بازار سهام

اصلاح بازار در اول هفته

1

بورس اوراق بهادار تهران در روز شنبه با تقاضای بالا شروع به کار کرد و در ابتدای روز توانست در سطح2 میلیون و 328‌هزار واحدی قرار بگیرد. پس از آن شروع به کاهش کرد و شاخص کل در سطح 2 میلیون و 298هزار واحد ایستاد. بنابراین با ثبت تغییر منفی یک‌درصدی، اولین روز کاری خود را سرخ‌پوش خاتمه داد. نماگر هم‌‌‌وزن که دید بهتری از بازار می‌دهد نیز با افت منفی 54/ 0‌درصد به کار خود پایان داد. روز گذشته بازار سهام شاهد خروج پول حقیقی به مبلغ 544 میلیارد تومان بود و ارزش معاملات خرد با حدود 8‌هزار و 329 میلیارد تومان حاکی از کم رمق بودن بازار روز گذشته دارد. از آنجا که دلار به عنوان مهم‌ترین سیگنال دهنده، رشد ندارد انتظاری برای افزایش چشمگیر بورس نیز نیست. از طرف دیگر نرخ بهره بالای ایالات‌متحده کالاهای اساسی را تحت فشار قرار داده است و این خبر خوبی برای سهام کامودیتی نیست.

بازار سکه

 پایان زیان هفتگی سکه و طلا؟

2

بازار سکه و طلا در روز شنبه پس از پشت سر گذاشتن روند کاهشی هفته گذشته، تغییر مثبت به ثبت رساند. به طوری که تا لحظه نگارش این گزارش هر قطعه سکه امامی در قیمت 30 میلیون و 680‌هزار تومان مبادله شد. بعد از گذشت یک هفته زیان‌آور برای سرمایه‌گذاران این بازار، در حالی سکه هفته را افزایشی آغاز کرده است که نرخ دلار توانست سطح حمایتی خود را حفظ کند و این اولین سیگنال مثبت برای بازار محسوب می‌‌‌شد. بازار جهانی نیز تغییر رویه داد و پس از سقوط مداوم هفتگی، طلای جهانی بالاخره به تغییر بهای مثبت دست یافت و رشد اندکی را رقم زد. البته باید توجه داشت سرعت اثرگذاری و میزان آن نیز بالا نیست. بنابراین افزایش تقاضا به جهت پایان یافتن مهلت ثبت‌نام خودرو و نزدیک شدن اعیاد موجب پیشتازی بازار سکه و طلا در روز شنبه شد.

بازار طلای جهانی

الاکلنگ قیمت طلا

3

بازار طلا در حالی به کار هفتگی خود پایان داد که در اواخر روز جمعه قیمت فلز زرد افزایش یافت. به طوری که آخرین بهای ثبت شده در روز جمعه بهای طلا به ازای هر اونس در 1977 دلار و 81 سنت قرار گرفت. در هفته گذشته نمودار تغییرات قیمت در بازار طلای جهانی تا روز پنج‌شنبه اکیدا نزولی بوده و در کمترین حالت به 1955 دلار نیز رسیده است. پس از این ریزش هفتگی در آخرین روز توانست نمودار را صعودی کند. مذاکرات درباره افزایش سقف بدهی ایالات‌متحده بحث اثرگذار بر بازارهای جهانی بود و جدیدترین خبر به نتیجه نرسیدن مذاکرات سیگنالی برای بازگشت سرمایه‌گذاران به پناهگاه امن طلا بود که در نهایت منجر به رشد اندک بهای این فلز زرد در بازار شد. نگرانی از ورشکستگی بانک‌ها و مساله ادغام بانک‌ها همچنان بزرگ‌ترین حامی بهای طلا در بازارهای جهانی است. بنابراین سقوط چندان عظیمی برای طلا پیش‌بینی نمی‌شود.

بازار اوراق مسکن

آرامش نسبی در معاملات مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، طی معاملات روز شنبه عموما با رشد قیمت همراه بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 معامله می‌شود، با رشد 41/ 0 درصدی معادل بیش از 350 تومان افزایش، کار خود را در قیمت پایانی 90‌هزار تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه پنج عامل بیرونی که مهم‌ترین آن می‌تواند تکمیل کریدور جنوب ـ شمال و افزایش درآمدهای صادراتی ایران باشد باعث بهبود امیدواری به شاخص‌‌‌های کلان اقتصاد کشور شده و در روزهای اخیر بازار مسکن را به آرامش رسانده است. بر این اساس می‌توان گفت که در واقع ایجاد ثبات در اقتصاد کلان و احتمال رونق در بخش‌‌‌های مولد صنعت و افزایش اشتغال در هفته‌‌‌های اخیر باعث شده تا بازارهای غیرمولد مثل ارز و طلا دچار رکود شوند.

بازار نفت

خطر کاهش تقاضای نفت

5

در سایه مذاکرات افزایش سقف بدهی‌‌‌های ایالات متحده بازار نفت نیز دستخوش تغییرات منفی شد. پایان روز جمعه پس از افزایش اندک مجددا بهای نفت کمی پایین رفت و آخرین آمار ثبت شده حاکی از آن است که هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 75 دلار و 58 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در بهای 71 دلار و 55 سنت مبادله شد. اگرچه اعلام پر کردن ذخایر نفتی در هفته گذشته موجب افزایش تقاضا و به تبع آن بهای نفت شد. خبر اخیرا منتشر شده از عدم‌نتیجه باعث نگرانی از نکول شده است. چرا که مهلت فدرال رزرو برای اعلام نکول بدهی‌‌‌ها یک ژوئن است و در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد، نکول بدهی‌‌‌های ایالات متحده روند رشد اقتصادی را متوقف می‌کند و به اقتصاد جهانی ضرر وارد خواهد شد که این امر به کاهش تقاضای سوخت و افت بهای نفت می‌‌‌انجامد.