بازار سهام

هیجان احتیاطی در بورس

در پی ریزش قیمت‌های بازار سهام، شاخص کل بورس روز یکشنبه نیز کار خود را در مدار نزولی آغاز کرد، البته ایجاد یک موج تقاضای جدید باعث شد این مسیر تا حدی صعودی شود و از کف روزانه خود فاصله بگیرد، اما در پوشیدن جامه سبز در دومین روز از هفته جاری ناکام ماند. به این ترتیب نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در ادامه روند نزولی خود با افت ۱۹/ ۰درصدی روی رقم یک میلیون و ۲۴۳ هزار واحدی آرام گرفت. افت قیمت در اغلب نمادهای بازار و رشد عرضه سبب خروج نقدینگی ۷ میلیارد تومانی سهامداران حقیقی شد. هرچند تشکیل صفوف فروش برای سهم‌‌های بزرگ بازار در دو روز گذشته غیرمنتظره بود؛ اما به‌نظر می‌رسد اصلاح قیمتی در روند صعودی شکل گرفته است. با توجه به شرایط بنیادی مناسب بازار، احتمالا در روزهای آتی مجددا بازار به روند صعودی خود باز خواهد گشت.

 

 

بازار سکه

افزایش کمرنگ سکه

در معاملات روز یکشنبه بازار طلا و سکه، سکه تحت‌تاثیر افزایش نرخ دلار در بازار داخلی و چشم‌انداز مثبت برای اونس طلای جهانی در هفته جاری افزایش قیمت را تجربه کرد. این در حالی است که سکه هفته را نزولی آغاز کرد، اما دیری نگذشت که در‌صدد جبران افت قیمت روز پیشین خود برآمد، تا جایی که هر قطعه سکه تمام بهارآزادی روز گذشته به قیمت 10 میلیون و 750 هزارتومان معامله شد که افزایش کمی را در قیاس با قیمت روز شنبه نشان می‌دهد، افزایش قیمت در قطعات کوچک‌تر پررنگ‌تر ظاهر شد. به گفته کارشناسان این بازار، قیمت دلار می‌تواند فاز سکه را تغییر دهد. سکه به‌دلیل احتمال تعطیلات کرونایی به استقبال کاهش تقاضا رفته است، ولی ایجاد تصورات جدید افزایشی در بازار ارز، می‌تواند متغیر کرونا را نیز برای معامله‌گران کم‌اهمیت‌تر کند.

 

 

بازار طلای جهانی

تلاش طلا برای صعود

قیمت طلا هفته گذشته پس از انتشار آمار ماهانه اشتغال غیرکشاورزی آمریکا که رشد بهتر از حد مطلوب اشتغال اما افزایش نرخ بیکاری را نشان داد، یک بار دیگر تلاش کرد از مرز ۱۸۰۰ دلار عبور کند. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بیش از 10دلار افزایش یافت و در ۱۷۸7 دلار بسته شد و رشد هفتگی ملایمی را به ثبت رساند. به گفته کارشناسان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای هفته جاری گزارش نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا خواهد بود. این دیدار که اواسط ژوئن برگزار شد، به ریزش قابل‌توجه قیمت طلا منجر شد و عملکرد ماهانه را به کمترین مقدار در چهار سال اخیر رساند، اما بازدهی سه ماه دوم این فلز گرانبها به 4/ 3 درصد رسید. تحلیلگران پیش‌بینی کردند اونس طلا پس از انتشار گزارش این نشست در هفته جاری، ممکن است صعود چشمگیری را در بالای مرز ۱۸۰۰ دلار تجربه کند.

 

 

بازار اوراق مسکن

مرز حساس «تسه» 9812

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز یکشنبه در مسیر صعودی خود سرانجام به مرز حساس 60 هزار تومانی دست یافت. این کانال برای اوراق تسهیلات بسیار مهم تلقی می‌شود؛ زیرا در ماه گذشته چند مرتبه از این محدوده قیمتی فاصله گرفته و در مسیر برگشت از این کانال عبور کرده و به قیمت‌های بالاتر نیز رسیده است. «تسه» 9812 در داد و ستد‌های روز گذشته افزایش کمرنگ 2/ 0‌درصدی را به ثبت رساند، اما موفق به بازپس‌گیری کانال از دست رفته روزهای پیشین خود شد. به این ترتیب «تسه9812» در دومین روز معاملاتی هفته به قیمت 60 هزار و 106 تومان رسید و چهارمین رشد متوالی خود را در بازار فرابورس به ثبت رساند. نکته قابل‌توجه در این نماد افزایش تعداد معاملات و ارزش دادوستدها است که با افزایش قیمتی جدید رقم خورده است

 

 

بازار نفت

هراس نفت از کاهش قیمت

پس از آنکه تولیدکنندگان بزرگ نفت خام نتوانستند در اجلاس جمعه شب خود در مورد تولید نفت در نیمه دوم سال به یک توافق برسند و قرار شد مذاکرات در اجلاس دیگری که روز دوشنبه برگزار خواهد شد ادامه پیدا کند‌، شاهد تثبیت قیمت نفت در محدوده 75 دلاری در معاملات روز جمعه بودیم. امارات به‌دنبال افزایش سهمیه تولید نفت خود در چارچوب اوپک پلاس است. اوپک و متحدانش پس از مخالفت امارات با پیشنهادهای مطرح شده مجددا جلسات خود را از سر گرفتند، اما همچنان نتوانستند به نتیجه مشخصی برسند. کارشناسان می‌گویند: اگر اعضای گروه اوپک پلاس هر کدام راهی جداگانه را در پیش بگیرند و به میزانی که خود صلاح می‌دانند تولید نفت را افزایش دهند، افزایش قیمت نفت ممکن است تضعیف شود.