بازار سهام

تداوم بی‌‌‌اعتمادی حقیقی‌‌‌ها

بازار سهام آخرین روز معاملاتی هفته را بدون تغییر پشت سر گذاشت. بر این اساس نماگر اصلی بازار با رشدی معادل ۱/ ۰درصد همراه بود و در سطح یک میلیون و ۵۵۸هزار واحد قرار گرفت و ارزش معاملات خرد بورس به میزان ۲هزار و ۶۴۲میلیارد تومان رقم خورد. این در حالی است که در جریان معاملات روز مذکور به میزان ۲۶۲میلیارد تومان خروج پول حقیقی‌ها ثبت شد. کارشناسان عقیده دارند با وجود اینکه روز گذشته اعلام شد که خودروسازان موظف به عرضه خودرو در بورس‌کالا در سال ۱۴۰۲ هستند، اما این موضوع مانع از خروج پول حقیقی‌ها  از بازار سرمایه نشد. در این میان بررسی معاملات نشان می‌دهد که در مثبت‌‌‌های قیمتی بسیاری از گروه‌‌‌ها همچنان کم‌‌‌حجم دنبال می‌شود که نشان می‌دهد هنوز معامله‌‌‌گران حقیقی به‌‌‌دلیل بی‌‌‌اعتمادی‌‌‌های شکل گرفته مجاب نشده‌‌‌اند که پول‌‌‌های خود را برای شکل‌‌‌گیری روند مثبت به بازار وارد کنند.

15-01

 

بازار سکه

روزهای نوسانی سکه

قیمت سکه طلا روز معاملاتی چهارشنبه را بدون تغییر پشت سر گذاشت. بر این اساس سکه امامی در این روز با قیمت 24میلیون و 200هزار تومان معامله شد. به عقیده کارشناسان این حوزه با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال که طبق سنوات سال‌های گذشته تشدید تقاضا در رابطه با هدایا اتفاق می‌‌‌افتد این امر می‌تواند یک جو تقاضا برای سکه ایجاد کند. البته سکه از لحاظ قیمتی بسیار گران شده و می‌توان گفت تقاضا امسال به شدت کاهش پیدا می‌کند. در این میان اونس جهانی روند کاهشی خود را ادامه نداد و برای سومین روز در مسیر مثبت قرار گرفت که این امر می‌تواند از افت زیاد قیمت سکه جلوگیری کند. در این میان نرخ ارز با افت نسبی همراه بود که تا حدی تاثیر رشد طلای جهانی را خنثی می‌کند. در شرایط کنونی می‌توان گفت بازار التهاب خاصی را تجربه نخواهد کرد و انتظار می‌رود ثبات قیمتی ادامه‌دار باشد.

15-02

 

بازار طلای جهانی

تداوم تقاضای فلز گرانبها

قیمت طلای جهانی روز معاملاتی چهارشنبه را برای سومین روز متوالی در مسیر افزایشی پشت سر گذاشت. به‌‌‌طوری که این فلز گرانبها (تا ساعت 16) در قیمت 1883دلار  معامله شد. پس از اینکه رئیس فدرال رزرو بار دیگر تاکید کرد که بانک مرکزی ممکن است به‌‌‌دلیل قدرت در بازار کار و تورم فزاینده، لزوم افزایش بیشتر نرخ بهره را حس کند، طلا روز سه‌‌‌شنبه شاهد یک جلسه‌‌ نوسانی شد. در این میان پاول اذعان داشت که اگرچه کاهش تورم تا حدی آغاز شده، اما برای مهار صعود قیمت‌ها همچنان صبر لازم است. فعالان بازار این اظهارنظر را گواه پیشرفت در برابر تورم تلقی کردند که این امر منجر به‌‌‌افزایش قیمت طلا در روز سه‌‌‌شنبه شد. در مجموع کارشناسان براین باورند که چشم‌‌‌انداز طلا برای سال 2023 مثبت باقی می‌‌‌ماند و معامله‌‌‌گران همچنان براین باورند که در نهایت با کاهش رشد اقتصادی، موضع انقباضی فدرال رزرو تغییر خواهد کرد که این امر در کنار انتظار رکود از فلز زرد حمایت می‌کند.

15-03

 

 

بازار اوراق مسکن

چشم‌‌‌انداز افزایش تولید مسکن

اوراق تسهیلات مسکن آخرین روز معاملاتی هفته را با تغییرات مثبت پشت سر گذاشت. در این میان تسه9912 رشدی معادل 35/ 0درصد داشت. در پایان این اوراق در سطح 125هزار و 115تومان به معاملات خود خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان روند صدور پروانه‌‌‌های ساختمانی از سال 1390 نزولی شده و در بهار امسال یکی از بدترین عملکردها در این حوزه به ثبت رسید. در این میان آمارهایی که مرکز آمار ایران از وضعیت صدور پروانه ساختمانی منتشر کرده، حاکی از این است که می‌توان به بهبود وضعیت تولید مسکن امیدوار بود. در این میان در سال گذشته، با عقب‌‌‌نشینی سازندگان از تولید مسکن در تهران، سهم پایتخت از کل تولید مسکن شهری در کشور به 6درصد سقوط کرد. با این حال وضعیت تولید مسکن در تابستان از بهبود نسبی در پایتخت حکایت دارد که به‌‌‌تبع آن می‌توان انتظار بهتر شدن اوضاع ساخت مسکن در سایر مناطق شهری کشور را داشت.

15-04

 

بازار نفت

نفت در انتظار داده ذخایر آمریکا

قیمت نفت روز معاملاتی چهارشنبه را در مسیر افزایشی پشت سر گذاشت. در این میان نفت خام برنت و نفت WTI در قیمت‌های 84دلار و 38سنت و 77دلار و 94سنت معامله شد. به‌‌‌عقیده صاحب‌نظران این حوزه پس از اینکه  رئیس فدرال رزرو کمتر از آنچه بازارها انتظار داشتند در مورد نرخ‌های بهره مخالف بود، شاخص‌‌‌های نفت حمایت خود را حفظ کردند چون با کمتر شدن میزان تهاجم نرخ بهره در آمریکا بازار امیدوار است که تقاضا برای نفت بدون کاهش همراه باشد. این در حالی است که آخرین داده‌‌‌ها نشان می‌دهند ذخایر نفت خام آمریکا به‌رغم انتظارات قبلی برای صعود در حدود 2میلیون و 200هزار بشکه کاهش یافته است. بر این اساس بازار به ‌‌‌دنبال این است که ببیند آیا داده‌‌‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، کاهش ذخایر نفت را تایید می‌کند یا خیر. در این میان به‌‌‌نظر می‌رسد احساس ریسک بهبود یافته پس از اظهارات پاول، همراه با کاهش ارزش شاخص دلار آمریکا به بهبود وضعیت نفت کمک کرده است.

15-05