بازار سهام

سایه احتمالات بر بازار سهام

1

بورس اوراق بهادار تهران طی معاملات روز چهارشنبه پس از چهار روز متوالی مثبت شدن، با افت همراه بود. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای روز گذشته با 89/ 0‌درصد کاهش کار خود را در سطح یک میلیون و 821‌هزار واحد خاتمه داد. علاوه بر این شاخص کل با معیار هموزن روز یاد شده را با 17/ 0‌درصد کاهش پشت سر گذاشت. به عقیده برخی از کارشناسان بازار سهام، پس از تجربه رشد چند‌روزه، حال سرمایه‌گذاران با شناسایی سود اقدام به فروش سهام خود می‌کنند و برای کسب سود بیشتر این احتمال وجود دارد که به سمت صندوق‌های بورسی سوق پیدا کنند. از این رو انتظار می‌رود که بازار سهام روند اصلاحی منطقی خود را طی روزهای هفته آتی سپری کند. علاوه بر این شاخص کل از نگاه تکنیکالی در حال طی کردن یک مسیر الگوی هارمونیکی است که احتمال رشد بیشتر این نماگر را در پی خواهد داشت.

بازار سکه

عقب‌نشینی قیمت سکه

2

بازار طلا و سکه روز  معاملاتی چهارشنبه را بر مدار نزولی سپری کرد. به طوری که بهای سکه امامی روز گذشته همگام با افت چشمگیر قیمت دلار در بازار آزاد و افزایش بهای طلا در بازار جهانی که باعث شد هم فاصله ارزش ذاتی و بازار این مسکوک یاد‌شده کاهش یابد و هم ابرکانال 30 میلیون تومان را از دست بدهد. به طوری که هر قطعه از این فلز زرد گرانبهای داخلی روز گذشته با عقب‌نشینی بیش از 5/ 2میلیون تومان در قیمت 29 میلیون و 90‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. برخی از کارشناسان بازار طلا بر این باور هستند که در کنار راه‌اندازی سامانه معاملاتی ارز و سکه و همچنین انتشار اخباری از مذاکرات که تا حدودی فضای پرهیجان و سفته‌بازی را کاهش داده است، روزهای آتی نیز معاملات در این بازارها تا حدود زیادی با احتیاط بیشتر و حتی با کاهش معامله‌‌‌گران غیر‌دلال همراه باشد.

بازار طلای جهانی

فراز و نشیب طلا

3

قیمت طلا روز چهارشنبه با نوسانات زیادی همراه بود. به طوری که در ساعات ابتدایی بازار این فلز گرانبها با افت قیمت همراه بود. اما پس از مدتی بازار به دلیل ایجاد فضای امیدواری نسبت به آمارهای تجاری چین با رشد قیمت همراه شد. به این ترتیب هر اونس طلا روز گذشته در قیمت 1838 دلار مورد معامله قرار گرفت. برخی از تحلیلگران این حوزه معتقدند که مسائل و رویدادهای زیادی بر قیمت و نوسانات طلا تاثیر داشته‌‌‌اند اما آنچه مسلم است نقش ریسک‌‌‌پذیری طلا این روزها بیشتر از پناهگاه امن، مورد توجه است. علاوه بر این نیز گفته می‌شود که داده‌‌‌های متعادل ایالات متحده ناشی از کاهش انتظارات تورمی منتشرشده در روز سه‌‌‌شنبه، منجر به افزایش سود در شاخص دلار شد. زیرا این گزارش قادر است تا حدودی فشار بر فدرال رزرو را برای افزایش نرخ بهره کاهش دهد که همین موضوع بار دیگر تقاضا را برای طلا بهبود داد.

بازار اوراق مسکن

افت تعداد فروشندگان مسکن

4

اوراق تسهیلات مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند، روز یکشنبه عموما با افت قیمت همراه بودند. در این میان تسه9912 با افت 14/ 2 درصدی معادل بیش از 2‌هزار و 300 تومان کاهش داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 105‌هزار و 81 تومان خاتمه داد. به‌‌‌ عقیده برخی از کارشناسان بازار مسکن وضعیت این روزهای بازار مسکن پیچیده و مبهم است و نکته مهمی که در بازار دیده می‌شود، این است که بسیاری از فروشندگان مسکن از تصمیم خود منصرف شده‌‌‌ یا دیگر تمایل چندانی به فروش واحدهای خود ندارند. علاوه بر این معتقدند که در شرایط تورمی، افراد تنها به حفظ ارزش دارایی خود فکر و تلاش می‌کنند سرمایه خود را به بازاری ببرند که در درجه اول ارزش پول را حفظ کند و در درجه دوم از مزیت بازدهی برخوردار باشد که از نگاه این دسته سرمایه‌گذاران بازار مسکن گزینه مناسبی به نظر می‌‌‌رسد.

بازار نفت

احتیاط در بازار نفت

5

 بهای نفت در روز چهارشنبه کاهش یافت و از رشد قبلی خود عقب‌نشینی کرد. زیرا نشانه‌‌‌هایی از عرضه فراوان و افزایش ذخایر نفت خام آمریکا که بر عرضه تاثیر‌گذار بود با امیدها برای افزایش تقاضا ناشی از جهش تولید در بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام چین مقابله کرد. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت 83 دلار و15سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 76 دلار و 60 سنت داد و ستد شد. به گفته عده‌‌‌ای از کارشناسان اقتصاد چین اکنون در حال بازگشت است و امیدواری‌‌‌ها را افزایش داد که بهبود این کشور می‌تواند کندی رشد اقتصادی جهانی را جبران کند و تقاضای نفت را نیز افزایش دهد. بنابراین این موضوع می‌تواند تنها یک محرک مثبت برای قیمت نفت باشد. از این رو انتظار می‌رود که بهای نفت طی روزهای آتی با نوسانات زیادی همراه باشد و تا انتشار آمار قطعی معامله‌‌‌گران دست به عصا حرکت کنند.