بازار سهام

توان مبهم بازار سهام

1

پس از اینکه دو هفته متوالی برآیند معاملات در بورس اوراق بهادار تهران منفی بود، هفته معاملاتی اخیر را با عملکردی مثبت معادل 51/ 0 درصد پشت سر گذاشت. به‌طوری که شاخص کل کار خود را در سطح یک میلیون و 417 هزار واحد به پایان رساند. در این میان نیز گفتنی است که شاخص هموزن 10 روز متوالی با افزایش همراه است که می‌تواند یکی از نشانه‌های تعدیل بازار باشد. برخی از کارشناسان بازار سهام بر این باور هستند که با توجه به اخبار‌‌ اقتصادی و غیر‌اقتصادی در کنار تلاش مسوولان برای بهبود بورس تهران، نشانه‌هایی از فروکش کردن هیجان و فشارهای نزولی در آمار و ارقام به چشم می‌‌خورد که از نگاه کارشناسان می‌توان آن را به فرصتی برای بهبود بازار تعبیر کرد. از این رو باید دید که آیا بازار توان تثبیت در سطوح فعلی را دارد یا خیر.

بازار سکه

افزایش پتانسیل رشد سکه

2

سکه طلا هفته گذشته را با نوسانات صعودی پشت سر گذاشت. به‌طوری که هر قطعه سکه امامی از مرز 17 میلیون تومان گذشت و به سطوح میانی کانال یاد شده رسید. بر این اساس با رسیدن قیمت مسکوک یاد‌شده به 17 میلیون و 340 هزار تومان، سکه توانست برای سومین هفته متوالی عملکرد هفتگی مثبتی معادل 49/ 4 درصد به ثبت برساند. این رشد در حالی رخ داد که نرخ دلار در بازار آزاد در کنار بهای طلا در بازار جهانی روندی افزایشی داشتند. علاوه بر این گفته می‌شود که رسیدن بهای اونس جهانی طلا به سطح 1800 دلار می‌تواند پتانسیل رشد سکه امامی را برای روزهای آتی تا حدودی افزایش دهد. با این حال فاصله ارزش ذاتی و بازاری این سکه همچنان در سطوح بالایی قرار دارد. به عبارتی حباب سکه امامی بیش از 2 میلیون تومان محاسبه شده است.

بازار طلای جهانی

طلا در 1800 دلار

3

قیمت طلا پس از اینکه به سطح 1800 دلار بازگشت و نوسانات متعددی را به همراه داشت، روز جمعه در حوالی بالاترین سطح چند ماهه خود ثابت ماند. زیرا بازارها در آستانه انتشار داده‌های کلیدی حقوق و دستمزد ایالات متحده هستند که می‌تواند در تعیین مسیر سیاست پولی فدرال رزرو نقش داشته باشد. از این رو هر اونس طلا در بازارهای بین‌المللی نیز روز گذشته در محدوده قیمت 1800 دلار مورد معامله قرار گرفت. تمرکز سرمایه‌‌گذاران بر روی داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده است که انتظار می‌‌رود این آمار اقتصادی بازار کار، در ماه نوامبر اندکی تضعیف شده است. همچنین فد اعلام کرد که با تشدید سیاست‌ها، به دنبال تعدیل بیشتری در این فضا خواهد بود. هر نشانه غیرمنتظره‌‌ای از قدرت در بازار کار ایجاد شود به فدرال رزرو انگیزه کافی برای ادامه افزایش نرخ بهره می‌دهد؛ سناریویی که برای بازارها به‌ویژه طلا می‌تواند منفی واقع شود.

بازار اوراق مسکن

نوسانات متعدد تسه

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، هفته گذشته را پر‌نوسان سپری کرد. به‌طوری که در این میان تسه 9912 توانست عملکردی مثبت معادل 93/ 0 درصد در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. برخی از کارشناسان و فعالان این حوزه با توجه به شرایط اقتصادی کشور بر این باور هستند که درحالی که قیمت مصالح ساختمانی به عنوان یکی از اجزای ساخت مسکن به‌‌ صورت تصاعدی هر هفته در حال افزایش است، فقط تسهیلات پروژه نهضت ملی ثابت مانده که این عدم تناسب باعث شده تاکنون بسیاری از طرح‌ها نیمه‌‌کاره رها شود و وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی و افزایش عرضه و ایجاد مسکن مورد نیاز همچنان در هاله‌‌ای از ابهام به سر ببرد. بنابراین گفته می‌شود تا زمانی که هماهنگی و نظم در سازمان‌های مرتبط برای ساخت‌و‌ساز مسکن ایجاد نشود نمی‌توان کاهش قیمت را برای بازار مسکن متصور شد.

بازار نفت

نفت در میان گمانه‌زنی‌‌ها

5

قیمت نفت روز جمعه در ابتدای معاملات اندکی افزایش یافت. اما در ادامه روز بازار تغییر مسیر داد و با کاهش همراه شد. زیرا سرمایه‌‌گذاران درباره چشم‌‌انداز کاهش تولید اوپک گمانه‌زنی کردند، در حالی که خوش‌بینی به بهبود تقاضای چین و نشانه‌هایی از کاهش عرضه، بازارهای نفت را در مسیر حرکت مثبت هفتگی قرار داد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (اوپک پلاس) قرار است روز یکشنبه چهارم دسامبر برای تصمیم‌گیری درباره عرضه آتی تشکیل جلسه دهند. در حالی که این سازمان هیچ نشانه روشنی مبنی بر کاهش تولید ارائه نکرده است. از این رو هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت 86 دلار و 71 سنت و نفت WTI نیز در قیمت 81 دلار و 6 سنت معامله شد. داده‌ها حاکی از آن است که ذخایر آمریکا در هفته گذشته به میزان قابل‌‌توجهی بیش از حد انتظار کاهش داشت که نشان‌دهنده تقاضای بالا در میان پالایشگاه‌ها بوده است.