بازار سهام

سبزپوشی متعادل بورس

1

بورس اوراق بهادار تهران معاملات روز سه شنبه را بر مدار صعودی پشت سر گذاشت. این اتفاق در حالی رخ داد که بازار سهام سه روز متوالی را از ابتدای هفته با افت همراه بود. به این‌ترتیب نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای روز گذشته با 22/ 0درصد افزایش کار خود را در سطح 2 میلیون و 127‌هزار خاتمه داد. شاخص هموزن نیز در این روز با 45/ 0درصد رشد همراه شد. اما با این حال روز اخیر خالص تغییر مالکیت سهامداران همچنان منفی بود و از جانب حقیقی به حقوقی پولی معادل 218 میلیارد تومان جابه‌جا شد. علاوه بر این نیز بورس تهران پس از یک روز متوالی برای دومین روز با ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) زیر 4‌هزار میلیارد تومان معادل 3‌هزار و 632 میلیارد تومان به ثبت رساند. به عقیده برخی از کارشناسان انتظار می‌‌‌رود تا پایان شهریور روند بازار سهام در همین رنج باقی بماند.

بازار سکه

عقب‌نشینی مجدد قیمت سکه

2

بازار طلا و سکه طی داد و ستدهای روز سه‌شنبه با اندکی افت قیمت همراه شد. این اتفاق در حالی رخ داد  که نرخ دلار در بازار آزاد به زیر نیمه کانال 49‌هزار تومان بازگشت و در همین میان نیز بهای طلا در بازار جهانی نیز بیش از 10 دلار کاهش یافت. به این ترتیب هر قطعه سکه امامی روز گذشته در قیمت 27 میلیون و 840‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. برخی از تحلیلگران این حوزه بر این باور هستند که در صورت تداوم سیاست کنترلی و تثبیتی سیاستگذار احتمال اینکه سکه امامی مجددا سطوح بالای 30 میلیون تومان را ببیند بسیار کم است. اما در این میان نیز گفته می‌شود که اتخاذ این دسته از تصمیمات برای بلند مدت دوام چندانی ندارند و صرفا به‌صورت دوره‌ای و مقطعی تاثیرات خود را بر بازار‌ها می‌‌‌گذارند. بنابراین برخی معتقدند با توجه به اقتصاد ایران این دسته از ثبات قیمت‌ها موقتی است.

بازار طلای جهانی

شیب نزولی قیمت طلا

3

قیمت طلا در روز سه‌‌‌شنبه اندکی تغییر کرد زیرا دلار قبل از انتشار آمارهای کلیدی تورم ایالات‌متحده در اواخر این هفته، کاهش‌‌‌های اخیر را متوقف کرد. به این ترتیب هر اونس طلا در بازار جهانی روز گذشته در قیمت 1908 دلار مورد داد و ستد قرار گرفت. به گفته کارشناسان این حوزه چشم‌انداز تورم و نرخ‌های بهره آمریکا همچنان بالا باقی مانده است که نشان‌دهنده فشار بیشتر بر قیمت طلا در ماه‌های آینده است. این موضوع همچنین در طول سال گذشته طلا را تحت‌تاثیر قرار داده بود، زیرا افزایش نرخ بهره هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در شمش را افزایش داد. اکنون تمرکز مستقیما روی قرائت تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه اوت است، که انتظار می‌رود تورم با سرعت بیشتری نسبت به ژوئیه رشد کند. علاوه بر این کاهش ترس از رکود اقتصادی ایالات متحده همچنین تقاضای پناهگاه امن برای طلا را متوقف کرده است.

بازار اوراق مسکن

تسه بر مرز 90‌هزار تومان

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد داد و ستد قرار می‌‌‌گیرند، روز سه‌شنبه عموما با رشد قیمت همراه بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن بهمن 1400 که با نماد هر برگ تسه 0011 مورد معامله قرار می‌گیرد، روز گذشته با افزایش 08/ 1درصدی معادل بیش از 900 تومان رشد کار خود را در قیمت پایانی 89‌هزار و 999 تومان در مرز روانی 90‌هزار تومانی خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که خریداران مسکن این روزها درباره اینکه باید با عزم جدی‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری برای جست‌‌‌‌‌‌‌‌‌وجو اقدام کنند یا به همان ترتیب هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر، با صبر و حوصله فایل‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مسکن عرضه شده به بازار شهر تهران را بالا و پایین کنند، تردید دارند. دوراهی این روزهای خریداران مسکن این است که آیا لازم است با جدیت بیشتری وارد بازار معاملات شوند و هر چه زودتر خرید خود را در آرامش و سکون این روزهای بازار انجام دهند یا خیر.

بازار نفت

خیز صعودی نفت

5

قیمت نفت روز سه‌‌‌شنبه افزایش یافت که به دلیل چشم‌‌‌انداز کاهش عرضه بود. اوپک اعلام کرد که اقتصادهای بزرگ به‌رغم افزایش نرخ‌های بهره، بهتر از حد انتظار عمل می‌‌‌کنند. به این ترتیب هر بشکه نفت WTI در قیمت 88 دلار و 44 سنت و نفت برنت نیز در قیمت 92 دلار معامله شد. اوپک روز سه‌‌‌شنبه به پیش‌بینی خوش‌بینانه رشد تقاضا برای سال‌جاری و سال آینده پایبند بود و به رشد اقتصادی انعطاف‌‌‌پذیر به‌رغم افزایش نرخ‌های بهره اشاره کرد. همچنین در همین حال، انتظار می‌‌‌رود که داده‌‌‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا در اوت که قرار است در روز چهارشنبه منتشر شود، نکاتی را در مورد جهت‌‌‌گیری نرخ‌های بهره از سوی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان، ایالات متحده، ارائه دهد. انتظار می‌‌‌رود که فدرال رزرو در نشست هفته آینده نرخ بهره را بدون تغییر باقی بگذارد، هرچند دیدگاه‌‌‌ها در مورد افزایش یا توقف مجدد فدرال رزرو در ماه نوامبر متفاوت است.