بازار سهام

بازار سهام جان دوباره گرفت

1

پس از ریزش‌‌‌های متوالی دو هفته گذشته، بورس اوراق بهادار تهران در هفته‌‌‌ای که گذشت در حال بازیابی شاخص‌‌‌های خود بود. عملکرد هفتگی به این صورت بود که پس از سه روز با شاخص کل مثبت و یک روز قرمز برای بورس؛ بازدهی هفتگی شاخص کل 91/ 1‌درصد مثبت ثبت شد و نماگر هم‌‌‌وزن 06/ 0‌درصد رشد  داشت. همچنین خالص خروج پول از بازار به رقم 439 میلیارد تومان رسید که نشان می‌‌‌دهد به‌رغم مصوبات حمایتی سازمان بورس به وضعیت ابتدای ماه خود بازنگشته است. میانگین ارزش معاملات خرد در هفته گذشته به رقمی معادل 8‌هزار و 665 میلیارد رسید که چندان خوشایند معامله‌‌‌گران و تحلیلگران نبود و نشان از دست نگه داشتن بازیگران داشت. از ابتدای سال تاکنون بازدهی شاخص کل 41/ 18‌درصد بوده است که پیش‌بینی می‌شود برای هفته آینده تعادل خود را حفظ کند.

بازار سکه

هفته نزولی بازار سکه و طلا

2

در هفته‌‌‌ای که گذشت روند کاهشی برای بازار سکه و طلا به ثبت رسید. از طرفی نرخ دلار تغییرات محدود و کاهشی ادامه داد از طرف دیگر افت و خیزهای مداوم بهای طلای جهانی مزید بر علت کاسته شدن قیمت سکه بود. بهای سکه از روز شنبه در کانال 31 میلیون تومانی کاهش خود را آغاز کرد و در اکثر روزها با رنگ قرمز به کار خود پایان داد. تنها در دو روز یکشنبه و دوشنبه نوسانات محدود قیمتی داشت که در برابر کاهش‌‌‌های معادل 6 درصدی هفته توان تاب‌آوری نداشت و هفته را با خروج از کانال 31 میلیون تومانی به پایان رساند. در بررسی تقاضای سکه می‌توان گفت به علت شروع مهلت ثبت‌نام خودرو، تقاضا برای سکه کاهش یافت اما فرا رسیدن اعیاد در افزایش تقاضا برای سکه موثر است و می‌تواند از قیمت آن در بازار حمایت کند.

بازار طلای جهانی

سقوط طلا ادامه دارد

3

در هفته گذشته بهای طلا با سقوط چشمگیر به زیر سطح حمایتی 2000 دلار رسید و با وجود معاملات متعادل در روز جمعه همچنان زیر سطح 2000دلاری باقی ماند. به طوری که تا زمان نگارش این گزارش در قیمت 1962 دلار به ازای هر اونس قرار گرفت. امیدبخش خواندن مذاکرات پیرامون افزایش سقف بدهی توسط بایدن، موجب ریزش طلا شد. از طرفی فدرال رزرو اعلام کرده است تورم همچنان بالاست و به این معناست که نرخ بهره برای مدت طولانی‌‌‌تری بالا خواهد ماند که در نهایت تصمیمات ایالات متحده منجر به تقویت شاخص دلار خواهد شد. تقویت دلار باعث خروج سرمایه‌گذاران از پایگاه امن بدون بازده خواهد شد. در حالی که برخی تحلیلگران بر این باورند فدرال رزرو بالاخره دست نگه خواهد داشت و آینده سیاست‌‌‌های پولی و بحران بالقوه از بهای طلا حمایت خواهد کرد که در این صورت در پایان سال بهای این فلز زرد از مرز حمایتی عبور خواهد کرد.

بازار اوراق مسکن

چاره‌‌‌ای برای مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرد طی معاملات هفته گذشته پرنوسان بود. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 داد و ستد می‌شود، با ایستادن در قیمت زیر 90‌هزار تومان معادل 89‌هزار و 676 تومان، عملکرد مثبت 89/ 2 درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان راهکار ساماندهی بازار مسکن را تکمیل سامانه املاک و اسکان می‌‌‌دانند؛ اما بسیاری از دستگاه‌‌‌ها وظایف خود را در این راستا انجام نداده‌اند. همچنین بازار اجاره مسکن در هفته‌‌‌های اخیر وارد فاز نابسامانی شده و مستاجران تحت‌‌‌فشار مضاعفی قرار گرفته‌‌‌اند. در این شرایط برخی از مسوولان و دستگاه‌‌‌های اجرایی به‌‌‌جای آنکه تکالیف قانونی خود را در زمینه ساماندهی بازار مسکن انجام دهند به مردم توصیه می‌‌‌کنند که بیش‌‌‌ازپیش هوای مستاجران را داشته باشند.

بازار نفت

افزایش تقاضای نفت

5

بهای نفت پس از یک هفته سرشار از نوسان، در روز جمعه اندکی بالا رفت. به طوری که تا لحظه نگارش گزارش قیمت هر بشکه نفت خام برنت در 76 دلار و 67 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت 72 دلار و 60 سنت به ازای هر بشکه مبادله شد. بازار نفت این رشد را مدیون خوش‌بینی‌‌‌ها پیرامون افزایش سقف بدهی ایالات متحده است چرا که بالابردن سقف بدهی‌‌‌ها از رشد بیش از اندازه عرضه و بدتر شدن اقتصاد جلوگیری می‌‌‌کند. علاوه بر این خبر خرید نفت برای پر کردن ذخایر سیگنال مثبتی برای بازار محسوب شد و توانست از قیمت آن حمایت کند. البته باید توجه داشت آمارهای تورمی جدید ایالات متحده از بالا بودن نرخ بهره برای مدت بیشتری خبر می‌‌‌دهند که به معنای دلار قوی‌‌‌تر است و دلار قوی هم باعث کاهش بهای نفت در روزهای آتی خواهد شد و هم از سود این بازار می‌‌‌کاهد.