بازار سهام

تداوم صعود بازار سرمایه

1

بازار سرمایه روز معاملاتی گذشته را بر مدار مثبت پشت سر گذاشت. نماگر اصلی بازار با رشد 42/ 0 درصدی همراه شد و کار خود را در سطح یک میلیون و 414 هزار واحد به پایان رساند. در این میان ارزش معاملات خرد به میزان 2155 میلیارد تومان بوده و خروج پول حقیقی 28 میلیارد تومانی رقم خورده است. به عقیده کارشناسان این حوزه سه عامل نرخ های جهانی، نرخ ارز و نرخ سود بانکی بر روند بلند مدتی بورس تاثیرگذار است. بر این اساس در بحث نرخ های جهانی همچنان فضای رکودی حاکم بوده و از طرفی با وجود بالا رفتن نرخ دلار شیب صعود دلار نیما کمتر بوده است. در نهایت بانک مرکزی در چند ماه اخیر سیاست انقباضی اتخاذ کرده و نرخ سود بدون ریسک را افزایش داده است. به عقیده تحلیلگران مجموع این عوامل می تواند مانعی بر تداوم حرکت صعودی بازار سرمایه باشد.

بازار سکه

جو مثبت سکه

2

سکه طلا روز معاملاتی گذشته را به حالت کم نوسان پشت سر گذاشت و روز سه‌شنبه برای سومین روز معاملاتی متوالی در کانال قیمتی 17 میلیون تومان معامله شد. بررسی ها نشان می‌دهد که برخی به اشتباه تصور می‌کنند که ممکن است بیشتر بودن قیمت سکه در بورس کالا به بهای دارایی  مذکور در بازار آزاد جهت بدهد، این در حالی است که بالاتر بودن قیمت سکه در سامانه بورسی به دلیل ریسک پایین‌تر آن است. از طرفی کارشناسان عقیده دارند که علت افزایش قیمت سکه در روز‌های اخیر ناشی از افزایش نرخ ارز و در نتیجه بالا رفتن انتظارات تورمی و از بین رفتن امید برجامی است. در این میان روز جاری قیمت طلای جهانی رو به رشد بوده و در قیمت 1755 دلار به ازای هر اونس مورد معامله قرار گرفت. تمامی این عوامل زمینه را برای رشد قیمت سکه در روز‌های آتی فراهم کرده است.

بازار طلای جهانی

صعود طلا به دنبال افت شاخص دلار

3

قیمت طلای جهانی دومین روز معاملاتی هفته را بر مدار مثبت پشت سر گذاشت. بر این اساس این فلز گرانبها در قیمت 1754 دلار به ازای هر اونس مورد معامله قرار گرفت(تا لحظه نگارش این مقاله). به عقیده کارشناسان این حوزه سرمایه‌گذاران اکنون منتظر اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در روز چهارشنبه هستند. گزارش اشتغال ملی و داده‌های حقوق و دستمزد غیر کشاورزی وزارت کار ایالات متحده نیز در این هفته ارائه می‌شود که می‌تواند بر روند شاخص دلار تاثیر گذار باشد. این مهم تاثیر مستقیم روی نرخ این فلز گرانبها خواهد گذاشت. از طرفی ناآرامی‌های مدنی در چین به دلیل سیاست‌های سختگیرانه آن در برابر کووید صفر نگرانی‌ها را برانگیخته است. در مواقعی که بحران‌هایی در سطح جوامع شکل می‌گیرد، تقاضا برای پناهگاه‌های امنی همچون طلا افزایش پیدا می‌کند.

بازار اوراق مسکن

روز‌های نوسانی تسه

4

اوراق تسهیلات مسکن مورد معامله در فرابورس روز معاملاتی سه‌شنبه را عمدتا نزولی پشت سر گذاشت. در این میان تسه 9912 رشدی معادل 52/ 0 درصد داشت. بر این اساس در پایان معاملات روز گذشته تسهیلات یاد شده در سطح 105 هزار و 14 تومان به معاملات خود خاتمه داد. به عقیده کارشناسان این حوزه رشد نرخ ارز و به دنبال آن تغییرات افزایشی در قیمت طلا و سکه مهم ترین عاملی است که برخی دارندگان مسکن به ویژه مالکان آپارتمان‌های زیر 10 سال و با امکانات کامل، در بازار فروشنده باشند . در واقع نگرانی از ادامه دار شدن تورم در بازار‌های موازی اثر قیمتی خود را در بازار مسکن نشان داده که نشان از نا اطمینانی‌های اقتصادی فعالان بازار مسکن دارد. از طرفی بررسی‌ها نشان می دهد از آنجا که نوسان در این بازار کنترل شده، تاثیر تورم ارزی دامنه‌دار نشده و تاثیر آن در کل بازار مشهود نبوده است.

بازار نفت

آرامش نسبی نفت

5

نفت روز سه‌شنبه را با افت قیمت آغاز کرد اما طولی نکشید که تمایلات صعودی به بازار بازگشت.  بر این اساس قیمت نفت خام برنت در قیمت 85 دلار و 57 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت با نرخ 79 دلار و 18 سنت(تا لحظه نگارش این مقاله) مورد معامله قرار گرفت. به عقیده کارشناسان این حوزه قیمت نفت به دلیل ترس از قرنطینه چین و در نتیجه گسترش رکود عمیق در سراسر جهان همچنان متزلزل است. در این بین اعتراض‌های بی‌سابقه و درخواست‌ها برای کناره گیری رئیس‌جمهور چین بر نگرانی‌ها از کاهش تقاضای این غول مصرف‌کننده کامودیتی افزوده است. از طرفی بنا بر گزارش‌ها دولت بایدن تصمیم بر کاهش تحریم های نفتی ونزوئلا گرفته است. بر این اساس ایالات متحده قصد دارد تا 6 ماه نفت خام را در آمریکای لاتین تولید کند و آن را به آمریکا صادر کند. در مجموع می‌تواند همه این عوامل عرضه بیشتر نفت و در نتیجه افت قیمت نفت را به دنبال داشته باشد.