بازار سهام

پرش روزانه شاخص کل

1

بازار سهام اولین روز معاملاتی هفته را با رشد چشمگیر پشت سر گذاشت. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای روز شنبه با افزایش 96/ 4‌درصد همراه بود. این رشد روزانه شاخص کل طی نزدیک به  14 سال اخیر بی‌‌‌سابقه بوده است و پس از 20 ماه مجددا به کانال 7/ 1 میلیون واحد بازگشت. به این ترتیب دماسنج اصلی بورس تهران با ایستادن در سطح یک میلیون و 738هزار واحد توانست بازدهی خود را از ابتدای سال‌جاری تاکنون به 17/ 27‌درصد افزایش دهد. علاوه بر این شاخص هموزن که نمای بهتری از وضعیت بازار را نشان می‌دهد نیز همسو  با شاخص کل با 46/ 4‌درصد سبزپوش شد. با توجه به روند تاریخی تغییرات شاخص، برخی کارشناسان بر این باور هستند که بازار افزایش نرخ دلار با پیش‌خور کردن پتانسیل رشد، با افزایش‌‌‌های تند و تیز تاریخی همراه شده است که در صورت ثبات چنین وضعیتی نماگر اصلی می‌تواند سطوح بالاتر را نیز تجربه کند.

بازار سکه

رشد بی‌‌‌پروای قیمت سکه

2

بازار طلا و سکه مدتی است که همگام با روند صعودی نرخ دلار با رشد قیمت همراه است. به طوری که سکه امامی به صورت میانگین روزانه کانال قیمتی جدیدی را کشف می‌کند. بر این اساس هر قطعه سکه امامی روز گذشته در قیمت 32 میلیون و 700‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به این ترتیب فاصله ارزش ذاتی و بازاری این فلز زرد گرانبهای داخلی بار دیگر یک پله افزایش یافت و حباب سکه 9 میلیون و 300‌هزار تومان شد. به عقیده برخی از فعالان این بازار به نظر می‌رسد امروز سکه‌‌‌بازان بیشتر به روند قیمت دلار دقت خواهند کرد. در بازار پشت خطی، قیمت دلار، رشد را به ثبت رسانده بود و جوسازی فردایی‌‌‌های دلار می‌تواند به بازار و قیمت سکه نیز سرایت کند. با این حال، سکه‌بازان به نرخ مرکز مبادلات ارزی توجهی نکردند و بر اساس افزایش دلار در بازار آزاد، خرید و فروش‌های خود را تنظیم کردند.

بازار طلای جهانی

 

بازدهی منفی طلا

3

طلای جهانی هفته گذشته را در مسیر منفی پشت سر گذاشت. فلز گرانبها هفته اخیر را با بازدهی منفی 68/ 1‌درصد به‌‌‌پایان رساند. شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو، برای ماه ژانویه با ثبت رشد ماهانه 6/ 0درصد انتظارات بالا را شگفت‌زده کرد. معامله‌‌‌گران طلا پس از انتشار داده‌‌‌ها توسط دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده فروش دیگری را آغاز کردند زیرا تورم اصلی سالانه‌‌ PCE  به میزان 7/ 4درصد منتشر شد که از 3/ 4درصد مورد انتظار بالاتر بود. در این میان کارشناسان بر این باورند اگر داده‌‌‌های اقتصاد کلان ایالات متحده همچنان نتایج مثبتی را نشان دهد، فضا برای کاهش بیشتر قیمت طلا وجود دارد چرا که ناامیدی از سیاست محدودتر فدرال رزرو که احتمالا در نهایت شاهد آن خواهیم بود، بزرگ‌ترین اثر خود را در بازار طلا به‌‌‌جا گذاشته است. مهم‌ترین مساله حال حاضر این است که نرخ بهره‌‌ واقعی ایالات متحده دوباره افزایش یافته است که یک تهدید برای قیمت طلاست.

بازار اوراق مسکن

تداوم سیر نزولی تسه

4

اوراق تسهیلات مسکن شنبه را همچون پنج روز معاملاتی اخیر عمدتا نزولی پشت سر گذاشت. در این میان تسه9912 افتی معادل58/ 4‌درصد داشت. در پایان معاملات این اوراق در سطح 111هزار و 697تومان به معاملات خود خاتمه داد.  از عوامل تشکیل‌‌‌دهنده قیمت تمام‌شده مسکن قیمت زمین، مجوز و ساخت بناست. تعامل این موارد با قیمت فروش ملک و تغییرات آن مشخص می‌کند سودآوری ساختمان کاهش پیدا کرده و در مقابل، سودآوری آپارتمان به‌‌‌عنوان دارایی اضافه شده که در نتیجه بدیهی است که علاقه به سرمایه‌گذاری کم شود. در خصوص آینده بازار مسکن می‌توان گفت روند کاهش تولید ادامه پیدا می‌کند به‌‌‌جز اندک تولیدی که در چارچوب طرح نهضت ملی مسکن است و شاید ساخت آن تا 100 تا 200هزار واحد ادامه پیدا کند. در این میان باتوجه به افزایش نرخ دلار به‌‌‌نظر می‌‌‌آید افزایش قیمت مسکن همچنان ادامه می‌‌‌یابد و تب بازار دارایی‌‌‌ها نیز افزایش پیدا می‌‌‌کند.

بازار نفت

نفت در میدان نگرانی

5

قیمت نفت هفته گذشته را عموما با تمایلات نزولی همراه بود. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت کار خود را در قیمت 83 دلار و 16 سنت به پایان برد و عملکرد مثبت 19/ 0‌درصد را در کارنامه هفتگی به ثبت رساند. نفت WTI کار خود را در سطح 76 دلار و 32 سنت خاتمه داد که تنها بازدهی هفتگی منفی 03/ 0 درصدی را کسب کرد. به عقیده تحلیلگران، در حالی که داده‌‌‌های اقتصادی بهتر آمریکا باید به معنای بهبود تقاضای نفت باشد، برخی نگرانی‌ها پیرامون تصمیمات فد تقویت شد تا سیاست‌‌‌های پولی را سخت‌‌‌تر کند تا تورم کنترل شود. همچنین این موضوع از شاخص دلار حمایت می‌کند رشد آن کمکی به نفت نمی‌‌‌کند و نفت دلاری را برای دارندگان سایر ارزها گران‌تر کرد. با این حال، سایر گزارش‌‌‌های اقتصادی ایالات متحده علائم نگران‌کننده‌ای را برای بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان نشان می‌دهد.