اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است؛ اما به نظر می‌رسد با نتایج یکسان روبه‌رو هستیم. در ستون «گاهشمار اقتصادی» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می‌کنیم. سال اول هر دهه را به‌عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده‌ایم. این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می‌شود، در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر‌گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می‌کنیم.

   ۲۹ بهمن ۱۳۶۰

کارخانه آلومروم اراک زیر پوشش بنیاد مستضعفان قرار گرفت

براساس حکم دادستان انقلاب اسلامی تهران کارخانه «آلومروم» اراک زیر پوشش بنیاد مستضعفان قرار گرفت. این حکم با فرار سهامدار عمده این کارخانه همراه با میلیون‌ها تومان پول به خارج از ایران صادر شده است.

کارخانه آلومروم که تولیدکننده پروفیل آلومینیوم است، حدود ۳۰۰ نفر کارگر و کارمند دارد. مدیرعامل جدید کارخانه اظهار کرد: ما سعی داریم این کارخانه را با همکاری برادران کارگر توسعه دهیم؛ زیرا با پرسنل و وسایل موجود استعداد این توسعه و نیز رسیدن به خودکفایی را می‌بینیم.

چگونگی جمع‌آوری اسکناس‌های ۵ و ۱۰۰ تومانی

بانک مرکزی درباره تعویض اسکناس‌های قدیمی هزار ریالی و پنجاه ریالی اطلاعیه‌ای منتشر کرد.در بخشی از این اطلاعیه‌ آمده است: با خوشوقتی به ا طلاع هموطنان مسلمان و انقلابی می‌رساند به مناسبت سومین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی ایران اسکناس‌های ۱۰۰۰ ریالی قدیمی از ۲۲ بهمن ۱۳۶۰ طی ۶ ماه و اسکناس‌های ۵۰ ریالی از تاریخ مذکور به‌تدریج جمع‌آوری و از جریان خارج خواهد شد.

به جای اسکناس‌های یک‌هزار ریالی قدیمی با تصویر شاه مدفون اسکناس‌های یک‌هزار ریالی جدید با تصویر مدرسه فیضیه قم

در ‌رو  و مسجدالاقصی در پشت به جریان گذاشته می‌شود و به جای اسکناس‌های ۵۰ ریالی سکه‌های پنجاه ریالی جایگزین می‌شود.

   ۲۹ بهمن ۱۳۷۰

ایران در ترکمنستان و قزاقستان پالایشگاه احداث می‌کند

معاون رئیس‌جمهوری ترکمنستان و معاون نخست‌وزیر قزاقستان به‌طور جداگانه با غلامرضا آقازاده، وزیر نفت دیدار و پیرامون مسائل مورد علاقه دو کشور مذاکره کردند.

در دیدار معاون رئیس‌جمهوری ترکمنستان با آقازاده، وی خواستار مساعدت و همکاری ایران در مورد ایجاد کارخانه روغن‌سازی و پالایشگاه در آن کشور شد و از همکاری‌های مشترک در زمینه صدور گاز ایران به اروپا و نیز خرید گاز طبیعی از ایران استقبال کرد.

بر پایه این گزارش وزیر نفت کشورمان در این ملاقات اعلام آمادگی کرد که یک گروه از کارشناسان ایران برای بررسی زمینه‌های همکاری دو کشور درخصوص صنعت گاز، ساخت کارخانه روغن‌سازی، خرید فرآورده‌های نفتی و دیدار از امکانات موجود ترکمنستان در آینده نزدیک به آن کشور سفر کنند.

انجمن بازسازان افغانستان آغاز به کار کرد

انجمن بازسازان افغانستان در ایران آغاز به کار کرد، این انجمن که از تولیدکنندگان، بازرگانان، متخصصان و مشاوران برجسته بخش خصوصی تشکیل شده است،در صدد مشارکت در ساخت نیروگاه‌ها، سدها، راه‌ها، جاده‌ها، مسکن و... افغانستان است. هدف این انجمن افزایش ارتباطات فرهنگی و تجاری مابین دو کشور، همکاری با بخش خصوصی و دولتی افغانستان و همچنین بخش خصوصی اروپا برای مشاوره، طراحی و ساخت پروژه‌های بازسازی افغانستان قید شده است. قرار است در همایش اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن ایران و ایتالیا که ۱۵ اسفند در شهر رم برگزار می‌شود راه‌های مشارکتی این انجمن در پروژه‌های بازسازی افغانستان مورد ارزیابی قرار گیرد.

   ۲۹ بهمن ۱۳۹۰

راهکار حفظ تعادل منابع - مصرف هدفمندی یارانه‌ها

سخنگوی اقتصادی دولت با تشریح کارنامه هدفمندی یارانه‌ها در ۱۴ ماه طی شده از اجرای این قانون، به انتقادات مطرح‌شده درباره شیوه اجرای آن پاسخ داد. شمس‌الدین حسینی با انتقاد از «تغییر و تفسیر قانون» خواستار «آرامش و ثبات برای برنامه‌ریزان اقتصادی» شد. انتقادی که به‌نظر می‌رسد مستقیما مصوبات اخیر مجلس درباره ممنوعیت افزایش ناگهانی قیمت حامل‌های انرژی و نیز ممنوعیت افزایش یارانه نقدی را نشانه گرفته است. وزیر اقتصاد همچنین از «تلاش دولت برای حفظ تعادل صنایع - مصارف نقدی طرح» خبر داد و راهکار حفظ این تعادل را اجرای برنامه خودانصرافی ۱۰ میلیون نفر دانست رقمی که به اعتقاد او می‌تواند تا ۱۵ میلیون نفر نیز افزایش یابد.سخنگوی اقتصادی دولت درباره حمایت از تولید تصریح کرد که این حمایت مشروط به بهینه‌سازی و بهبود بهره‌وری خواهد بود؛ اما در عین حال «انعطاف منصفانه قیمتی» را نیز «پذیرفتنی» دانست.

حسینی در توضیح منابع تامین یارانه‌های نقدی به دریافت تنخواه ۹ هزار میلیارد تومانی از خزانه اذعان کرد و خبر داد که ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از این تنخواه هنوز تسویه نشده است.

واردات میوه با تعرفه ۴ درصد آغاز شد

ثبت‌سفارش واردات رسمی میوه با هدف تنظیم بازار در شب عید از اول اسفندماه آغاز می‌شود و تا اول اردیبهشت‌ سال ۹۱ ادامه می‌یابد، اما این درحالی‌است که طی چند ماه گذشته بحث بر سر لزوم واردات میوه به یکی از چالش‌های بین تولیدکنندگان و متولیان تجارت کشور تبدیل شده است. از یکسو باغداران معتقدند میزان تولید میوه به‌خصوص مرکبات در داخل کشور نه‌تنها برای مصرف داخلی کفایت می‌کند بلکه امکان صادرات نیز وجود دارد، اما ازسوی دیگر مسوولان سیاست کاهش تعرفه واردات میوه را در پیش گرفته‌اند تا به گفته خود هم کمبودهای بازار را جبران کنند و هم‌تراز تجاری کشور را ارتقا بخشند.

منبع: روزنامه اطلاعات، سایت اقتصاد نیوز