اولویت؛ ارزآوری از صادرات

ایران با تولید سالانه بیش از ۶ میلیون تن قیر رتبه چهارم دنیا را در این صنعت در اختیار دارد و از این میزان تنها برای ۲‌میلیون تن آن در داخل کشور تقاضا وجود دارد؛ بنابراین فرصت صادراتی بسیار مناسبی پیش روی تولیدکنندگان این صنعت زیربنایی توسعه قرار دارد. با وجود این برخی مشکلات از جمله فقدان تناسب میزان عرضه «وکیوم باتوم» به عنوان ماده اولیه تولید این محصول در بورس‌کالا با ظرفیت‌های موجود باعث شده تا در بسیاری موارد رقابت قیمتی به شدت افزایش پیدا کند. از سوی دیگر با وجود دارا بودن کیفیت بالا، فقدان نقشه راهبردی برای صادرات در این صنعت باعث شده تا برخلاف قیمت‌های بالای جهانی، قیر ایران به بهایی بسیار نازل در اختیار واسطه‌ها قرار بگیرد؛ با تمام این اوصاف و آشفتگی‌های موجود، برخی تولیدکنندگان از جمله شرکت «نفت پاسارگاد» به عنوان شرکتی که سهم ۲۰درصدی از بازار داخلی را به خود اختصاص داده، توانسته روز به‌روز سود‌آوری بیشتر و تقویت صادرات را رقم بزند.

رشد ۳۳ درصدی تولید قیر ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت «نفت پاسارگاد» در نشست صمیمانه باخبرنگاران با ارائه گزارشی از عملکرد دو سال اخیر این پرچمدار صنعت قیر گفت: در سال ۱۴۰۰ تولید شرکت حدود یک میلیون تن و بالغ بر ۷۹۰۰ میلیارد تومان بوده که میزان سود خالص شرکت ۴۷۰ میلیارد تومان بوده است. درسال ۱۴۰۱ نیزبا رشد ۳۳ درصدی نسبت به سال گذشته میزان تولید به یک میلیون و ۳۲۶‌هزار تن رسیده که با احتساب سود شرکت اصلی، میزان سوددهی با یک رشد چشمگیر به یک هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان رسیده است؛ البته برنامه ما تولید یک میلیون و ۵۰۰‌هزار تن بود اما این اتفاق به خاطر مشکلات برخی پالایشگاه‌ها از جمله آبادان، تهران و تبریز محقق نشد.

افتتاح مخازن قیر آبادان

مسعود اسفندیار ضمن اشاره به این مطلب افزود: در سال ۱۳۹۹ مطالعات برای ساخت مخازن قیر کارخانه آبادان برای افزایش ظرفیت به میزان۲۰‌هزار تن انجام شد اما در ابتدای سال ۱۴۰۰ این طرح با ۳۶‌درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شد و در بهمن ماه همان سال که ما در مجموعه حضور پیدا کردیم، با اطمینان بدنه مدیریتی و مدیرعامل هلدینگ «تاپیکو» عملیات اجرایی را ادامه دادیم و در یکم اسفند ۱۴۰۱ پروژه را به اتمام رساندیم و امیدواریم در سفر هفته آینده رئیس‌جمهوری، افتتاح این مخازن را توسط ایشان یا وزیر نفت شاهد باشیم.

وی افزود: ما ۸۲‌هزار تن «وکیوم باتوم» از سال ۱۳۹۷ از وزارت راه و شهرسازی طلب داشتیم که با پیگیری‌های صورت گرفته، ۵۲‌هزار تن از این میزان دریافت شد که سود قابل‌توجهی نصیب شرکت کرد.

قرار گرفتن در بین ۱۰۰ شرکت برتر کشور

مدیرعامل شرکت «نفت پاسارگاد» گفت: موفقیت‌های شرکت در سال ۱۴۰۱ از جمله قرار گرفتن در بین ۱۰۰ شرکت برتر کشور با توجه به صدور بخشنامه‌های مکرر برای تولید و همچنین حاشیه سود پایین صنعت قیر اتفاق افتاده است.

اسفندیار اظهار کرد: با تولید حدود یک میلیون و ۳۳۰‌هزار تن قیر در سال ۱۴۰۱ سهم ۲۱ درصدی از بازار قیر را رقم زدیم و این در حالی است که سال ۱۴۰۰ سهم ما از بازار کشور حدود ۱۶‌درصد بود.

برنامه صادراتی شرکت نفت پاسارگاد

وی در ادامه با اشاره به برنامه صادراتی شرکت گفت: برنامه ما این است که امسال از فروش ریالی به صادراتی تغییر رویکرد بدهیم؛ زیرا در سال گذشته برخی شرکت‌ها که به عنوان صادر‌کنندگان نمونه معرفی شدند، به صورت ریالی محصول را از ما خریداری کرده و صادر می‌کردند؛ قطعا امسال با تمهیداتی که در نظر گرفته‌ایم امیدواریم حتی فراتر از فروش صادراتی، تحویل بار به مصرف‌کننده نهایی در بازار مقصد را دنبال می‌کنیم. در واقع امروز شاهدیم که قیر در بازار آفریقا به نرخ ۷۵۰ تا ۸۲۰ دلار در هر تن فروخته می‌شود یا فروش قیر در بازار ایران و سنگاپور ۲۰۰ دلار تفاوت قیمت دارد؛ چرا که متاسفانه هندی‌ها با توجه به امتیاز دارا بودن کشتی، هزینه‌های بالاسری تولید، قیمت وکیوم باتوم و سود مورد‌نظر تولیدکننده را محاسبه و تعیین قیمت می‌کنند اما ما زیر بار این فشارها تسلیم نشدیم و معتقدیم از توانایی لازم برای ایجاد بازارهای جدید با توجه به سکاندار بودن شرکت نفت پاسارگاد، تولید با کیفیت و همچنین تنوع تولید از جمله قیرهای امولسیونی، قیرهای سبز و... برخورداریم.

افزایش چشمگیر بهای وکیوم باتوم

اسفندیار در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» در مورد قیمت «وکیوم باتوم» به عنوان ماده اولیه تولید قیر در بورس‌ کالا اظهار کرد: به طور کلی حدود ۱۲ میلیون تن وکیوم باتوم در کشور تولید می‌شود که ۶ میلیون تن آن برای نفت کوره و ۶ میلیون تن آن در بورس‌کالا برای بیش از ۹۰ شرکت تولیدکننده قیر عرضه می‌شود و طبیعی است که به دلیل تقاضای بسیار بالاتر از عرضه، گاهی رقابت باعث افزایش قیمت پایه تا بیش از ۱۶۰‌درصد قیمت پایه می‌شود؛ به همین دلیل در شرکت نفت پاسارگاد سراغ تولید قیرهای پلیمری رفته‌ایم که از این چرخه فاصله بگیریم.

وی با اشاره به مساله ریزگردها در کشور گفت: ما نوعی مالچ تولید کرده‌ایم که نه تنها از بلند شدن ریزگردها جلوگیری می‌کند، بلکه مانع نفوذ آب در زمین نمی‌شود و گیاه به راحتی قابل رشد است.