بازار سهام

بازار سهام داغ

1

بورس اوراق بهادار تهران هفته را با ادامه روند صعودی خود آغاز کرد. در روز شنبه، بازار سهام با ثبت رشد 82/ 0درصدی شاخص کل بورس و افزایشی معادل 20 هزار و 559 واحدی به ارتفاع 2 میلیون و 535 هزار واحدی دست یافت. شاخص هم‌‌‌وزن نیز به رشد مثبت خود ادامه داد و با ثبت تغییر مثبت 7/ 1 درصدی نشان داد شنبه نیز روز سهم‌‌‌های خرد بوده است و نسبت به سهام بزرگ عملکرد بهتری داشته است. علاوه بر شاخص‌‌‌های مثبت، ورود سرمایه حقیقی هم مثبت ارزیابی شد به طوری که 2 هزار و 150 میلیارد تومان پول حقیقی جذب بازار سهام شد. بازیگران این بازار به گروه خودرو و بانک توجه بیشتری نشان دادند. برخی تحلیلگران بر این عقیده هستند روند رکورد شکن بورس متوقف نخواهد شد و با توجه به کلیت سیاست‌‌‌های دولت توان رشد بیشتر در شاخص بورس قابل انتظار است.

بازار سکه

مدار نزولی سکه

2

بازار طلا و سکه اولین روز هفته را با کاهش بهای خود آغاز کرد. به طوری که هر قطعه سکه امامی طی معاملات  روز شنبه در قیمت 33 میلیون و 400 هزار تومان مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت. این در حالی است که نرخ دلار در بازار آزاد همچنان در حال کاهش است و به عنوان یک محرک برای بازار طلا و  سکه باعث کاسته شدن از بهای آن شد. هفته گذشته طلا در بازار جهانی نیز نوسانات شدیدی را پشت سر گذاشت و پس از رسیدن به قله 2080 دلاری در روز جمعه با افت شدید همراه شد و کار خود را در قیمت 2016 دلار به ازای هر اونس به پایان رساند. علاوه بر آن آمارهای بیکاری ایالات متحده نیز حاکی از کاهش بهای فلز زرد است. این تداوم روند کاهشی و اخباری مبنی بر سیگنال‌‌‌های مثبت در بازار ارز که منجر به عدم افزایش شدید آن می‌‌‌شود بهای سکه را پایین نگاه می‌‌‌دارد.

بازار طلای جهانی

سقوط یک شبه طلا

3

قیمت طلا در آخرین روز معاملاتی هفته سقوط کرد. به طوری که پس از فتح قله تاریخی 2080 دلار به ازای هر اونس، این فلز گرانبها در روز جمعه، با کاهش شدید و به عبارتی سقوط قیمتی با حدود 33 دلار در 2016 به ازای هر اونس دادوستد شد. چرا که آمارهای منتشر شده از نیروی کار در ایالات متحده که بیان می‌کند میزان اشتغال در ماه اخیر بالا رفته در ابتدا سایه تورم را کم‌‌‌رمق می‌‌‌کند و از طرفی می‌‌‌تواند باعث خاتمه یافتن افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو شود که هر دو عامل تا حدودی از کاسته شدن با شیب تند بهای فلز زرد می‌‌‌کاهد.  ضمنا در کنار تورم، بحران بانکی متحمل از ورشکستگی‌‌‌های بانکی در ایالات‌متحده سبب حفظ جایگاه پناهگاه امن سرمایه‌گذاری توسط طلا است. به طوری که همچنان نوساناتی نزولی برای بازار طلا قابل پیش‌بینی است.

بازار اوراق مسکن

نیاز مسکن به عرضه

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرد، روز گذشته با افت همراه بود. به طوری که در این میان هر برگ اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 داد و ستد می‌‌‌شود با کاهش 22/ 4 درصدی معادل بیش از 3 هزار و 700 تومان افت کار خود را در قیمت پایانی 84 هزار و 73 تومان خاتمه داد. بررسی‌‌‌های برخی از کارشناسان این حوزه نشان می‌‌‌دهد که خریدار ملک زیاد است، اما فروشنده‌‌‌ای نیست؛ همچنین وضعیت گرانی اجاره بهای مسکن هم موجب شده تا مستاجران خانه‌‌‌ها را به صورت شریکی اجاره کنند. با این حال گفته می‌‌‌شود اگر شرایط عرضه مسکن به همین صورت باقی بماند و دولت چاره‌‌‌ای برای افزایش عرضه واحدهای مسکونی قابل سکونت به متقاضیان ارائه نکند، این احتمال افزایش می‌یابد که بسیاری از مردم میل کوچ به شهرهای حومه و حتی سکونت به صورت شراکتی پیدا کنند.

بازار نفت

جان گرفتن نفت

5

قیمت نفت پس از چند روز  با نوسانات کاهشی در روزهای پایانی هفته گذشته با افت همراه شد. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت با نوسانات بسیار زیاد در قیمت 75 دلار و 30 سنت داد و ستد شد و بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدییت با افزایشی حدود 2 دلار به 71 دلار و 34 سنت رسید. گفته می‌شود آمارهای اقتصادی منتشر شده از میزان بیکاری و اشتغال ایالات متحده آمریکا نگرانی‌‌‌ها را حول تورم حاکم بر اقتصاد جهانی کاهش می‌‌‌دهد که این آمار موجب کاهش سخت‌‌‌گیری فدرال رزرو برای بالا بردن نرخ بهره بشود. در این صورت با توجه به آنکه رشد اقتصادی در چشم انداز مثبتی قرار گرفته است تقاضا برای سوخت و به تبع آن نفت خام بالا می‌‌‌رود. از آنجا که اوپک سابقه‌‌‌ای در عرضه کمتر از ادعای اولیه خود دارد، بر احتمال بالا رفتن قیمت نفت می‌‌‌افزاید.