بازار سهام

بی‌‌‌رمقی معاملات بورس

بازار سهام در حالی هفته پایانی خرداد را پشت سرگذاشت که توان صعود چندان قوی و پرشتابی را نداشت. همچنین خروج پول‌‌‌ حقیقی‌‌‌ها از بورس نیز باعث شد بورس تهران هفته را با رکود معاملات سپری کند. روند شاخص‌‌‌های بورسی به گونه‌‌‌ای بود که سهامداران با ترس معاملات خود را انجام دادند. بر این اساس شاخص کل با ثبت عملکرد هفتگی منفی ۲‌درصد در سطح یک‌میلیون و ۵۳۳‌هزار واحد ایستاد. در مجموع با توجه به شرایط بنیادی شرکت‌ها، مسائل غیراقتصادی و تاثیر بازارهای موازی همچون دلار و بازار جهانی، بورس ریزش زیادی را برای کوتاه‌مدت و میان‌مدت تجربه نخواهد کرد. علاوه بر این بی‌‌‌رمقی و ضعف در معاملات همچنان در بازار وجود خواهد داشت. باور کارشناسان بر این است که بورس برای رشد به نقدینگی نیاز دارد.

1

 

بازار سکه

سکه در فضای مقاومتی

بازار طلا و سکه طی معاملات هفته اخیر توانست عملکرد مثبت 78/ 2‌درصدی را به ثبت برساند. پس از اعمال سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی به منظور کنترل روند صعودی نرخ ارز، رشد سکه نیز همپای دلار متوقف شد. اما با این حال بازار با مقاومت شدید معامله‌‌‌گران در برابر افت قیمت‌ها مواجه بود. به طوری که هفته گذشته با وجود داد‌و‌ستدهای محدود تمایلات صعودی به کمک هیجان‌سازی و تقاضای کاذب دلالان شکل گرفت و بهای این فلز گرانبهای داخلی تا میانه کانال 15‌میلیون تومان حرکت کرد. بر این اساس سکه امامی معاملات خود را در سطح 15‌میلیون و 550‌هزار تومان به پایان رساند. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که با توجه به مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی پیش‌بینی می‌شود قیمت سکه و طلا نه تنها افزایش زیادی نداشته باشد بلکه روند ملایمی در پیش بگیرد.

2

 

بازار طلای جهانی

طلا زیر منگنه فدرال‌‌‌رزرو

قیمت طلا روز جمعه در بازار جهانی ابتدا مسیر کاهشی را دنبال و دومین کاهش متوالی خود را تجربه کرد. زیرا نگرانی‌ها از افزایش شدید نرخ بهره از سوی فدرال رزرو بر تقاضای این فلز گرانبها تاثیر گذاشت. اما در میانه بازار با تضعیف شاخص دلار رنگ سبز مجددا به قیمت‌ها بازگشت. به طوری که هر اونس طلا روز گذشته در زیر سطح 1830 دلار و (تا ساعت 16) به قیمت 1826 دلار و 18 سنت مورد معامله قرار گرفت. به عقیده برخی از تحلیلگران طلا در کوتاه‌‌‌مدت آسیب‌‌‌پذیر به نظر می‌رسد و ممکن است معاملات هفته آتی با تمایلات نزولی انجام شود. علاوه بر این در حال حاضر نگاه‌‌‌های سرمایه‌گذاران به سمت افزایش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه جولای و به دنبال آن چند افزایش نیم واحدی دیگر متمایل شده است.

3

 

بازار اوراق مسکن

گرداب بازار مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد هفته گذشته را کاهشی سپری کرد. به طوری که فقط یک روز صعودی را شاهد بودند. از این رو اوراق تسهیلات مسکن اسفند 99 با ثبت عملکرد هفتگی منفی نزدیک به 12‌درصد، داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 123‌هزار و 831 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان بازار مسکن بر این باور هستند که تعلل متقاضیان در پرداخت آورده و تعلل بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، پروژه نهضت ملی مسکن را با خطر رکود تورمی مواجه کرده است. علاوه بر این ادامه روند افزایش تورم می‌تواند عاملی بازدارنده در تولید و عرضه مسکن در هر دو بخش خصوصی و دولتی به حساب آید. از این رو انتظار می‌رود در صورت عدم‌سیاستگذاری درست شاهد رشد قیمت‌ها طی سال‌های آینده و افزایش تعداد خانه‌‌‌های خالی باشیم.

4

 

بازار نفت

سایه‌‌ نگرانی بر بازار نفت

شاخص‌‌‌های نفتی روز جمعه در ابتدای بازار کاهش یافتند. زیرا نگرانی‌ها از کم شدن تقاضا ناشی از کندی رشد اقتصادی ایالات متحده و نگرانی از عدم‌قطعیت عرضه بر بازار فشار آورد. [اما این بازار باوجود نگرانی‌ها را در مورد آمارهای ضعیف اقتصادی که می‌تواند تقاضا را کاهش دهد با غلبه محدودیت‌های عرضه مجددا سبزپوش شد.] به طوری که نفت خام برنت (تا ساعت 16) به قیمت 111 دلار و 55 سنت و نفت WTI 105 دلار و 84 سنت در هر بشکه معامله شد. گفتنی است که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و تولیدکنندگان هم‌‌‌پیمان (اوپک‌پلاس) از جمله روسیه احتمالا به برنامه افزایش تولید 648‌هزار بشکه در روز در ماه اوت پایبند خواهند بود که امید است با برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور آمریکا برای سفر به عربستان سعودی، قیمت نفت خام را کاهش دهد.

5