بازار سهام

هفته سرخ بازار سهام

1

بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته را با منفی 48/ 1‌درصد کاهش شاخص کل آغاز کرد. به طوری که با تقویت آنی تمایلات نزولی در بازار سهام این کاهش به‌روز بعد نیز سرایت کرد و باعث شد تا نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای روز یکشنبه را نیز با 35/ 2‌درصد ریزش سرخ‌پوش شود. به عقیده تحلیلگران تکنیکال با رسیدن شاخص کل به سطح مقاومتی دو میلیون و 250‌هزار واحد، بازار نسبت به سطح یاد شده واکنش نشان داده و روزهای باقی‌مانده را با تغییرات محدود و مثبت سپری کرد. به این ترتیب دماسنج اصلی بازار سهام با ثبت عملکرد منفی 19/ 3 درصدی در کارنامه هفتگی خود، کار خود را در سطح 2 میلیون و 271‌هزار واحدی خاتمه داد. بر این اساس برخی از کارشناسان بر این باور هستند که بورس تهران هفته جاری را با نوسانات محدودی سپری خواهد کرد و برآیند بازار نیز ممکن است منفی شود.

بازار سکه

بازار کم‌‌‌رمق سکه

2

بازار طلا و سکه با توجه به رفتار قیمت دلار در بازار آزاد طی روزهای هفته گذشته با انتشار برخی اخبار امیدبخش برای بازارها، سومین هفته کم‌نوسان خود را تجربه کرد. به طوری که بر این اساس سکه امامی پس از عقب‌نشینی از کانال 31 میلیون تومان در نیمه دوم کانال 30 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. به این ترتیب با لمس سطح 30 میلیون و 100‌هزار تومان در روز چهارشنبه، مسکوک یاد شده کار خود را در قیمت 30 میلیون و 580‌هزار تومان به پایان رساند. بر این اساس این فلز گرانبهای داخلی عملکرد منفی 61/ 2 درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و همچنین اخبارهای رسمی و غیر‌رسمی انتظار می‌رود که هفته جاری نیز داد‌و‌ستدهای بازار طلا و سکه کم‌رمق باقی بماند.

بازار طلای جهانی

بی‌‌‌ثباتی در قیمت طلا

3

قیمت طلای جهانی در ابتدای معاملات روز جمعه با کاهش همراه شد. زیرا بازارها در آستانه انتشار داده‌‌‌های کلیدی حقوق و دستمزد غیرکشاورزی برای نشانه‌‌‌های بیشتر بر اقتصاد ایالات متحده کاهش یافتند، اگرچه این فلز گرانبها در هفته اخیر بهبودی قوی را نسبت به پایین‌‌‌ترین سطح اخیر نشان داد و با رشد اندکی همراه شد. بر این اساس هر اونس طلا ساعت 19 روز گذشته در قیمت 1964 دلار معامله شد. به عقیده برخی از کارشناسان چشم‌‌‌انداز ضعیف‌‌‌تر برای دلار باعث شد تا جریان‌‌‌هایی به سمت طلا افزایش یابد و به بهبود قیمت‌ها از پایین‌‌‌ترین سطح دو ماهه کمک کرد. اما فلز زرد در روز جمعه شاهد برخی تثبیت‌‌‌ها بود، زیرا احتیاط پیش از داده‌‌‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در ماه مه آغاز شد. انتظار می‌رود داده‌‌‌های حقوق و دستمزد نشان دهد که بازار کار تا ماه مه کاهش یافته است و به فدرال رزرو انگیزه بیشتری برای ثابت نگه داشتن نرخ‌های بهره ‌‌‌دهد.

بازار اوراق مسکن

عقب‌نشینی چشمگیر تسه

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، طی معاملات هفته گذشته با افت‌‌‌های پیاپی همراه بود. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 معامله می‌شود، با از دست دادن کانال 80‌هزار تومان در همان روزهای ابتدایی هفته، کار خود را در آخرین روز معاملاتی در قیمت 78‌هزار و 530 تومان خاتمه داد. به این ترتیب تسه یاد‌شده توانست برای دومین هفته متوالی عملکرد هفتگی منفی معادل 2/ 4 درصدی را به ثبت برساند. به عقیده برخی از کارشناسان با توجه به اینکه رئیس‌‌‌جمهور، وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌‌‌های ذی‌ربط را مامور کرد تدابیر لازم را به گونه‌‌‌ای عمل آورند تا افراد نیازمند و حائز شرایط از لیست متقاضیان در طرح مسکن خارج نشوند، اما با این حال مدت طولانی است که اتفاق چشمگیری در بازار مسکن در حوزه افزایش عرضه و رونق خرید و فروش رخ نداده است.

بازار نفت

سایه ابهام در بازار نفت

5

قیمت نفت در معاملات روز جمعه اندکی افزایش یافت. زیرا بازارها از تصویب لایحه افزایش سقف بدهی آمریکا و جلوگیری از نکول استقبال کردند. اگرچه عدم‌قطعیت پیش از نشست اوپک در آخر هفته باعث شد تا سودها کنترل شود اما بازار نفت نسبت به این وقایع پیشاپیش با تمایلات صعودی همراه شد. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت 75 دلار و 32 سنت و نفت WTI نیز در قیمت 71 دلار و 12 سنت معامله شد. سنای ایالات متحده به لایحه‌ای دو‌حزبی برای افزایش محدودیت هزینه‌های دولت و جلوگیری از نکول بالقوه ویرانگر رای مثبت داد. اکنون قرار است این لایحه توسط رئیس‌جمهور جو بایدن امضا شود و منبع اصلی نگرانی بازارها را از بین ببرد. اما ابهام در مورد برنامه‌‌‌های اوپک‌پلاس برای کاهش تولید در آینده، پیش از نشست اعضای این کارتل در روز یکشنبه، دستاوردهای بزرگ‌تری را محدود کرد.