی به افت قیمت نداشت. با این حال سکه نیز با افزایش فشارهای نزولی توسط افت بهای طلا در بازار جهانی عقب‌نشینی داشت. لازم به ذکر است که این کاهش در بازار غیر‌رسمی نرخ‌گذاری شد. عده‌‌ای از کارشناسان بر این باور هستند که با توجه به برخی سیاستگذاری‌‌ها در بازار ارز و زمانبر بودن آن برای تاثیرگذاری بر روند نرخ دلار، این احتمال وجود دارد که مسکوک یاد‌شده نیز بازه زمانی کوتاهی‌‌ را با دامنه نوسان محدودی همراه باشد.

بازار طلای جهانی

بذرپاشی برای بهبود طلا

1504

روز چهارشنبه در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر نتایج انتخابات میان‌دوره‌‌ای ایالات متحده بودند، بهای طلای جهانی در این روز به بالاترین حد یک ماه اخیر خود جهش کرد. اما در نیمه بازار قیمت این فلز گرانبها تا حدود زیادی عقب‌نشینی کرد و در سطح 1708 دلار در هر اونس معامله شد. گمانه‌زنی‌‌ها درباره افزایش کمتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه دسامبر نیز بر دلار تاثیر گذاشت. زیرا چندین مقام فدرال رزرو اعلام کردند که از چنین اقدامی حمایت می‌کنند. لذا در حال حاضر بازارها با احتمال نزدیک به 60 درصد امیدوار هستند و داد و ستد می‌کنند که بانک مرکزی در ماه دسامبر نرخ‌‌ها را 50 واحد پایه (bps) افزایش می‌دهد که کمتر از افزایش 75 واحدی در نوامبر بود. انتظار می‌‌رود که داده‌های مربوط به تورم CPI که در روز پنج‌شنبه منتشر می‌شود، بیشتر بر تغییرات قیمت طلا تاثیرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

عارضه جدید مسکن

1505

اوراق تسهیلات بانک مسکن مورد معامله در فرابورس روز سه‌شنبه را نسبتا صعودی پشت سر گذاشتند. اما در این میان تسه 9912 افتی معادل 29/ 0درصد داشت. بر این اساس اوراق تسهیلات یاد شده روز گذشته با کاهش نزدیک به 300 تومان بار دیگر به زیر سطح 100 هزار تومان بازگشت و داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 99 هزار و 805 تومان خاتمه داد. کارشناسان این حوزه بر این باور هستند  که اثر روانی تغییرات قیمت ارز، این روزها به شکل امتناع فروشندگان مسکن از فروش بروز یافته است‌. فعالان بازار مسکن معتقدند اگرچه بازار ملک در رکود به سر می‌‌برد، طرف عرضه نسبت به فروش احتیاط می‌کند. این عقب‌‌نشینی پس از نوسان اندک قیمت‌‌ها در بازار ارز ایجاد شده است. بدین صورت که روند معاملات اندکی که از قبل صورت می‌گرفت هم دچار اختلال شده که می‌توان از آن به عنوان عارضه‌‌ای جدید یاد کرد.

بازار نفت

بازگشت فشارها بر نفت

1506

قیمت نفت در روز چهارشنبه پس از آنکه داده‌های صنعت نشان داد که ذخایر نفت خام آمریکا بیش از حد انتظار افزایش یافته و نگرانی‌‌ها مبنی بر اینکه افزایش موارد کووید-19 در چین، واردکننده بزرگ نفت می‌تواند به تقاضای سوخت آسیب برساند، کاهش یافت. بر این اساس هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته (تا ساعت 16) در قیمت 94 دلار و 72 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 88 دلار و 26 سنت معامله شد. گفته می‌شود با استناد به آمار موسسه امریکن پترولیوم، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 4 نوامبر حدود 6/ 5 میلیون بشکه افزایش یافت، در حالی که انتظار می‌‌رفت ذخایر نفت خام به‌طور متوسط حدود 4/ 1 میلیون بشکه افزایش پیدا کند. همین امر تاثیر بالایی بر قیمت‌‌ها داشت. علاوه بر این در همین حال، نگرانی‌های عرضه نیز همچنان وجود دارد.