بازار سهام

بازار سهام در مسیر بهبود

1501

بورس اوراق بهادار تهران روز سه‌شنبه را همانند 9 روز گذشته سبزپوش گذراند. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای در روز گذشته با افزایش 29/ 1 درصدی همراه بود. بر این اساس شاخص کل پس از بازگشت به کانال 3/ 1 میلیون واحد و تداوم حمایت از بازار، در نهایت پس از گذشت 39 روز معاملاتی به ابر‌کانال 4/ 1 میلیون واحد رسید. این درحالی است که در روز یاد شده حقیقی‌‌های بازار برخلاف روز قبل خروج پولی معادل 297 میلیارد تومان رقم زدند. به نظر می‌رسد که حمایت‌های سنگین از بازار نیز نتوانسته به پایداری متغیر مذکور بینجامد. اما ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) طی دادوستدهای این روز رقمی معادل 4 هزار و 503 میلیارد تومان بود که بیشترین مقدار از دوم خرداد سال جاری است. کارشناسان معتقدند که این روند می‌تواند برای هفته آتی متعادل‌تر باشد.

بازار سکه

مانع‌‌ طلای جهانی برای سکه

1503

سکه طلا در روز معاملاتی سه‌‌شنبه همچنان به ماندگاری خود در سطح 16 میلیون تومان ادامه داد. بر این اساس سکه امامی نزدیک به یک هفته است که در این کانال در حال تثبیت شدن است. به‌طوری که مسکوک یاد شده در قیمت 16 میلیون و 100 هزار تومان داد وستد شد. واگرایی سکه نسبت به روند افزایشی دلار در بازار آزاد به گفته برخی از کارشناسان می‌تواند عمدتا به دلیل تمایلات نزولی قیمت طلا در بازار جهانی باشد. به همین دلیل است که رشد این سکه تا حدودی با تاخیر صورت می‌گیرد. در مقابل نیز برخی معتقدند که این فلز گرانبهای داخلی توان رشد خود را از نرخ دلار گرفته ولی درصورت افزایش بیشتر تقاضا برای آن بیش از گذشته کاهش خواهد داشت. این در حالی است که به دلیل وجود انتظارات تورمی و پناهگاه امن بودن طلا، تقاضا برای فرار از تورم همچنان باقی بماند.

بازار طلای جهانی

صعود طلا

5

شاخص دلار روز سه‌شنبه به دلیل انتظارات برای افزایش کمتر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو عقب‌‌نشینی کرد و قیمت طلا را نزدیک به بالاترین حد یک ماهه خود نگه داشت. به‌طوری که هر اونس طلا روز گذشته تا  قیمت 1707 دلار بالا رفت. این فلز گرانبها بیشترین حمایت را از تضعیف شاخص دلار گرفت و قیمت‌‌ها نزدیک به بالاترین سطح خود از اواسط اکتبر باقی ماند. همچنین چشم‌‌انداز افزایش‌‌های کمتر نرخ‌‌های بهره تسکینی برای ترس و نگرانی‌‌های سرمایه‌‌گذاران طلا است. زیرا افزایش نرخ‌‌های بهره با افزایش هزینه فرصت نگهداری طلا، قیمت این کالا را از بالاترین سطح سالانه خود خارج می‌کند. هرچند فدرال رزرو اخیرا سیگنال داده است که احتمالا نرخ‌‌های بهره ایالات متحده در سطوحی بالاتر از آنچه قبلا انتظار می‌‌رفت به اوج خواهد رسید و چشم‌انداز طلا  چندان روشن نیست.

بازار اوراق مسکن

ناتوانی وام مسکن

1505

اوراق تسهیلات بانک مسکن مورد معامله در فرابورس روز سه‌شنبه با رشد قیمت همراه بودند. به‌طوری که در این میان تسه 9912 رشدی معادل 81/ 0درصد داشت. بر این اساس اوراق تسهیلات یادشده روز گذشته با افزایش بیش از 800 تومان به سطح 100 هزار تومان بازگشت و داد و ستدهای خود را در قیمت 100 هزار و 148 تومان خاتمه داد. کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که با توجه به رشد قیمت‌‌ها در بسیاری از بازارها و به‌ویژه مسکن بسیاری از ساکنان و متقاضیان مسکن به دلیل اجاره‌های بالا، مجبور به نقل مکان از مناطق شمالی به مناطق متوسط یا حتی مناطق جنوبی شده‌‌اند. بر این اساس چنین اتفاقاتی می‌تواند زمینه را برای افزایش خانه‌های خالی در مناطق گران و در نهایت قیمت‌‌گذاری‌‌های بی‌اساس و افسارگسیخته سودجویان فراهم کند.

بازار نفت

نفت در کوره چین

1506

قیمت نفت در روز سه‌‌شنبه کاهش نسبی داشت. زیرا نگرانی‌‌ها از رکود اقتصادی و تشدید شیوع کووید-19 در چین ترس از کاهش تقاضای سوخت را برانگیخت و بر نگرانی‌‌های عرضه غلبه کرد. به‌طوری که هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت 97 دلار و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 90 دلار و 61 سنت معامله شد. عده‌‌ای از تحلیلگران بر این باور هستند که قرنطینه‌های رو به افزایش چین، همان دوبرابر کردن سیاست‌های سختگیرانه بابت هدف‌گذاری کووید صفر در آخر هفته، نه تنها بازار نفت را که مدت‌ها در موقعیت نا‌بسامان قیمتی قرار داشت متلاطم می‌کند، بلکه همچنان احتمال بازگشت  این بازار به روند پایدار صعودی را به عقب می‌‌اندازد. در این میان نیز فعالان بازار در این هفته به داده‌های CPI ایالات متحده برای نشانه‌های معاملاتی چشم دوخته‌اند.