بازار سهام

جدال بورس با مرز روانی

1

شاخص کل بورس تهران در معاملات دیروز با رشد 43/ 0 درصدی، خود را به محدوده یک میلیون و 796‌هزار واحدی رساند. نماگر هم‌‌‌وزن نیز با افزایش 86/ 0 درصدی همراه شد. خروج پول حقیقی از گردونه معاملات سهام در جریان دادوستدهای دیروز نیز تداوم داشت و سرمایه‌گذاران خرد 74 میلیارد تومان دیگر از بازار سهام خارج کردند. نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای پس از آنکه توانست ابرکانال یک میلیون و 800‌هزار واحدی را فتح کند، در معاملات شنبه کانال مذکور را واگذار کرد و دیروز تلاش خود را برای بازپس‌گیری مجدد این ابرکانال امتحان کرد، اما در دستیابی دوباره به این سطح مهم و روانی ناکام بود. به نظر می‌رسد جریان معاملات سهام در تالار شیشه‌‌‌ای پس از رشدهایی که اخیرا در کلیت خود تجربه کرد، نیازمند تنفس و استراحت قیمت‌ها و جابه‌‌‌جایی و دست به دست شدن سهام در بین سهم‌‌‌ها و صنایع مختلف است تا بار دیگر انگیزه‌‌‌ای برای صعود سهام پدیدار شود.

بازار سکه

نزول سکه به کانال پایین‌‌‌تر

2

سکه نیز در جریان مبادلات دیروز مجددا کانال قیمتی 30 میلیون تومانی را واگذار کرد. قیمت سکه امامی در روزهای اخیر تحت‌تاثیر تب داغ انتظارات تورمی در فضای اقتصادی کشور و افزایش قیمت دلار در بازار غیررسمی با رکوردشکنی همراه بود و حتی تا کانال 31 میلیون تومان نیز پیشروی داشت. اما پس از عقب‌نشینی اسکناس آمریکایی از سقف تاریخی خود در روزهای اخیر، سکه‌‌‌‌‌‌بازان نیز به موازات این موضوع، در بازار سکه جانب احتیاط را رعایت کرده‌‌‌اند و از خریدهای خود کاسته‌‌‌اند. همچنین این موضوع سبب شده تا حدودی در بازار عرضه‌‌‌ها افزایش یابد تا فرآیند شناسایی سود نیز از جانب معامله‌‌‌گران در جریان باشد. ادامه مسیر معاملاتی سکه در روزهای آتی بیشتر به نوسانات دلار در بازار آزاد گره خورده است و اگر دلار در بازار آزاد صعود قیمتی داشته باشد، مطمئنا دوباره تب خرید سکه در بازار داغ خواهد شد.

بازار طلای جهانی

میل طلا به صعود

3

اونس جهانی طلا نیز معاملات هفته قبل را در شرایطی پشت سر گذاشت که معاملات هفته را با 1811 دلار در هر اونس آغاز کرد و با رشد بیش از 2 درصدی، با قیمت 1856 دلار هفته را به پایان رساند. این در حالی است که در این مدت شاخص دلار نیز روند صعودی مشابهی را طی کرد. افزایش بازدهی اوراق خزانه‌‌‌داری آمریکا مهم‌ترین عاملی به شمار می‌رود که نقش کاهش‌‌‌دهنده قیمت طلا را بازی می‌کند. انتظار معامله‌‌‌گران برای مشخص شدن روند تورم آمریکا و پاسخ سیاستی فدرال‌‌‌رزرو به آن، مهم‌ترین عوامل تعیین‌‌‌کننده بازار طلا در هفته‌‌‌های اخیر به شمار می‌رود. اگر فدرال رزرو در نشست‌‌‌های آتی خود مجددا نرخ بهره را افزایش دهد، قیمت طلا از این ناحیه مجددا تحت فشار قرار خواهد گرفت و احتمال از دست دادن کانال 1800 دلاری نیز از سوی برخی تحلیلگران محتمل دانسته شده است.

بازار اوراق مسکن

ثبات نسبی تسه

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، طی معاملات روز یکشنبه اوراق تسهیلات بانک مسکن اسفند 99 که با نماد تسه 9912 داد و ستد می‌شود، پس از چند روز کاهش، 68/ 0‌درصد رشد کرد. به این ترتیب افزایش اندک بیش از 700 تومانی تسه مذکور قیمت پایانی آن را در محدوده 105‌هزار تومان حفظ کرد. با توجه به شرایط اقتصادی و غیر‌اقتصادی گفته می‌شود در شرایطی که بازار با بحران فایل فروش مواجه شده و در بسیاری موارد عرضه فایل فروش به صفر رسیده است، برخی از فروشنده‌‌‌ها که عملا دیگر تمایلی به فروش ندارند و با هر بهانه‌‌‌ای به دنبال عدم‌‌‌فروش واحد و عرضه آن در سال بعد هستند، اقدام به تغییر روزانه و حتی ساعتی قیمت‌های فروش می‌کنند. این شرایط باعث شده است به لحاظ سطح قیمتی، بازار در ناپایدارترین شرایط خود به سر ببرد.

بازار نفت

انتظارات مثبت بازار نفت

5

قیمت نفت هفته گذشته عموما با تمایلات صعودی همراه بود. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت کار خود را در قیمت 85دلار و 83 سنت به پایان برد و عملکرد مثبت 21/ 3‌درصد را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. نفت WTI کار خود را در سطح 79دلار و 68سنت خاتمه داد که بازدهی 4/ 4‌درصد را کسب کرد. گفته می‌شود فعالیت‌‌‌های تولیدی در چین با سریع‌‌‌ترین نرخ در بیش از یک دهه گذشته در حال گسترش است و انتظارات از بازگشت اقتصادی قوی در بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان را تقویت می‌کند. برخی کارشناسان معتقدند اقتصاد چین اکنون در حال رونق است و این تنها می‌تواند یک محرک مثبت برای قیمت نفت باشد. همچنین اذعان دارند تقاضای نفت چین به عنوان عامل اصلی انتظارات برای افزایش قیمت نفت در اواخر سال تلقی می‌شود. بر اساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود قیمت‌ها در نیمه دوم سال به بالای 90 دلار برسد.