بازار سهام

رونق معاملات بورس

1

بورس اوراق بهادار تهران در اولین روز معاملاتی هفته توانست رشد چشمگیری را به ثبت برساند. به طوری که شاخص کل شنبه با 1/ 3درصد افزایش معادل بیش از 73‌هزار واحد رشد کار خود را در سطح 2 میلیون 438‌هزار واحد به پایان رساند. علاوه بر این شاخص هموزن که نمای بهتری از وضعیت بازار به نمایش می‌گذارد با افزایش 84/ 1درصد سبز شد. همچنین آمار معاملات بورس تهران روز اخیر نشان از رونق بالا در داد‌و‌ستدها داشت. به طوری که ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) به بیش از 14‌هزار میلیارد تومان رسید و در این میان خالص تغییر مالکیت سهامداران خرد بازار سهام نیز به 2‌هزار و 89 میلیارد تومان رسید که بیشترین مقدار از 19 مرداد 99 است. به این ترتیب به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه انتظار می‌رود که شاخص کل در میان‌مدت با اصلاح همراه شود.

بازار سکه

جهش ناگهانی قیمت سکه

2

بازار طلا و سکه روز شنبه با رشد قیمت همراه بود. به طوری که در این میان سکه امامی همگام با رشد زیاد قیمت دلار در بازار آزاد کانال شکنی کرد. به طوری که هر قطعه سکه امامی روز گذشته در قیمت 33 میلیون و 950‌هزار تومان که بیشترین مقدار از 10 فروردین 1402 است، قرار گرفت. حال با توجه به افزایش ناگهانی قیمت‌ها، انتظار می‌رود که این جهش‌‌‌های قیمتی طی معاملات هفته جاری تا حدود زیادی تکرار نشود. در صورتی که هیجان در بازار ارز تشدید شود و معامله‌‌‌گران برای کسب سود از بازارهای موازی مجددا به بازار ارز روز آورند، این احتمال تقویت می‌شود که بازار طلا و سکه نیز با رشد قیمت همراه شود و سطح 34 میلیون تومان را نیز از آن خود کند. اما در مقابل برخی معتقدند که چنین رشدهایی موقتی بوده و این رفتار الاکلنگی در این بازار تنها جنبه مشخص کردن سطوح حمایت و مقاومت بازار را دارد.

بازار طلای جهانی

سایه ابهام بر بازار طلا

3

افزایش نگرانی در مورد بحران بانکی آمریکا تمایل به طلا به‌‌‌عنوان یک پشتوانه ایمن را دوباره افزایش داده و باعث دومین افزایش قیمت ماهانه آن با وجود ادامه تورم بالا و احتمال زیاد افزایش دوباره نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در هفته آینده شده است. به این ترتب هر اونس طلا در بازار جهانی با ایستادن در قیمت 1990 دلار توانست عملکرد هفتگی مثبت 35/ 0 درصدی را به ثبت برساند. علاوه بر این بازدهی ماهانه این فلز گرانبها معادل 49/ 0درصد ثبت شد. انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را در اجلاس اوایل ماه مه بازهم افزایش دهد. بالا رفتن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌‌‌آورد. در این میان تحلیلگران عقیده دارند قیمت طلا فعلا در همین محدوده باقی می‌‌‌ماند، اما پایین آمدن آن تا زیر 1965 دلار زمینه را برای کاهش بیشتر فراهم می‌کند. بسیاری هم خوش‌بین هستند قیمت طلا دوباره به 2000 دلار برسد.

بازار اوراق مسکن

تلاش برای کاهش التهاب مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس معامله می‌شود روز شنبه با افت همراه بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 داد و ستد می‌شود، روز گذشته با کاهش 73/ 3‌درصد معادل بیش از 3‌هزار و 400 تومان افت، کار خود را در قیمت پایانی 88‌هزار و 244 تومان به پایان رساند. نایب‌رئیس اتحادیه املاک با بیان اینکه برای کاهش التهاب بازار مسکن دولت باید مشوق‌هایی برای ورود سرمایه‌گذاران به تولید مسکن ارائه کند، پیش‌فروش مسکن می‌تواند به رونق تولید مسکن کمک کند. حال در صورتی که این پیش‌فروش‌ها با تحویل به موقع واحدهای مسکونی و عدم‌افزایش نرخ‌های پیشنهادی در ابتدای پروژه و همچنین به درازا کشیده نشدن اتمام پروژه‌‌‌های ساخت‌وساز همراه شود، می‌تواند در کنار برنامه‌‌‌های بهبود‌دهنده بازار مسکن تا حدود زیادی در بلندمدت موثر واقع شود.

بازار نفت

عملکرد ضعیف بازار نفت

5

قیمت نفت هفته گذشته با افت و خیزهای زیادی همراه بود  و در نهایت بازدهی هفتگی منفی را به ثبت رساند. تا جایی که قیمت نفت به زیر 80 دلار در هر بشکه رسید. با این حال در آخرین روز معاملاتی به‌‌‌ دنبال خبر سوددهی شرکت‌های انرژی و کاهش تولید نفت آمریکا به‌رغم افزایش تقاضا برای سوخت، بهای این سیال سیاه با افزایش همراه شد. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت با بازگشت به سطح 80 دلار عملکرد هفتگی منفی 63/ 1 درصدی را به ثبت رساند. نفت WTI نیز با ایستادن در قیمت 76 دلار و 78 سنت نیز عملکرد منفی 4/ 1 درصدی را در کارنامه هفتگی خود ثبت کرد. به این ترتیب هر دوی این شاخص‌‌‌های نفتی دومین هفته پیاپی کاهش قیمت را تجربه می‌کنند. اطلاعات اقتصادی ناامیدکننده آمریکا و عدم‌اطمینان نسبت‌‌‌به سیاست افزایش نرخ بهره بر دورنمای تقاضا تاثیر گذاشته و باعث چهارمین ماه پیاپی کاهش قیمت نفت شده است.