بازار سهام

بورس روزهای پایانی سال

1

بورس اوراق بهادار تهران در آخرین روز معاملاتی هفته سبز‌پوش ظاهر شد. به طوری که در این میان شاخص کل با افزایشی بیش از دو‌ درصد معادل 38‌هزار واحد، مجددا به ابر‌کانال 8/ 1 میلیون واحد بازگشت و در سطح یک میلیون و 820‌هزار واحدی ایستاد. علاوه بر این شاخص هموزن که نمای دقیق‌‌‌تری را از وضعیت بازار نشان می‌دهد با 43/ 2درصد رشد همراه بود. با وجود اینکه بازار روز چهارشنبه افزایشی بود و خالص تغییر مالکیت نیز از جانب حقوقی به حقیقی رقم 224 میلیارد تومان به ثبت رسید، با این حال ارزش معاملات خرد بورس تهران (سهام و حق‌تقدم) با رشد اندکی همراه بود و همچنان در زیر سطح 5‌هزار میلیارد تومان ایستاد. بنابراین برخی کارشناسان بر این باور هستند که بازار سهام چند روز باقی مانده سال را با افت و خیزهایی سپری خواهد کرد.

بازار سکه

تغییرات پلکانی قیمت سکه

2

بازار طلا و سکه روز چهارشنبه اندکی با رشد همراه بود. به طوری که قیمت طلا همگام با افزایش نسبی نرخ دلار و همچنین رشد ارزش طلای جهانی، صعود کرد. به این ترتیب هر قطعه سکه امامی یک پله دیگر افزایش یافت و در قیمت 28 میلیون و 780‌هزار تومان معامله شد. بر این اساس فاصله ارزش ذاتی و بازار مسکوک یادشده بار دیگر افزایشی شد. به عبارتی حباب سکه امامی در محدوده 5/ 7میلیون واحد قرار گرفت. با توجه به رفتار گذشته بازارهای دارایی انتظار می‌‌‌رفت که در روزهای نزدیک به عید تقاضا برای خرید طلا و سکه افزایش یابد. اما به دلیل افزایش نگرانی‌ها در کنار تردید در بازارها تقاضای طلاهای کارکرده نیز با کاهش نسبی روبه‌رو بوده است. از این رو برخی معتقدند که حتی با ارزان‌‌‌تر شدن بهای طلا نیز بازگشت خرید مصرفی طلا ممکن است به دلیل گرانی با افزایش زیاد همراه نباشد.

بازار طلای جهانی

تمایلات صعودی طلا

3

قیمت طلا در روز چهارشنبه پس از کاهش از بالاترین سطح شش هفته اخیر در جلسه قبل افزایش یافت. زیرا از طرفی انتشار متفاوت تورم ایالات متحده باعث ایجاد ابهام در مورد موضع فدرال رزرو در مورد سیاست‌های پولی شد و این موضوع در حالی اتفاق افتاد که نگرانی‌ها در مورد بحران بانکی در این کشور همچنان ادامه داشت و محرکی صعودی برای طلا ایجاد شد. به طوری که هر اونس طلای جهانی روز گذشته با حدود 20 دلار افزایش در قیمت 1923 دلار مورد معامله قرار گرفت. گفته می‌شود که این فلز زرد گرانبها در جلسات اخیر به شدت افزایش یافت زیرا سقوط چند بانک آمریکایی باعث هجوم به پناهگاه‌‌‌های امن سنتی مانند طلا شد. بنابراین برخی تحلیلگران بر این باور هستند که بهای طلا تا پیش از آمار روز پنج‌شنبه می‌تواند افزایش‌‌‌های دیگری را داشته باشد و با نزدیک شدن به زمان انتظار با نوسانات محدودی همراه شود.

بازار اوراق مسکن

سایه تورم بر بازار مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد روز چهارشنبه تماما با کاهش قیمت همراه بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 روز گذشته با افت 63/ 0درصدی معادل بیش از 640 تومان کاهش، داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 101‌هزار و 651 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان بازار مسکن تنها راه برای پیشگیری از جهش دوباره قیمت ملک کنترل تورم انتظاری در جامعه از طریق تغییر سیاست‌‌‌های پولی و مالی است. به عبارتی زمانی که تورم انتظاری بالا می‌رود، قیمت ملک بالا می‌رود، چراکه به تجربه مردم دیده‌‌‌اند که ملک سپر محافظی برای دارایی‌‌‌ها در قبال تورم ایجاد می‌کند و معمولا وقتی قیمت دلار بالا می‌رود و دلار افزایشی است ملک نیز خود را با آن منطبق می‌کند و در یک دهه گذشته همبستگی بالایی بین دلار و قیمت مسکن را شاهد بودیم.

بازار نفت

نفت بر مدار نزول

5

قیمت نفت روز چهارشنبه به پایین‌‌‌ترین سطح سه‌ماهه خود کاهش یافت. زیرا نشانه‌‌‌های اولیه بازگشت به آرامش و ثبات پس از اینکه بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار کردیت سوئیس گفت نمی‌تواند کمک مالی بیشتری به بانک سوئیس ارائه کند، محو شد و باعث کاهش سهام و سهام اروپایی گسترده‌‌‌تر و همچنین امیدها برای بهبود تقاضای نفت چین را خنثی کرد. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 76 دلار و 35 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 70 دلار و 35 سنت داد و ستد شد. سرمایه‌گذاران اکنون در انتظار انتشار اطلاعات رسمی از سوی ذخایر نفت آمریکا هستند تا ببینند آیا افزایش 2/ 1 میلیون بشکه‌ای در ذخایر نفت خام گزارش شده در روز سه‌شنبه توسط موسسه امریکن پترولیوم تایید می‌شود یا خیر. بنابراین انتظار می‌‌‌رود که قیمت نفت تا پایان هفته نوسانات زیادی داشته باشد.